Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anmeldelse: Divinity II: Ego Draconis (X360, PC)

Anbefalte innlegg

Dette er ett greit spill, spesielt til den prisen. Men skal man være litt kritisk her så er det ikke langt fra Two Worlds, for de av dere som har prøvd det. Mest skuffende øyeblikk var når jeg skulle ned en fjellside og slet veldig med Gobliner i hopetall, skiftet til drageform å tenkte at nå skal det bli andre boller, men neida, der var det ingen Gobliner.

Uansett, spillet flyter bra her i 1920x1080 med alt på maks. Ingen nevneverdige bugs enda. Spiller på WIndows 7, 3Ghz Quad, 4870 Radeon. Siste drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, det har jo store forskjeller, men det var noe med det å vandre rundt som ga meg samme følelsen som jeg fikk i Two Worlds. La det med en gang være sagt at jeg likte veldig godt Two Worlds og ser frem til toern kommer.

Men det som plager meg mest med Divinity 2 er all den julingen en får hvis en fokuserer kun på utvilking som trollmann. Den magien jeg har til rådighet er ikke kraftig nok til å handle opp med de utallige gruppene med "monstre" som til stadighet prøver å slakte meg. Kanskje det hadde vært en ide å "forsterke" klassen litt? La meg i det minste få ett spell som kan redusere antallet fiender før de står oppå meg.

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

Divinity II: Ego Draconis har slukt meg til de grader.

Hører man snakker om, på gamespot.com f.eks., at spillet har mange bugs bl.a. grafikkbugs; jeg kaller det heller dårlige PCer.

Når vi snakker grafisk er det mange som tror det holder med en litt eldre prosessor sammen med masse RAM på lusne 667mhz med en kjempebra skjermkort; bullsheiz!

GPUen bestemmer mye av det grafiske nivået, men man må jo ikke glemme at ting avhenger av hverandre og dermed er det GPU-RAM-CPU som bestemmer mest av grafikken fordi GPU avhenger av en god kombinasjon CPU-RAM.

Sitter selv med: EVGA 280GTX, Intel 920i, Mushkin 6gb 1600Mhz (current 1066) 7-8-7-20.

Har ikke hatt en eneste lagg/hakk (bokstavelig talt) i spillet og kjører det på totalt fullt.

Ellers, når vi snakker om generelle bugs, har jeg opplevd at loadingen kommer i en evighetsmodus - den stivner, selv om jeg ikke ser det - og når jeg skal legge ned spillet ("Exit to Windows" f.eks.) så går det ikke, må dermed inn i Task Manager og ta det derifra.

Disse to bugs'a har svært liten betydning for meg, men den førstnevnte er litt kjip innimellom, men spillets vanskelighetsgrad gjør det sånn at jeg må save'e svært ofte uansett og dermed, som sagt, har bug'en liten betydning.

Jeg har også opplevd andre bugs som Stuck (kommer deg ingen vei); ikke noe problem når man har Battle Tower, men før man får det kan det gå dårlig (skjedde ei meg, heldigvis).

Dragon skill "Friend", en hjelpsom drage-kompis: kommer innimellom inn i bygninger når jeg er i menneskeform igjen.

Også opplevd 1 gang at alt av NPC'er ble borte i Orobis Fjords, men spillet kom til seg selv igjen etter å reise fram og tilbake fra Battle Tower.

Dette er de bugs'a jeg har lagt mest merke til og skjønner ikke hvorfor, unnskyld språket, i helvete dette spillet blir slakta (eller i hvertfall ei får den karakteren det fortjener)av mange nettsider, for det har helt sinnsykt mange bra kvaliteter og har brakt tilbake noe av det de gamle/oldschool spillene hadde:

En ordentlig god og vanskelig utfordring, masse items, et slåssystem som kombinerer skills og mye mer utvidet taktikk enn andre konkurrenter (Dragon Age, for å nevne et godt spill Divinity måler seg mot) fordi targeting systemet er "fritt" og du slår faktisk selv med venstre museknapp (wow!), questene har ei "markers", noe som gjør spillet så mye mer interessant (selv om ikke for vanskelig, for det er alltid lett å finne fram!), gigantiske områder til fots - mindre når man flyr (følelsen av å føle seg liten som menneske er så veldig, veldig deilig!), og for ikke minst å nevne at absolutt ALT, ja, ALT av tale er satt stemme/lyd på!!! Jeg står i hvertfall stor respekt av de som har greid det!

