Gå til innhold

et lite peltier.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

peliter er det samme som det man bruker til kjøleskap,fryser o.l

hvis du tar en titt bak kjøleskapet ditt kjenner du at det er varmt bak der, som du da sikkert vet fra før

gjør peltieren slik at all varme kommer på ene siden mens kulden holdes på andre siden.

håper det var litt nyttigt ihvertfall

Lenke til kommentar

Quote:

umy skrev (2002-02-04 13:27):

peliter er det samme som det man bruker til kjøleskap,fryser o.l

hvis du tar en titt bak kjøleskapet ditt kjenner du at det er varmt bak der, som du da sikkert vet fra før

gjør peltieren slik at all varme kommer på ene siden mens kulden holdes på andre siden.

håper det var litt nyttigt ihvertfall

Peltier brukes ikke i kjøleskap! Der brukes det kompressor og litt andre ting, men det blir bruk i en del små kjølebokser som gjerne går på 12V til å ha i bilen/stranda :smile:

Lenke til kommentar

Hva hvis man lager f.eks. en kjøleboks i kopper, og fester ei kopperplate til den varme delen av peltier elementet, så den er i kontakt med det som kjøles? skjer det noen u-ønskede Bi effekter? eller bidrar den kalde sida av elementet til å kjøle ned uten bieffekter?

Lenke til kommentar

Hvis man monterer et peltier som cola-kjøler med en av/på bryter, trenger man da og koble på vifte og alt det der på den varme siden? Vurderer og mekke dette selv, med en kobberplate som jeg setter cola'n oppå på toppen av kabinettet, med peltieret under. :cool: (Hvordan fester jeg egentlig dette peltieret?) Ville blitt litt mye med en vifte som henger der i tillegg... :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

seric skrev (2002-02-04 15:12):

Hva hvis man lager f.eks. en kjøleboks i kopper, og fester ei kopperplate til den varme delen av peltier elementet, så den er i kontakt med det som kjøles? skjer det noen u-ønskede Bi effekter? eller bidrar den kalde sida av elementet til å kjøle ned uten bieffekter?

Peltier elementet bare flytter varme, så utifra det så sier det seg egentlig selv at dette ikke går da det også produserer extra vareme i tillegg til det som blir transportert. Du ville bare ha ødelagt elementet i løpet av kort tid :sad:

Lenke til kommentar

Det beste cola-kjøler prosjektet måtte vel være noe slikt;

/

/

Alle fire sidene er peltiers med den kalde siden mot en kobbercoldplate like høy som cola-boksene. Boksen stikker du bare ned i der, og vips er den ... kald etter en stund. (Kjøler bare en i slengen da men... )

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-04 18:14, Journeyer skrev:

Det beste cola-kjøler prosjektet måtte vel være noe slikt;

/

/

Alle fire sidene er peltiers med den kalde siden mot en kobbercoldplate like høy som cola-boksene. Boksen stikker du bare ned i der, og vips er den ... kald etter en stund. (Kjøler bare en i slengen da men... )

Ja, også kobla peltierene rett i stikkontakten, med en trafo slik at du slipper og ha en ekstra strømforsyning på 300W...

Lenke til kommentar

hmmm til deg som svarte på mitt innlegg øverst,

mulig det jeg skrev er feil... jeg misforsto det

jeg leste i guiden her på hw.no

Peltier: Et Peltier element er en metallplate som en setter strøm på og da blir den ene siden iskald, mens den andre siden blir veldig varm. Prinsippet blir det samme som brukes i kjøleskap. Brukes ofte til overklokking for å redusere varmen i prosessoren

menneh.. jeg hadde nesten rett da :smile:

Lenke til kommentar

Joda du hadde nesten rett, ikke det at det har noe å si egentlig da du sikkert ikke har tenkt å lage kjøleskap:) (stort, vanlig som står på kjøkkenet). Har bare sett en del som har skrevet det å tenkte jeg kansje burde påpeke det, ikke vondt ment, pleier også å stole på det jeg leser... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...