Gå til innhold

24-timers løp i Masters of Endurance!

Anbefalte innlegg

Da er det duket for nok et spennende løp i Masters of Endurance på Live for Speed.

Live for Speed er en racing-simulator som dere kan lese mer om her: www.lfs.net

Masters of Endurance er den største ligaen på Live for Speed. Her kjøres det i alt 6 lang-distanse løp, fire 6-timers løp, ett 12-timers løp og ett 24-timers løp. Dette er en "lagsport", her er det team som stiller til start, hvor førere bytter på å kjøre. Det kjøres to klasser (GT1 og GT2) hvor GT2 er en GT1 bil med restriksjoner.

I dag starter årets høydepunkt for mange, 24-timers løpet, det 4. løpet i 2009-2010 sesongen. Vi har 2 nordmenn som stiller til start, mens en tredje norsk fører er reserve. Fredrik Enersen skal kjøre for CoRe Racings GT2 team, mens Christian Krognes skal kjøre GT1 for Sonic Realms. Tommy Østgaard er reserve for F1RST Racings GT1 team, som leder GT1 mesterskapet sammenlagt før løpet.

Slik ser det ut sammenlagt før dagens løp:

14lmr1x.png

Løpet sendes LIVE på internet med engelske kommentatorer i alle de 24 timene, så her er det bare å følge med! Link til streamen: http://www.multibc.de/Streamstarter/html/wmpf3.html Streamen starter rundt 16:50 norsk tid, ettersom løpet starter 17:00.

CoRe Racings GT2 team starter på 13. plass i GT2, Sonic Realms GT1 team starter på 8. i GT1, mens F1RST Racing starter på 3. plass i GT1. Men nå skal det sies at startposisjonene ikke har mye å si når løpet varer i 24 timer, derfor har ikke de fleste teamene lagt for mye arbeid inn i kvalifiseringene som var forrige helg og i går.

Så sett dere foran TVen/skjermen og følg med på dette spennende løpet! Live resultater kommer til å bli her: http://www.mastersofendurance.eu/tracker/?page=tracker (obs: den viser for øyblikket resultatene fra det forrige løpet. Den vil bli oppdatert under løpet :))

Her er linker:

Stream: http://www.multibc.de/Streamstarter/html/wmpf3.html

Tracker: http://www.mastersofendurance.eu/tracker/?page=tracker

Remote: http://www.lfsworld.net/remote/?host=Masters+of+Endurance (Her kan dere se løpet i 2D)

Jeg har også fått beskjed om at Fredrik Enersen skal kjøre klokken 20:00 til 24:00 for CoRe Racing GT2, så da er det bare å følge med!

Ble kanskje litt rotete dette her, men håper det ble overkommelig.

Vi har også et norsk community: www.lfsnorge.net

Endret av Tomhah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste ikke at noe sånt fantes, men skal utvilsomt ta meg en titt eller flere i løpet av løpet! Jeg antar at det ikke er så mye kræsjing i sånne løp, men blir spennende å se hvordan det utarter seg over tid.

En snarrådig representant fra Gamer kan vel kanskje legge det ut på forsiden? Siden det ikke skjer så mye ellers på lørdagskvelder.

Lenke til kommentar

hehe, kræsjer skjer (som i all racing), men det er jo racing-incidenter, og man har muligheten til å protestere både under og etter løpet/løpene. Man bruker rundt 1 måned på å forberede seg til slike løp. Her må man finjustere oppsett som skal holde i minst èn time (full tank holder ca. 1 time og noen min), så må man da få dekkene til å holde like lenge. Så skal jo alle førerne like oppsettet også, samtidig som det skal gå fort. Så her er det mye forberedelser! :)

Ser også ut til at det blir enda en nordmann på startstreken! Terje Flåten står på oppstillingen til Sonic Realms GT2, så her er det gode norske muligheter :)

Endret av Tomhah
Lenke til kommentar

audimasta-1.jpgVi har fått et intervju med en av de Norske førerne i 24-timers løpet som var 16-17 Januar 2010. Fredrik Enersen er en 21 år gammel ung mann fra Oslo. Han startet å spille Live for Speed i 2005 og har hatt en økende suksess siden den gang. I går stilte han til start i det desidert største løpet på LFS for CoRe Racing i GT2 klassen.