Jeg kan sitte svært lenge og skrive svært mye om alle de positive tingene om dette spillet, men jeg skriver her nå i hovedsak av at dette spillet har fått dårlig PR i forhold til hva det fortjener, og dermed ville jeg ta for meg ting andre sier er skikkelig "negativt" fordi det er ikke noe av den oppfatning jeg har fått.

Gamer.no: I love you! Eneste jeg, til nå, har sett har gitt dette spillet ordentlig praise, og takk for det! Virkelig!

Kynisk enig med Gamer.no sin karakter, men jeg har blitt så forelsket i dette spillet, så:

9/10

PS: Alle mine topp 10 spill har hatt det mange vil si idag er mange bugs, jeg drar opp navn som MGS1 og FFVII og sier; de beste spillene har bugs, og noen ganger er det litt av sjarmen.

Lenke til kommentar

Divinity II: Ego Draconis har slukt meg til de grader.

Hører man snakker om, på gamespot.com f.eks., at spillet har mange bugs bl.a. grafikkbugs; jeg kaller det heller dårlige PCer.

Når vi snakker grafisk er det mange som tror det holder med en litt eldre prosessor sammen med masse RAM på lusne 667mhz med en kjempebra skjermkort; bullsheiz!

GPUen bestemmer mye av det grafiske nivået, men man må jo ikke glemme at ting avhenger av hverandre og dermed er det GPU-RAM-CPU som bestemmer mest av grafikken fordi GPU avhenger av en god kombinasjon CPU-RAM.

Sitter selv med: EVGA 280GTX, Intel 920i, Mushkin 6gb 1600Mhz (current 1066) 7-8-7-20.

Har ikke hatt en eneste lagg/hakk (bokstavelig talt) i spillet og kjører det på totalt fullt.

Urk...ikke rart pc spill forsvinner fra butikkene.

Lenke til kommentar

Sant, så sant. Men PCen kan brukes til mange flere ting enn det en konsoll gjør.

Jeg f.eks. bruker den til: Musikk produsering, lydstasjon (som radio og mp3-filer på både høytalere og headset; har eksternt lydkort og dermed en helt egen løsning for en forsterker), datalagring, bilderedigering og laging av bilder, videoredigering, filmer, spill, internet generelt osv. osv.

En Gamer-PC koster da fra 12.000kr og opp, da med alt eksternt inkludert, men da kjøper man noe for et større bruk enn en konsoll.

Dessuten vet jeg at PCen min gir mer enn dobbelt så bra grafikk enn Xbox'en min; kan t.o.m. kjøre Crysis på fullt.

En grunn til at jeg også har nå nylig oppgradert er fordi jeg trengte en bedre prosessor for å drive flere og større digitale synther.

For å nevne en lempe jeg synes er veldig bra med PC i forhold til en konsoll er at man stadig kan oppgradere komponenter etter ditt ønske og behov, derimot på en konsoll sitter man med det samme til det kommer en ny og bedre; man kan alltids henge med (if you desire too). :)

Så ja, kan se hvorfor konsollverdenen tar litt over, men om man har behov for en PC og samtidig brenner for det å spille spill, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal legge litt ekstra kroner i det for å spille på den kontra en konsoll.

Spill til PC er dessuten billigere og kan også lastes ned (noe jeg, helt ærlig, gjør fryktelig mye av). Så i løpet av de årene du har kjøpt 40x499kr spill til konsollen har jeg kjøpt 3x299; pris i forhold til lengden/varigheten kan man ofte glemme.

Isteden oppgraderer jeg til bedre deler, ergo bedre grafikk.

Lenke til kommentar

BUGS! Vel, her har jeg kjempet meg opp til lvl 23, brukt mangfoldige timer og er klar for å deaktivere skjoldene i Orobas Fjords, i det jeg klatrer opp og inn i fortet blir jeg raskt angrepet av to stykker. Ett lite skritt tilbake for å få oversikt resulterer i at jeg ramler ned trappa igjen. Og dermed er det gjort. Luken inn er blokkert med rødt blaffrende skjold. Det er tydeligvis ikke meningen at man skal kunne stikke av midt i kampen. Men når det er ett uhell burde man kunne klatre opp trappa igjen.

Eneste muligheten jeg har nå er å laste inn ett tidligere save, men det har jeg ikke til det punktet på spillet. Med andre ord må jeg begynne fra scratch igjen.

