Battone Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg lurer på om noen har en veldig billig router å anbefale... Jeg har 2 maskiner... Jeg har skjønt at jeg ikke kan bruke cable/dsl routere, eller kan jeg det... Jeg bare sjekker om noen vet om en løsning for meg, så jeg slipper å bruke en switch... takker på forhånd... Lenke til kommentar
hart Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 SMC7004VBR Denne har jeg.. Har litt flere funksjoner enn vanlige bredbåndsrutere til den prisen så vidt det er meg bekjent.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Anbefales.. Har aldri hatt noen problemer med den.. Om du ikke er så kjent med styring/åpning av porter, intranett og slikt burde du lese litt før du gir deg i kast med dette. Edit: Denne skulle fungere greit for deg så vidt jeg kan se ut i fra det du skriver.. Jeg har også to maskiner. Ruteren fungerer på mange forskjellige internettløsninger (dynamisk tildelt IP eller fast IP) Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 om den ene maskinen har 2 nettverkskort, så kan du koble til wan på det ene kortet og lan (den andre maskinen) på det andre kortet. den andre maskinen trenger bare ett netverkskort, men krever at den andre maskinen er på om du skal komme deg på nettet. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 hva med denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl? Billig, bra og kan fint brukes uten at det er kabel eller DSL inne i bildet, både med DHCP og fast IP, og har 100Mbit WAN port. Har en slik selv og er fornøyd med den. Eneste som kanskje kunne være en ulempe er at port-forwarding åpner en port for både TCP og UDP, kan ikke åpne for bare en av de. Men enkeltheten mer enn oppveier for det, pluss at jeg liker å tro at 3Com er litt bedre enn de andre "billigmerkene". Lenke til kommentar
hart Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Mitt forslag er 5 kroner dyrere... Tror de gjør samme jobben. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Min SMC dsl router er ganske dårlig, spesielt til server bruk, iom at den trenger å rebootes litt nå og da. Hvis ikke så blir den sinnykt treg. Det er mye rart på den men det eneste problemet er det med rebootinga. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=57&GrpID=&s=sr Der er routeren min.. Vil bare si det så du ikke kjøper deg den,for den abefales ikke, det står til og med i manualen at den trenger å rebootes, fattern klarer ikke å kjøpe no riktig han Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Mitt forslag er 5 kroner dyrere... Tror de gjør samme jobben. Har den selv, og kan som hart trygt anbefale denne, ble anbefalt å kjøpe den av en kompis, har ikke angret 1sek.... Onkelen min har 3com ruter, og han er ikke fornøyd med den.. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg vet ikke om alle forstod at jeg har 100Mbit internettoppkobling... kan alle disse routerene koble seg opp på denne... Jeg snakket med en og han snakket om noen dyrere routere, og at mange routere ikke taklet mer enn 8Mbit full duplex... Kan hende jeg leste litt feil, han var ikke den beste i engelsk... Ps: kan jeg koble maskinene gjennom usb forresten... Sry om jeg ikke har sjekket opp akkurat dette, jeg bare lurte på i og med at en nevnte 2 nettverkskort.. Lenke til kommentar
J0kke Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 hvorfor ikke bruke switch? Er det fordi du bare får 1 ip? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg ønsker helst at maskinene skal være helt separat, da ene skal kjøres som server og ønsker en egen ip på hver maskin... Men switch er ett alternativ som jeg har tenkt på... Lenke til kommentar
J0kke Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Da er en switch tingen ihvertfall hvis du får tildelt flere ip'er fra isp, har en kompis som kjører switch på sin 10mbit linje, funker strålende det. De får hver sin ip fra isp. Med en router vil du få 1 ip ut som f.eks 213.213.213.12 og 2 interne som f.eks 10.1.1.2 og 10.1.1.3, så i mine øyne ville beste alternativet vært en switch. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Da er en switch tingen ihvertfall hvis du får tildelt flere ip'er fra isp, har en kompis som kjører switch på sin 10mbit linje, funker strålende det. De får hver sin ip fra isp. Med en router vil du få 1 ip ut som f.eks 213.213.213.12 og 2 interne som f.eks 10.1.1.2 og 10.1.1.3, så i mine øyne ville beste alternativet vært en switch. Jeg trudde dette var omvendt, jeg som har lest litt feil da... Om dette stemmer så er jo det det beste alternativet ja... Hmmm, sjekke korttidsminnet mitt kanskje... :o Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Dream, hvor får du 100mbit linjen din fra? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Dream, hvor får du 100mbit linjen din fra? Uninett... 8) Lenke til kommentar
hart Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Dre@m_Lord: For at trådleserne skal skjønne problemet ditt fullt ut så burde man utrykke seg helt klart og konsist. Du nevnte ikke i starten at du har en 100 Mbit linje, derfor fikk du alle disse forslagene.. ;-) Gå for en switch da... På min bredbåndsruter så har jeg klart 40 Mbit/s mellom mine to maskiner.. Dette stemmer bra med at dette sansynligvis er limiten på den eldste maskinen (PII233) med en ata66 disk, samt at det er et 3com nettverkskort fra 1993 i den. Hovedmaskinen min er nesten helt up to date så den henger ikke etter. Edit: he he.... trøtt på morran... så tittelen.. :oops: Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg refererer fra første post i tråden: Jeg har forstått at jeg ikke kan bruke cable/dsl router... Overskriften sier; 100Mbit og router Problemet er ikke at jeg ikke var konsis nok, det er vel heller det at noen lot være og lese, og tenkte med engang på 100Mbit mellom 2 maskiner.. Jeg skjønte at det ville komme dsl/cable forslag, derfor tenkte jeg meg godt om før jeg skrev... Men switch er bestillt fra komplett, hadde litt penger til overs derfra, så slapp frakt ihvertfall... Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Uninett? Forklar, vær så snill, hadde vært fint med en 100mbit linje her også EDIT: Tok bare en liten search på uninett på kvasir. Men hvordan får du denne linjen? Heter den Testnett? Tilbyr de disse forbindelse til enhver person? Hvis ikke har jeg en mor som jobber på UiO. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 det er ett universitets nett/studentnett... De fleste skolene er tilkoblet, i tillegg har hybelhus dette.... Du kan ikke kjøpe deg det, kun leie som student Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå