Gå til innhold

Uhell i trafikken og anmeldelse?

Whitefall

Anbefalte innlegg

La meg kjøre et lite scenario her.

Jeg kommer inn i et kryss og har vikeplikt fra høyre, fra høyre kommer en annen som jeg ser sent og stopper slik at jeg blokkerer han. Det er en del trafikk på stedet og jeg rygger meg tilbake slik at han kan passere. Jeg har tross alt vikeplikt her.

Motparten skal til venstre, men når han kjører forbi meg er han uheldig, feilberegner med en halv centimeter og riper borti min bil.

Det holder ikke med forsikringssak her vel? En anmeldelse for uaktsom kjøring er vel på sin plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Så det går ant å være uheldig uten å være uaktsom?

Lenke til kommentar
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Så det går ant å være uheldig uten å være uaktsom?

I dette tilfellet var det du som skapte hindringen ved at du ikke overholdt vikeplikten din.

Lenke til kommentar

Vel, jeg skal snu litt på flisa her.

Det var jeg som var så uheldig å feilvurdere plassen da motparten hadde rygget ut av veien for meg og ripet borti. Greit nok, forsikringssak?

Nei, motparten går faktisk til det skrittet å anmelde meg til politiet for uaktsom kjøring. Herregud, tenker jeg når politiet ringer og skal ha meg inn til avhør. Men har jo ikke så mye valg, så møter opp og avlegger forklaring.

Motparten har jo vikeplikt, men følger ikke med og når han ser meg stopper han midt i veien for meg og jeg blir jo nødt til å stoppe. Han rygger tilbake og stopper, så kjører jeg. Men når jeg svinger til venstre og forbi, så beregner jeg plassen feil og skraper borti motparten.

Jeg erklærer ikke straffeskyld for uaktsom kjøring og skriver under på det. Mener det må være en viss terskel her, det går ant å være uheldig her i verden, og noen skraper i lakken kvalifiserer ikke til mye annet enn forsikringssak og litt dårlig stemning.

End of story? Nei.

Nå på nyåret ramler det ned et brev fra politiet. Saken henlagt?

Nope.

Siktes herved for overtredelse av Vegtrafikkloven § 31 første ledd jf § 3 for å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Grunnlag: siktede var ikke tilstrekkelig oppmerksom på en personbil som sto i krysset, og kjørte borti denne slik at det oppsto matrielle skader.

For overtredelsen ilegges de en bot til statskassen på kr. 5000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av fengsel i 10 dager.

Seriøst? Hva faen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...