Lite aktuellt, da får heller spille en plass i skuffen over glemte "skatter".

I følge det offisielle forumet er jeg ikke den eneste som opplever dette heller.

Lenke til kommentar

Ser ut som at det er 360 versjonen. PC versjonen har fått 7. Har selv ikke opplevd noen store bugs, men det er viktig å lagre ofte. Selv har jeg puttet quicksave til F5 og quickload til F7 og saver egentlig etter hver fiende jeg har drept. Tar 1 sek og har gjort det til en vane. Så ca hver halvtime går jeg inn i menyen på spillet og lagrer der også i tilfelle noe skulle skje med quicksaven min. Må si jeg elsker dette spillet. Eneste som trekker litt ned er at voice actingen ikke er av den aller beste kvaliteten hvis en sammeligner med Oblivion, Fallout 3, Gothic 3 osv. Men det har bedre enn Two Worlds da :p

Lenke til kommentar

Sant, så sant. Men PCen kan brukes til mange flere ting enn det en konsoll gjør.

Jeg f.eks. bruker den til: Musikk produsering, lydstasjon (som radio og mp3-filer på både høytalere og headset; har eksternt lydkort og dermed en helt egen løsning for en forsterker), datalagring, bilderedigering og laging av bilder, videoredigering, filmer, spill, internet generelt osv. osv.

En Gamer-PC koster da fra 12.000kr og opp, da med alt eksternt inkludert, men da kjøper man noe for et større bruk enn en konsoll.

Dessuten vet jeg at PCen min gir mer enn dobbelt så bra grafikk enn Xbox'en min; kan t.o.m. kjøre Crysis på fullt.

En grunn til at jeg også har nå nylig oppgradert er fordi jeg trengte en bedre prosessor for å drive flere og større digitale synther.

For å nevne en lempe jeg synes er veldig bra med PC i forhold til en konsoll er at man stadig kan oppgradere komponenter etter ditt ønske og behov, derimot på en konsoll sitter man med det samme til det kommer en ny og bedre; man kan alltids henge med (if you desire too). smile.gif

Så ja, kan se hvorfor konsollverdenen tar litt over, men om man har behov for en PC og samtidig brenner for det å spille spill, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal legge litt ekstra kroner i det for å spille på den kontra en konsoll.

Spill til PC er dessuten billigere og kan også lastes ned (noe jeg, helt ærlig, gjør fryktelig mye av). Så i løpet av de årene du har kjøpt 40x499kr spill til konsollen har jeg kjøpt 3x299; pris i forhold til lengden/varigheten kan man ofte glemme.

Isteden oppgraderer jeg til bedre deler, ergo bedre grafikk.

Joda det er sant, jeg hadde personlig død uten min pc :)

Det er bare dette jaget etter å må oppgradere hele tiden som får stadig flere til å konvertere til konsoller. Jeg synes det er best å spille på pc men det er så mye enklere å bare sette et spill inn i en konsoll og spille uten bekymmringer for at det skulle hakke,klikke eller en må oppgradere X osv.

Jeg husker enda jeg kjøpte den første cdrom spilleren som kom til pc, kosta flesk og spillet The 7th Guest kosta godt over 700kr...et episk øyeblikk. Men også starten på hva jeg kaller Pc helvete..hehe.

Da startet oppgraderings jaget allerede da...husker jeg satt å dro ut brikker på skjermkortet og skiftet ut med kraftigere minnebrikker...ikke slik playmo oppgradering som en gjør idag :p

Regnet på det for en stund siden og jeg orkert ikke å regne mer etter jeg gikk over 50.000,- på diverse pcr og oppgraderinger....det komplette beløpet vil jeg rettogslett ikke vite!....

Men det er morro der å da når du setter sammens din egen lille monster av en maskin...men som bare etter kanskje 6mnd er en gammel grå maskin. Mulig det har blitt litt bedre nå da det er vel nesten 2år siden jeg kjøpte en ny pc...går å små kribbler i henda etter å rive i en Alienware fra Dell om dagene...men det er rundt 17høvdinger for en maskin en ikke vet hvor lenge er kongen...skummle saker.

Det er vel det som er så greit med konsoller også...du vet at ingen andre som spiller dette spillet på konsoll har en "bedre" opplevelse en det du selv har. Hakker det hos deg så hakker det hos alle andre liksom...

