Gå til innhold

HL2+nVidia=false?


Anbefalte innlegg

"]
FSAA og AA er det samme   det er Anti Aliasing som er på godt norsk kantutjevning  :wink:

Vet godt at det er kanutjevning ;)

Men det er jo en forskjell - hører det jo på navnet: "full scene anti-aliasing" vs "anti-aliasing"...men hva? Hvorfor har HL2 problemer med FSAA, men ikke AA? *forvirra*

 

Anti-aliasing er bare en felles betegnelse. Det finnes flere metoder slik som edge-AA som kun tar kantene på polygonene.

Det Half-Life2 sliter med er dagens MSAA metode (multi-sampling), som alltid tar texture samplet i senter av en pixel. Problemet med det er at i noen situasjoner kan texture samplet være fra utsiden av polygonet, noe som vil føre til problemer der nabo texels ikke passer sammen med texels det polygonet bruker. Det er nettopp det som skjer på Half-Life2 der mange små texturer en pakket ned i en stor.

 

SSAA (super-sampling) har ikke dette problemet siden det tar et texture sample per sub-pixel, så med super-sampling vil man kunne kjøre AA på Half-Life 2 uten artifacts. SSAA burde ikke være vanskelig å få til på hverken Radeon 9500-9800 eller GeForceFX, enten via driver eller tweak program. Jeg tror atuner gir mulighet til å kjøre ren SSAA på alle GeForce kort.

Problemet da er ytelsen, SSAA går kraftig utover fillraten og siden det virker som Half-Life2 bruker mye pixel shading vil nok spillet være ganske fillrate avhenging, så SSAA kan da gå kraftig ut over ytelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"]

Tror nok spillet vil se rått ut uansett jeg...alle in-game videoer må jo ha blitt spilt med R9700/9800 eller NV30/NV35... :) Så lenge det ikke var konsoll da (kommer det på konsoll?)

 

yep, med Ati Radeon 9800 Pro (256mb)

 

all ingame-video som har kommet av hl2 er vel fra e3? Der var det vel et R9700Pro(128MB) som de brukte til å vise spillet.(ikke det at det er noe viktig diskusjon, men må jo få på plass fakta)

Lenke til kommentar
"]Heldigvis har jo både Fx 5900 ultra 256mb og 9800 pro 256mb god båndbredde ;)

 

Med SSAA vil det nok ikke være båndbredden det står på. Det kan tenkes at Half-Life2 vil være så fillrate avhenging at MSAA vil være gratis (uten ytelsetap).

 

all ingame-video som har kommet av hl2 er vel fra e3? Der var det vel et R9700Pro(128MB) som de brukte til å vise spillet.(ikke det at det er noe viktig diskusjon, men må jo få på plass fakta)

 

Cthulhu har nok rett, det er R9800Pro 256MB Half-Life 2 ble vist på.

 

Fra pressemeldingen til ATI:

Half-Life 2 will take place at next week's Electronic Entertainment Expo in Los Angeles, CA. The product will be shown on ATI's RADEON 9800 PRO 256MB

 

Som man kanskje ser er de video klippene i jagg-o-rama.

Lenke til kommentar
"]http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030718155730.html

 

De har funnet en feil på nVidia HW som gjør at man får artifacts ved FSAA...

 

The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve.  

Jeg må jo si at nVidia nok en gang gjør store inntrykk ;)

 

Njaal

 

 

Jaja, sikkert ATi som har fixa litt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...