Gå til innhold

Etter 1 uke med Sony DCR PC-105...

Anbefalte innlegg

...på ferie til Sverige var det med stor entusiasme jeg kom hjem for å se hvordan opptakene var.

Jeg ble faktisk veldig imponert over hva dette lille hendige kamera bretter ut over TV skjermen!

Fargene og skarpheten er helt knall etter mine øyne.

Ofte er det fargene som lider under et dårlig kamera og det blir noe blast,men med dette kamera er det utrolig bra!

Å filme i motlys går også som en lek.

Ingen problem å se personen som har kveldsola rett bak seg, men det kan være en fordel å holde hånda over kamera så ikke sollyset kommer direkte inn på linsa.

Optisk zoom = Veldig bra!... Digital zoom = Kornete på lang avstand,men det er det vel på de fleste kamera.

Jeg filmet en Rev i skumringen som tasset rundt på en plen 30 meter bortenfor meg. Det så nesten ut som det var lyse dagen når jeg fikk se det etterpå så lysfølsomheten er det ingenting å utsette på.

Bildestablisator,fokus, osv.. fungerer helt Topp,men hvis det blåser så kan det fort bli litt støy på opptaket. Det er det eneste lille minuset jeg har funnet,selv om det sikkert ikke er et fenomen knyttet til akkurat

PC-105 kameraet.

Men det beste av alt : ....Jeg kjøpte det for 8990,- hos Multicom i Norge,

og i Sverige fant jeg det i en Expert butikk til 13990,-...

Gjett om jeg gikk smilende ut derfra :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer også dette kameraet.

Betryggende at du er så fornøyd. Testet du opptak i 16:9 format ??

Har du widescreen fjernsyn? I så fall hadde det vært artig om du kunne kjørt en test på dette, og gitt en tilbakemelding! :smile:

Lenke til kommentar

Camcorderinfo.com har nyleg testa PC105.

Sjå her

Kan også vere greit å lese nokre av kommentarane av brukarane under testen.

Sjølv har eg hatt PC105 i ein liten månad. Er ikkje heilt einig i alt i testen. Tydeleg at forfattaren ikkje denne typen kameraer (vertikale).

Zoom-knappen er liten, men eg har ingen problem med å bruke den. Synes kameraet ligg bra i handa og klarer fint å halde det i ro når eg sjølv ikkje er i alt for stor bevegelse. Klart det er vanskelegare å halde det i ro viss eg går fort o.l. men det reknar eg med at gjeld dei fleste kamera.

Designet og størrelsen er heilt topp! Viss ein ser på måla så er ikkje kameraet så mykje mindre enn TRV33 t.d., men det ER mykje mindre!

Kjøpte ei Lowepro AW10 veske som kameraet akkurat gjekk opp i! Perfekt!

Og LCD skjermen bør absolutt nemnast! Nesten verdt eit par tusen ekstra i forhold til TRV33 berre den! Det går fint ann å sjå biletet og bruke knappane på skjermen i sterkt sollys rett på skjermen!

Utebildene er kjempebra. Eg synes også at innebildene er betre enn forventa (etter å ha lest om forferdeleg dårlege innebilder på enkelte kameraer her på forumet).

Eit av minus testen peikar på som eg er einig i er mikrofon plassering på toppen. Viss personen som heldt kameraet sei noko kjem dette veldig sterkt fram, samstundes som stemmene til personane framfor kameraet blir noko lave. Vurderer å investere i ein ekstern mikrofon.

Kan ikkje høyre at mikrofonen tar opp noko motorstøy o.l. av sjenanse. Ein høyre lav fuglekvitring betre enn litt susing som alltid er i bakgrunnen.

Mikrofonen tar også opp litt skurring viss det er ein del vind. Veit ikkje korleis dette er på andre kamera.

Stillbildene er ok, særleg viss du tar bildet på maks oppløsning og så minsker det ned til 640x480 i eit bildebehandlingsprogram. Altså er kameraet OK til å ta 10x15 cm bilder for dei som ikkje er så veldig kresne på litt kornete kanter o.l.

Nightshoten er kjempebra, men det gjeld sikkert dei fleste Sony kamera.

Søkaren kan kanskje virke litt billeg ja, men den fungerar bra. Men med så bra LCD skjerm foretrekker eg denne.

Oi... vart mykje skriving dette.. :D .. Viss det er noko folk lurer på om dette kameraet så er det berre å spørje, så skal eg prøve å svare så godt eg kan...

Lenke til kommentar
Testet du opptak i 16:9 format ??

Har du widescreen fjernsyn? I så fall hadde det vært artig om du kunne kjørt en test på dette, og gitt en tilbakemelding! :smile:

Har dessverre ikkje testa dette på kameraet endå, men skal gjere det snart trur eg. Eg har widescreen TV. Står jo noko om det med widescreen i den testen som eg viste til i forrige innlegg også...

Lenke til kommentar
Leverer dette kameraet fullverdig 16:9 format? Jeg trodde det kun laget en mask oppe og nede med svart, for å gi en 16:9 look. Arrester meg om jeg tar feil.

Stadig flere skaffer seg storskjerm-TV’er. Den nyeste Megapixel-teknologien har medført mange forbedringer innen 16:9-opptak, og forbrukere kan nå ta opp i 16:9 uten strekking eller kutting. I 16:9-modus oppnår DCR-PC105 og DCR-PC103 langt høyere bildekvalitet ved å lese et bredere, 16:9-formet område av CCD-chip’en på 1.1 Megapixler, noe som øker bildeoppløsningen og gir en langt videre opptaksvinkel. Alle Sony 16:9-opptak er anamorfiske, og gjør det for første gang mulig for brukerne å få fullt utbytte av sine wide screen-TV’er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fra Torsdag til Søndag aktivt testet PC105 i varierende omgivelser. Har til og med filmet fotballkampen mellom Sogndal og Vålerenga.

Har ikke lastet filmen inn på PC enda, men har spilt av på en 32'' widescreen tv.

Å holde kameraet er ikke noe problemet når du lærer deg hvordan du skal holde.

Kameraet har en rekke funksjoner på kameraet som kan benyttes før, under og etter filming. zoomen er virkelig rask, men kan også zoomes i nesten umerkbart tempo. Her har du plenti av optisk zoom, og jeg anbefaler ikke å bruke den digitalezoomen. Det blir bare kornete.

Så langt er jeg kjempe fornøyd med kameraet og anbefaler det på det varmeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...