Gå til innhold

HL2+nVidia=false?


Anbefalte innlegg

http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0718155730.html

 

De har funnet en feil på nVidia HW som gjør at man får artifacts ved FSAA...

 

The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve.

Jeg må jo si at nVidia nok en gang gjør store inntrykk ;)

 

Njaal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"]
kommer sikket patcher som fikser det etterhvert ;)

Ikke for å være stygg, men:

Da kommer sikkert fps'en til å dobbles og biledkvaliteten gjør det motsatte...

 

Njaal

 

Hvor digg hadde ikke det vært? :lol: Neida, jeg hadde satt pris på om man hadde hatt "fps" patcher og "3d" patcher.... Som gamer liker jeg høy fps fremfor høy bildekvalitet. Hadde vært digg om alle kunnet velge hva de vil gå for. Men det skjer nok ikke

Lenke til kommentar
"]http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030718155730.html

 

De har funnet en feil på nVidia HW som gjør at man får artifacts ved FSAA...

 

The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve.

Jeg må jo si at nVidia nok en gang gjør store inntrykk ;)

 

Njaal

 

Hva med å lese hele artikkelen før man hopper til konklusjoner? Det er ikke snakk om en hardware eller software feil. Grafikk motoren til Half-Life2 har problemer med hvordan dagens kort utfører multi-sampling AA på, inkludert Radeon.

Slik det er nå får man også artifacts med Radeon med FSAA og det er bare et kanskje at det problemet lar seg løse på Radeon 9500-9800.

Lenke til kommentar
"]http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20030718155730.html

 

De har funnet en feil på nVidia HW som gjør at man får artifacts ved FSAA...

 

The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve.

Jeg må jo si at nVidia nok en gang gjør store inntrykk ;)

 

Njaal

 

Hva med å lese hele artikkelen før man hopper til konklusjoner? Det er ikke snakk om en hardware eller software feil. Grafikk motoren til Half-Life2 har problemer med hvordan dagens kort utfører multi-sampling AA på, inkludert Radeon.

Slik det er nå får man også artifacts med Radeon med FSAA og det er bare et kanskje at det problemet lar seg løse på Radeon 9500-9800.

 

Dette er nesten så feil som det kan bli......

Feilen ligger i oppbygningen av dx9.0.

Alle applikasjoner som bruker mindre teksturer i en større tekstur vil få problemer.

ATI sine siste kort har noe som kalles centroid sampling som skal gjøre det mulig å unngå denne feilen.

Centroid sampling skal bli standard i dx9.1

Lenke til kommentar

Hva med å lese hele artikkelen før man hopper til konklusjoner? Det er ikke snakk om en hardware eller software feil. Grafikk motoren til Half-Life2 har problemer med hvordan dagens kort utfører multi-sampling AA på, inkludert Radeon.

Slik det er nå får man også artifacts med Radeon med FSAA og det er bare et kanskje at det problemet lar seg løse på Radeon 9500-9800.

 

Dette er nesten så feil som det kan bli......

Feilen ligger i oppbygningen av dx9.0.

 

Ikke for NV3x, hvis det var tilfelle ville problemet bli løst med å tvinge FSAA i driveren. Så lenge centroid sampling ikke er tilgjenglig for R9500-9800 har også de kortene samme problem.

 

There are problems with the way that current hardware implements FSAA. If you enable it, you will see a lot of artifacts on polygon boundaries due to the way that they sample texture subrects with FSAA enabled.

-Gary, Valve Software

 

Det er ikke en feil så lenge det ikke er meningen at dagens MSAA metode skal fungere med måten half-life2 håndterer texturer på. Dette er et problem dem nok har vist om lenge.

 

ATI sine siste kort har noe som kalles centroid sampling som skal gjøre det mulig å unngå denne feilen.

Centroid sampling skal bli standard i dx9.1

 

Hvor har du DX9.1 fra? DX9.0 har støtte for centroid sampling, men det er ikke tilgjengelig for PS2.0 hardware.

Lenke til kommentar

Dere som er så flinke...kan ikke dere lage en info-tråd om DirectX 9? :D

Kan noe fortelle meg forskjellen på AA og FSAA? Full scene AA...så vanlig AA "jobber" ikke på hele bildet? *hm*

 

Tror nok spillet vil se rått ut uansett jeg...alle in-game videoer må jo ha blitt spilt med R9700/9800 eller NV30/NV35... :) Så lenge det ikke var konsoll da (kommer det på konsoll?)

Lenke til kommentar
"]

Tror nok spillet vil se rått ut uansett jeg...alle in-game videoer må jo ha blitt spilt med R9700/9800 eller NV30/NV35... :) Så lenge det ikke var konsoll da (kommer det på konsoll?)

 

yep, med Ati Radeon 9800 Pro (256mb)

 

De testene som er gjort er det nærmere ingen forskjell på 128 mb og 256 mb modellen.

Det eneste 256 mb minne kommer godt med er i spill om 1/5 -1 år med 1600x1200 oppløsning og full AA/AF ellers fuinker 128 mb helt supert

Lenke til kommentar
FSAA og AA er det samme det er Anti Aliasing som er på godt norsk kantutjevning :wink:

Vet godt at det er kanutjevning ;)

Men det er jo en forskjell - hører det jo på navnet: "full scene anti-aliasing" vs "anti-aliasing"...men hva? Hvorfor har HL2 problemer med FSAA, men ikke AA? *forvirra*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...