Gå til innhold

Vil bare dele litt frustrasjon angående Mass Effect og Halo

Anbefalte innlegg

I en lang stund har det vert 2 spill som har blitt elsket av mange jeg ikke har fått testet. Halo og Mass effect.

Var innom spaceworld i byen her jeg bor å fant dem begge i special edition metallboks for kun noen hundre kr pr stik. Kjøpte bare et spill og valget havnet på halo 3. Men selgeren bak disken greide å gi meg Mass effect uten at jeg merket det før jeg var kommet halvveis hjem.

Dust som jeg var kjørte jeg tilbake og bytta, det skulle jeg ALDRI ha gjort. La meg bare si det, halo er drittkjedelig. Spilte litt eneren og har nå runna 3eren. Det er vertfall ikke i nærheten godt nok til å innfri forventningene jeg hadde til det. Mass effect derimot ser helt konge ut, og vertfall nå som jeg har lest anmeldelsene av 2eren. Hvor fett er det ikke at man kan laste inn savegamet fra eneren så påvirker den hvordan 2eren starter?

Vet det er litt småteit og starte en ny tråd med kun dette som innhold så. Da kan jeg like gjerne spørre i samme slengen. Hvilket sci fi spill er best, Halo eller Mass Effect?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt Mass Effect, jeg spiller 2en nå å det er om mulig enda bedre enn 1en (foreløpig) og det var det beste spillet jeg noensinne har spillt. Historien er sinnsykt stilig, hvertfall om du leser bøkene også.

Historien kronologisk:

Revelation (Bok)

Mass Effect

Ascension (Bok)

Mass Effect 2

Ny bok?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor lett det egentlig er å sammenligne spillene. Halo 3 er et rent FPS med stort fokus på multiplayer (synes personlig at multiplayer fungerer svært godt i Halo) mens Mass Effect er en blanding av FPS og rollespill - Et slags Dragon Age "in space".

Lenke til kommentar

Sammenlikningen er ikke så dum, men det må da bli en diskusjon om hvilken sci-fi setting/historie man liker best siden de andre elementene i de to spillene er vidt forskjellige. For min del må nok nikket gå til Mass Effect, selv om jeg liker Halo serien veldig godt. Begge har gode og engasjerende sci-fi historier med masse bakgrunnsstoff, men Mass Effect gjør en fantastisk grundig jobb. Jeg elsker utgangspunktet Mass Effect setter ved å forklare hvordan menneskeheten har fått teknologien til å utforske galaksen. Mens historien i Halo følger menneskene i krig mot de fremmede rasene, lager Mass Effect i mine øyne en litt mer interessant setting hvor vi ser krig men også diplomati og politikk imellom de forskjellige sivilisasjonene i galaksen.

Alikevell blir det litt vanskelig å sette de to opp mot hverandre, rollespill er nødvendigvis mer dialogdrevet og utforskende, mens Halo fokuserer på intens action fra start til slutt. Det hadde ikke passet inn hvis Master Chief måtte midlertidig stoppe jakten på Covenant for å reise til en fremmed planet og grave etter verdifulle minneraler.

Endret av PushThePramAlot
Lenke til kommentar

Kjøpte Halo 3 i fjor en gang bare for å sjekke hva alt buzzet handler om. Spillet fallt ikke i smak og jeg synes det er tidenes mest oppskrytte. Mulig det fungerer i multiplayer men selve singleplayer kampanjen var utrolig kjedelig og ensporet. Likte hverken lydene eller grafikken heller.

MEN har funnet ut at spill er veldig smak og behag og selv om Halo 3 ikke faller i smak hos meg er det mange mange andre som digger det. Har ingen ting imot FPS (Bioshock er fett) men Halo ble rett og slett for...."cartoony" for meg.

Selv ble jeg bergtatt av Mass Effect og dets univers. Har fremdeles til gode å spille et bedre spill på 360'en.

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt Halo 3. Og ja, sant skal sies: Det er MP delen som virkelig drar spillet. SP er god for all del, men det er nok MP som en hovedgrunnen til at det er blitt så populært. (Og ja, Halo 3 MP er kjempegøy)

Mass Effect blir mer et RPG.. Og dog for min del ikke all verdens bra.

Lenke til kommentar

Så generelt: Hvis du liker å løpe rundt og skyte i filler vennene dine uten noe spesiell historie (er riktignok historie i SP, men spillet fokuserer mest på action, action og action) så er Halo 3 kult.

Hvis du heller foretrekker en del skyting (som IMO burde blitt gjort bedre), men dyp historie, mye dialog og og kule karakterer så er Mass Effect mer for deg.