Du fikk en ganske stressende start, hva skjedde?

- Det var Dennis Lind fra Danmark som startet løpet for oss. Han skulle egentlig kjøre 4 timer i strekk, men midt i hans tredje time døde pc'n hans pga overoppheting. Jeg var satt som reserve (som vi har tilfelle noe som dette skjer), og måtte hoppe inn på serveren og fortsette der Dennis avsluttet.

Det tok meg noen runder på å få opp farten, men det begynte å gå unna etterhvert. Jeg var egentlig satt opp til å kjøre 4 timer, noe jeg aldri har gjort før. Midt i det tredje stintet begynte jeg å bli veldig sliten og sa ifra til teamkompisene at jeg trengte å bytte. Jeg kjørte så ferdig den tredje timen, pittet, og gikk til sengs. Alt i alt, veldig fornøyd med de første tre timene mine, hadde god pace og ingen avkjøringer (som er det viktigste).

Høres tøft ut å holde ut så lenge bak rattet, for det må være ganske slitsomt med Force feedbacken i rattet? Hvordan taklet du det, og hvordan forbreder du deg til løp som dette?

- Force Feedbacken i rattet var ikke noe problem for meg før ut i den femte timen min (stint 2 dag 2), da jeg begynte å få ganske sterke smerter i venstre håndledd. Planen var egentlig å kjøre 3 stints den andre dagen også, men nettopp pga håndleddet måtte jeg melde pass under det andre. Forberedelser for endurance løp starte flere uker på forhånd. Vi tester oppsett til bilen og kjører flere hundre runder rundt banen for å presse rundetidene så langt ned som mulig. Men viktig er også å finne sin egen grense slik at man ikke går over denne å sender bilen ut i sandfella under løpet.

Dagen før selve løpet starter, legger jeg meg tidlig, og spiser en god frokost på raceday. Prøver å få gjordt unna toalettbesøk på forhånd så jeg slipper å tenke på det mens jeg kjører. Mens jeg kjører har jeg også en vannflaske jeg sipper til av og til, slik at jeg slipper hodepine.

Skulle til å spørre om det med drikke. Drikker du kun vann eller har du noe annet ved siden av? Jeg vet flere førere som drikker mye energi drikke?

- Jeg drikker bare vann mens jeg kjører. Er ikke noe særlig fan av energidrikk egentlig, da jeg syntes de er alt for søte. Vann er best!

Smiler litt for meg selv, som drikker alt annet enn vann under løp. Tar meg et glass med melk før jeg fortsetter: Dere kom på 10. plass i løpet, men jeg er sikker på at dere ønsket og komme høyere opp? Hva skjedde?

- Ja vi endte 10. plass noe som er litt synd når det kommer til antall poeng vi får. Men vi var uansett veldig fornøyd fordi vi hadde farten til å ende i top tre hvis vi ikke hadde vært uheldig med en disconnect. Rundetidene vi hadde var gode nok for andre eller tredjeplass noe vi er veldig fornøyd med. Selfølgelig synd at vi ikke endte i toppen, men for vår del var ikke dette det viktigste.

vi vet nå at med riktig mengde trening kan vi være med å kjempe i toppen hvis vi slipper uheldigheter. I tillegg til disconnecten var vi innblandet i en kollisjon som sendte oss av banen, samt en punktering der vi punkterte begge bakhjulene. Dette er på en annen side ting man må regne med skjer i forhold til disconnect.