Men tilbake til det med spill i butikken, det er blitt voldsomt lite Pc spill i butikkene i det siste. Det virker som det bare blir mindre og mindre. Dem har somregel noen veldig få av dem største tittlene inne...og endel gammle klassiskere. Spesielt mye Sierra,Lucasarts og Blizzard spill. Det er mest av mmo spill i hyllene når jeg tenker over det...og det er vel veien det virker som på meg det går med Pc gaming...det begynner å bli en ren mmo plattform.

Men det er jo mange bra online butikker...gog.com steam osv...sistnevnte burde få ned prisene drastiskt dog.

Lenke til kommentar

Ooh. Høres lovende ut. Har ventet på dette spillet en stund siden jeg først trodde det kom i september. Har allerede bestilt det så det bør komme om ikke så altfor lenge.

Angående PC mot konsoll diskusjonen så merker jeg forskjellene godt siden PCen min er i et land og konsollene i et annet. Jeg merker at jeg savner spill-PCen min etter noen uker/måneder med PS3/PS2 selv om det er veldig morsomt med konsollspill også.

For å ta et eksempel på hvordan det føles når jeg kommmer tilbake til konsollen etter flere måneder med PC spill:

-Har kjøpt nytt spill og setter det inn.

-Får opp melding "Systemoppdatering tilgjengelig". Sukker og bruker en halvtime på installere oppdateringen.

-Prøver å starte spillet igjen.

-Spillet må installeres. Bruker lengre tid enn PCen min på å installere.

-Prøver å starte spillet igjen. Spillet må oppdateres. Bruker lengre tid enn PCen min på å oppdatere.

Dette skjer omtrent hver gang jeg setter meg ned med et nytt spill til PS3en min.

Så det er ikke sant at konsoller bare er plug and play. På PCen min kunne jeg i hvert fall ha hoppet over alt bortsett fra installeringen.

I tillegg er det alltid øyeblikk som dette:

- Spillet fryser. Hmm. Ctrl Alt Del ut. Oi. Det var sant ja. Det er en konsoll.

- Spillet hakker. Hmm. Får bare sjekke tempen på GPUen da, og ta vekk litt støv så burde det bedre seg. Oi.Det var sant ja.

- Animasjonene er dårlige. Hmm. Får ta meg en tur på nettet og se etter mods. Oi. Det var sant ja.

Slik føles det hver gang etter en lang pause fra konsollspilling. Har det utrolig morsomt dog, med spill som ikke passer så godt på PC (som AC f.eks.)

Forresten: For de som blir deprimert av å se PC spill forsvinne fra hyllene så gjelder det ikke overalt. Norge er såpass amerikanisert at vi går mer over til konsoll, men mange steder i Europa er PC fortsatt størst. På elektronikkbutikken fem min unna meg er det vanskelig å finne konsollhyllene fordi 80 % av hyllene er dedikert til PC.

Både konsoller og PC har sin plass og tror ikke noen av dem vil forsvinne med det første. :)

Eh. Tilbake til emnet ja. Syns det har vært en god RPG tid nå. De siste RPGene som har kommet ut har prøvd å gå tilbake til den gode "old-school" følelsen på en del ting. Spesielt på vanskelighetsgrad. Både Risen og DA:O har prøvd å gi spillerene en liten utfordring selv om de fortsatt var ganske lette, og det høres ut som Divinity 2 prøver seg på det samme.

Lenke til kommentar

(Possible Spoiler)

Ja ass, Divinity II: Ego Draconis gir deg en utfordring.

Selv måtte jeg spille på Easy første gangen min (noooooob! :p ), men nå er jeg på min andre karakter og greier lett medium for jeg har mer innsikt i spillet.

Vurderer faktisk å prøve å spille mest på hard.

Runda det forresten i over i går og jeg må si, som mange andre på nettet og Larian forumet har anmerket, at endingen i spillet gir en stor følelse av skuffelse; den er rett og slett tragisk.

Men, om de kommer med en expansion hvor man kan spille videre med den karakteren man allerede har, da er endingen noe som bidrar til å gjøre historien enda mer dramatisk og interessant.

Om de kommer med et tredje spill derimot, vil jeg si endingen i 2'eren er veldig sær.

Vil liksom ikke si så veldig mye mer enn det for å ikke spoile, men dere som har rundet spille skjønner vel sikkert hva jeg mener, og dere som ikke har det burde ha det i bakhodet.

PS: Save (ikke quicksave) før dere går inn i Hall of Echoes! Period! Gjorde ikke jeg, og angrer.

Endret av Nuben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...