Lenke til kommentar

Greia med Halo 3 tror jeg er at det er en fortsettelse på en allerede kjent spillserie og sådan ikke et spesielt godt spill isolert sett. Det er avhengig av de forrige spillene for å legge til grunne for historien og hvorfor man gjør som man gjøer i det tredje. Alene er Halo 3 sin singleplayer noe av det matteste jeg har spilt, mye helt sikkert grunnet at jeg forventet både himmel og snøballer i helvete, mer eller mindre kun overgått av Grand Theft Auto IV.

Sleng med tre kamerater i coop eller en masse andre spillere i multiplayer derimot, da snakker vi.

Lenke til kommentar

Halo 2 og 3 er mer eller mindre skapt utelukkende for multiplayer, det er ihvertfall der underholdningen ligger. Historien er så-som-så, men med tre andre blir den plutselig veldig mye mer. Forge, flerspillerdelen og coop er hovedfundamentene i Halo - og det bør dømes derfra. Slik sett er Mass Effect og Halo 3 to veldig forskjellige spill siden de fokuserer på et veldig forskjellig antall spillere. Mass Effect er uten tvil den sterkeste av dem hva enspillerkampanjen angår, men når det gjelder totalt underholdningspotensiale og levetid, så trekker nok Halo 3 det lengste strået. Mulig jeg tråkker på noen tær nå, men det får nå bare være.

Lenke til kommentar

Mass Effect hands down. Halo 3 var et skrøpelig spill som burde havnet på gamlehjem istedet for hjemme hos spillere, syntes jeg. Jeg vet MANGE kommer til og syntes at jeg er en dust, men det får så være. Det holdt med Halo 2, Halo 3 ble og dra det litt for langt syntes jeg, det er altfor mye hype rundt Halo spillene. Jeg sier ikke at ingen av Halo spillene er bra, men det er langt ifra så super bra som de fleste skal ha det til.

Hadde valgt Mass Effect over Halo any day!

Lenke til kommentar

Mass Effect er bedre en Halo 2 og Halo 3, de to er altfor multiplayerfiksert, men jeg klarer å spille Halo 2/3 pga singelplayeren.

Men Halo 1 er bedre en Mass Effect der kan jeg være enig i

Bare jeg som ikke klarer Halo 3 online med lagg, random spraying og camping og nesten buttonmashing når man bruker Melee, og shotgunnen der er også overpowered, først et skudd så slå er det virkelig skillz.. Ustabilitet over hele linja.

Glad jeg solgte Halo 3 og angrer ikke :)

Endret av Fanboyen
Lenke til kommentar

Jeg opplevde nesten aldri lagg, bare et par ganger. Nærkampene går på timing, ikke buttonmashing, da blir du bare eid av den andre hvis han timer slagene. Shotgun er ikke overpowered, hvis du har skutt meg hagle i Rl så skjønner du at alt dør på nært hold med noe slikt...

Lenke til kommentar

Nå går det vel litt off-topic her, men Halo 3 er absolutt ikke laget for å være realistisk. Argumentet "hvis du har skutt meg hagle i Rl så skjønner du at alt dør på nært hold med noe slikt..."

I Halo har man skjold og en superdrakt. I tillegg er man Master Chief (definisjonen på awesome), og man dør ikke av et enkelt hagleskudd.

For å si det sånn, hvis jeg hadde skutt deg 25 ganger i magen med et maskingevær tviler jeg på at du hadde løpt rundt så mye lengre.

Lenke til kommentar

Min mening:

Har spilt Halo 1 og 2. bare singelplayer delen. Syns egentlig halo spillene var veldig brae co-op FPS spill. men handlingen fikk jeg aldri med meg før en venn fortalte meg den etter at jeg rundet spillene xD skjønner fortsat ikke handlinga da :whistle: men har jo noe med den ringen å gjøre. xD

Spilt gjennom ME1, 2 ganger og snart 3. det er et fantastisk spill!

BioWare gjør en sykt bra jobb med selve historien i ME1 og alt som er i Mass Effect universet. de har laget bakgrunner på alt. man kan til og med lese om hvordan våpen teknologien er xD

Og det de andre rasene er stilige. Liker veldig det med at man selv setter seg i en stilling til alt. sånn som: skal man være en rase hater og bare tro på menneskene, eller er man mere den som vil at menneskene må samarbeide med andre.

Mass effect har jo dialog system som Halo ikke har.

Så egentlig så ser jeg Halo som en mere sportlig spill man bare hopper inn i for å skyte litt. Mens Mass Effect er mere det spille du setter deg godt inn i og detter dypere og dypere inn, helt til du bare skulle ønske du var der selv og kunne prate med de andre rasene :>

Hadde lett gått for å finne meg en Elcor og pratet med XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...