Ja, på 24 timer kan jeg tenke meg at man kan være uheldig et par ganger, men blir det ikke litt kjedelig når dere trener så mye og legger så mye arbeid ned i noe, for så å være så uheldige? Blir dere ikke litt lei av å kjøre så mye, og hvodan klarer dere da å holde motivasjonen oppe til å trene til neste løp?

- For å være ærlig var vi egentlig ikke veldig uheldige dette løpet. Sonic Realms Racing fikk to defekte ratt under løpet, ett sett defekte pedaler, fem disconnects, tre punkteringer og en person som sovnet bak rattet. Da snakker man i overkant uheldig. Når man skal kjøre 24 timer er man ganske forberedt på at ting skjer og selvølgelig er det skuffende å plutselig dette 8-9 posisjoner på 1 minutt, men dette er ting man må godta og jeg føler at teamet er såpass seriøse at vi ikke mister all motivasjon pga ting som dette. Da er det viktig å holde humøret oppe, og tenke at det er fortsatt mye som kan skje. Man kan ikke deppe når sånne ting skjer, man må bare holde koken.

Å holde motivasjonen oppe til neste løp er ikke vanskelig, det er bare å tenke at neste gang går det bedre! Vi lærer av feilene vi gjorde forrige runde, og tar med oss dette til neste løp. Dennis har for eksempel nå gått til annskaffelse av en stor vifte som skjøler ned pc'n hans. jeg skal være ærlig å si at det å trene til et løp ikke er det morsomste jeg vet om, men det må til og dette er noe alle vet. Før de forrige løpene har vi vært litt for slappe på treningene, og resultatene har blitt deretter. Til dette løpet trente vi veldig mye, og selvom resultatet kanskje ikke ble så bra som vi hadde håpet på, hadde vi hvertfall farten. Og det er en stor motivator til neste løp, legger han ivrig til.

Hvordan er det å være helt i toppen på Live for Speed?

- Hehe, jeg er da ikke helt i toppen, sier Fredrik beskjedent før han svarer:

- Nå har jeg spilt LFS siden mars 2005 og jeg har egentlig aldri hatt det morsommere med denne simulatoren enn det jeg har nå. Før jeg joinet CoRe racing, hadde jeg vært innblandet i tre teams, men aldri fått noen høye plasseringer i internasjonale ligaer. Men det siste året har vært veldig bra, med en del meget gode plasseringer. Beste må vel sies å være andre plass i iCON Touring Car Cup i fjor, der konkurransen var veldig hard.

Nå begynner jeg å bli raskere og raskere i Masters of Endurance også, som føles kjempebra. Det er i det hele tatt veldig gøy å kunne være med i de største ligaene i LFS siden nivået er så utrolig høyt. Toppen ville selvsagt vært en seier i et Masters Of Endurance løp, med sammenlagt seier i årets iTCC på en god andreplass. Høye mål, men det må man ha etter fem år uten noen større pauser!, sier gutten som "ikke er helt i toppen".

Til slutt: Er det noe du vil dele med dine landsmenn?

- Jeg håper at du Tommy kanskje med dette har skapt litt interesse rundt LFS i det norske spillmiljøet og at flere nordmenn vil prøve det ut. For tiden er det en god del nordmenn som spiller, men flesteparten driver med drifting og "cruising" noe jeg syntes er litt synd. Skulle ønske vi hadde flere norske som drev med racing! Jeg vet det er mange med stort potensiale rundt omkring i det ganske land. Så, gjør meg en tjeneste og hvertfall last ned demoen som du finner på lfs.net og test det ut! Håper jeg treffer noen av dere online i tiden som kommer!

Da sier jeg takk for intervjuet. Det var veldig morsomt å få noen ord fra deg personlig, og jeg er sikker på at folk setter pris på det! Jeg ønsker deg og CoRe Racing all lykke i resten av sesongen, så ses vi kanskje der!

- Bare hyggelig! Hvis det er noe noen lurer på er jeg å få tak i på lfsnorge.net, www.core-racing.com sitt forum, eller på lfsforum.net. Takk for intervjuet!

Endret av Tomhah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...