Gå til innhold

Amerikansk snes

Anbefalte innlegg

dama har kjøpt en snes i amerika. fantastisk tenker jeg først. men så tenker jeg litt over mulige problemer...såvidt jeg kjenner til bruker amerikanerne en annen...strømtype? enn oss...så....trenger jeg omformer av noe slag? eller er det bare å plugge inn....

furthermore...

den kabelen som skal inn bak tv'n (glemt navnet på den) har vel ikke plugg lengre på nye tv'er? er det en converter som gjør at jeg kan bruke scart i stedet?

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Som du sier, er det en del man må tenke over når man tar med en konsoll hjem fra USA. :)

Adapter for europeiske spillkassetter: I SNES sitt tilfelle er den viktigste forskjellen mellom europeiske og amerikanske utgaver at de ikke benytter seg av samme type spillkasetter. Det vil si at du ikke uten videre kan bruke europeiske spillkassetter i en amerikansk SNES, og vice versa. Denne knuten kan du imidlertid løse med en adapter som denne. Adapteren fungerer som et ledd mellom den amerikanske SNES-en og europeiske spillkassetter, hvis dere i det hele tatt har planer om å spille europeiske utgivelser.

Strømadapter: Strømadapteren på en amerikansk SNES passer ikke sammen med strømnettet vi bruker i Norge, men dette ordner du lett med en billig AC adapter fra f.eks. Clas Ohlson eller Biltema. Du trenger ikke gjøre noen form for inngrep i selve konsollen, bare skifte strømadapter.

Lyd- og videokabler: Det burde ikke være noe problem å koble en amerikansk SNES opp mot en moderne TV kjøpt her i landet. Regner med at konsollen din kommer med RCA-kabler, og de passer sammen med de aller fleste TV-er. Om de ikke gjør det, har du minst to valg. Det første er å plugge RCA-kablene inn i en RCA->Scart-adapter, mens det andre er en RF-adapter, som lar deg koble konsollen opp mot antenneinngangen på TV-en.

Produktene jeg linker til i denne posten er naturligvis ikke ment som reklame, men som veiledende eksempler.

takker for svar, men bare et problem :p den første linken du sendte med snes game converter sier at man kan bruke US/JAP spill på en EU snes....men jeg har det jo nesten omvendt :p blir jo en amerikansk snes som må kunne spille eu spill....eller er det samme greia uansett?

Lenke til kommentar

For å være helt sikker, kan du kanskje spørre selgeren på eBay? Saken er at det finnes et utall av slike adaptere. Selv har jeg brukt en Action Replay-kassett for å spille europeiske SNES-spill på amerikansk maskin, men finner dessverre ikke maken på eBay akkurat nå. Kanskje noen andre her har verdifull erfaring som kan deles i denne tråden?

Merk forresten at det i visse tilfeller kan være kinkig å få nyere spill til å virke med slike adaptere, og at det kanskje - til syvende og sist - er like greit å kjøpe en billig europeisk SNES, hvis maskinen kjøpes som underholdsningsmakin og ikke samleobjekt. Lykke til i alle fall. :)

Lenke til kommentar

For å være helt sikker, kan du kanskje spørre selgeren på eBay? Saken er at det finnes et utall av slike adaptere. Selv har jeg brukt en Action Replay-kassett for å spille europeiske SNES-spill på amerikansk maskin, men finner dessverre ikke maken på eBay akkurat nå. Kanskje noen andre her har verdifull erfaring som kan deles i denne tråden?

Merk forresten at det i visse tilfeller kan være kinkig å få nyere spill til å virke med slike adaptere, og at det kanskje - til syvende og sist - er like greit å kjøpe en billig europeisk SNES, hvis maskinen kjøpes som underholdsningsmakin og ikke samleobjekt. Lykke til i alle fall. :)

tusen takk :) og takk igjen for all hjelp du har gitt. veldig nyttig =)

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare så kan nok ikke den adapteren brukes til å spille europeiske spill på amerikansk SNES. Dette er fordi den europeiske SNES'en er en PAL-maskin, mens den japanske og amerikanske er NTSC-maskiner. De to sistnevnte er altså nærmest identiske inni, mens den vi har i Europa kjører på en litt lavere hastighet for å tilpasse seg PAL-systemet.

Endret av Batman
Lenke til kommentar

En del adaptere gjør det faktisk mulig å spille PAL spill på NTSC-maskiner, det har jeg gjort selv. Grunnet hastighetsforskjellen blir ikke spillopplevelsen optimal, men mulig å spille er det. Men som sagt er det en del styr å kjøpe NTSC-maskin når det er PAL-spill man skal holde på med. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...