Gå til innhold

Blue-Ray på vei ut??

Anbefalte innlegg

Heisan, eg nemnte i klassen at eg var tenkt å kjøpe Blue-Ray til pc'n siden DVD-ROMen ikkje funker, men så fekk eg denne komentaren tilbake; "Hæ, Blue-Ray, det er jo på vei ut!" og eg trur ikkje så mykje på dette siden dei ikkje ga meg nokon kjelde eller noko, og eg brude i alle fall vete om Blue-Ray er på vei ut før dei i klassa, eg er jo liksom "Data-guruen" i klassa, alle kjem til meg når dei har problemer og slikt.

Så spørsmålet mitt er; er Blue-Ray på vei ut? Kan du gje meg ein sakeleg kjelde på dette? og når vart dette stadfesta?

Vel å merke at eg går i 9. klasse.

Takk

- Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Blu-ray kommer nok til å bli en god stund til, trenger ikke å bekymre deg for det. Såvidt jeg vet, så sa de akkurat det samme om DVD også (har jeg hørt, men stemmer kanskje ikke 100%).

Lenke til kommentar

Blu-ray er neppe på vei ut med det første. Slik som PS3 har gjort det til en aktuell og verdig etterfølger til DVD-formatet, samt at alle Blu-ray spillere kan spille DVD- og CD-plater(rett meg hvis jeg tar feil!) har det såvidt kommet i gang. Holografiske plater er neppe aktuelt før om en god del år, og inntil enten det eller nettjenester kan ta over (noe som er urealistisk med det første; BD-spillere er lettere å få med seg en tilsvarende nettlinjer) er og blir Blu-ray det kommende plateformatet i mange år fremover. På hvilket grunnlag kom denne personen med påstanden "Hæ, Blue-Ray, det er jo på vei ut!"? Nå er de forresten også veldig attraktive sett fra et prismessig standpunkt.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at Blu-Ray vil få 3D støtte veldig (relativt) snart. Tror nok Blu-Ray er her for å bli i noen år til. Nettbaserte løsninger vil ikke lønne seg for noen frem til de store selskapene får jevnet alle restriksjonene sine med jorden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Nettbaserte løsninger vil ikke lønne seg for noen frem til de store selskapene får jevnet alle restriksjonene sine med jorden.

Og det vil alltid være de som foretrekker å ha de i fysisk form, meg inkludert.

Lenke til kommentar

Som resten sier nei langt derifra, men det du kanskje burde tenke over er om du trenger en Bluray spiller til din pc? Vet ikke hva dem ligger i pris idag i forhold til en standard dvd spiller.

Om du ikke skal se Bluray filmer så kanskje det er like greit å kjøpe en helt vanlig dvd spiller som er billigere og har raskere søketid? Men dette vet pc gutta bedre en meg...hoppet av hardware racet for lenge siden :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisan, eg nemnte i klassen at eg var tenkt å kjøpe Blue-Ray til pc'n siden DVD-ROMen ikkje funker, men så fekk eg denne komentaren tilbake; "Hæ, Blue-Ray, det er jo på vei ut!" og eg trur ikkje så mykje på dette siden dei ikkje ga meg nokon kjelde eller noko, og eg brude i alle fall vete om Blue-Ray er på vei ut før dei i klassa, eg er jo liksom "Data-guruen" i klassa, alle kjem til meg når dei har problemer og slikt.

Så spørsmålet mitt er; er Blue-Ray på vei ut? Kan du gje meg ein sakeleg kjelde på dette? og når vart dette stadfesta?

Vel å merke at eg går i 9. klasse.

Takk

- Eirik

Hvis du har tenkt å bruke PCen til å se blu-ray filmer på, kjøp BD spiller til den ja. Hvis ikke så er det ikke vits. Platene er for dyre og brennerene er for dyre. Innen man evt. har begynt å bruke BD til hjemmebruk har uansett spillerene/brennerene blitt såpass mye billigere at du sparer på å kjøpe en DVD brenner nå og en BD spiller/brenner da.

Sannsynligheten er dog størst for at BD aldri slår igjennom som lagringsmedium på samme måte som CD/DVD gjorde i sin tid. Det er for dyrt og harddisker er såpass mye billigere GB/kr at det er liten vits.

Så på sin måte så er Blu-ray på vei ut ja.

Men som kommersiellt lagringsmedium for film så er nok fremtiden der enda. Det er ingen fullgode alternativer til å overføre full HD filmer effektivt hjem til folk enda (men det kommer).

Men som sagt, om du ikke skal se Blu-Ray filmer på PCen...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Å ha Blu-ray spiller på en datamaskin ser jeg veldig liten vits i da det foreløpig er mere nok lagringsplass for spillindustrien på DVD og slik vill det nok også være en stund fremover.

Det eneste som BR kan brukes i sammengheng med PC er å titte på filmer siden det er dyrt å bruke BR som ett lagringsmedium da det finnes andre rimligere alternativet og ville heller ha kjøpt en ekstern BR til å koble opp mot en TV eller en PS3 hvis det er film det er snakk om.

Lenke til kommentar

Det er nok sistnevnte, å se film, som er hovedargumentet for blåstråle i en PC. For dem som har en HTPC eller en mediaserver i form av en PC er det helt klart en fordel å kunne bruke Blu-Ray.

Når det gjelder spill så kommer PC-spill på flere plater allerede i dag. Jeg har opplevd det med både Alien VS Predator og Modern Warfare 2 til PC. Forøvrig er det alltid en god del mer å gå på når det gjelder lagringskapasitet og hvor mye spill kan komprimeres på en PC fremfor konsoller, så sånt sett er flere DVD-er en unødig luksus med mindre lang installeringstid er drepen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg bare skumlest innleggene her, men fikk lyst til å si det at internettstreaming vil bli arvtakeren etter blu-ray på film slik jeg ser det. Når det er sagt er det et voksent stykke igjen dit enda. Som Lakus sier så må filmbransjen få tid til å innse at internett faktisk kan være noe annet enn ondskap, så mener jeg også at infrastrukturen vår er for dårlig for at internettstreaming skulle ha vært dominerende i dag. Det kreves bedre og raskere linjer til folket for det.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Snakket forleden med en som følger veldig med på utviklingen med alt sånt, og han var klar på at Blu-Ray nå er på vei ut. I stedet vil det komme noen små brikker. Det samme med CD visst.

Siden du først bumpet tråden med 3 år.

Tror nok Blu-ray vil vare noen år til, da de allerede har startet smått med Blu-ray på 4K formatet (som er etter hva jeg husker 100gb++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...