Gå til innhold

Video Marketplace til Norge


Martin-Vb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe sted man kan se filmene som er tilgjengelig i Norge (bortsett fra selve Xboxen)? På http://social.zune.net/videos ser jeg dessverre en hel masse filmer som ikke er tilgjengelig for leie i Norge enda.

 

 

Til info: Jeg opplevde problemer med Zune her en dag. Tjenesten stoppet da jeg skulle leie film (feilmelding om "at leie ikke kan gjennomføres"), jeg forsøket igjen og fikk en feilmelding om at tjenesten ikke var tilgjengelig. Dessverre ble kontoen min belastet for leie begge gangene uten at jeg fikk sett filmen. Jeg forsøkte å maile kundesupport, men jeg måtte faktisk ringe for å få hjelp, da de ikke kunne ordne ting relatert til betaling via epost. MS hadde også problemer med sentralbordet sitt slik at jeg (og noen andre kunder) hørte ikke hva kundebehandleren sa. Imidlertid ringte en hyggelig dame fra MS tilbake og jeg fikk tilbake mine MS-points for de to avbrutte leieforsøkene.

Lenke til kommentar
nei. er helt på trynet.. Filmselskapene nekter for at vi lever i 2010.. De tror vel fremdeles det er 1998, da folk gikk mann av huset for å dra til butikkene for å kjøpe dvd..

 

De fleste selskapene er nok ganske skeptiske. Er nok mye mer profitt i fysiske produkter.

Hjelper nok heller ikke for MS at Nordisk Film dominerer markedet fullstendig i norden og de distribuerer også alle playstation produkter.

 

Når det er sagt så har vi faktisk fått bedre utvalg enn de fleste. Norge har flest filmer av alle nordiske land og vi har fler enn alle andre små europeiske land. Sveits, Østerrike osv.

 

Er det noe sted man kan se filmene som er tilgjengelig i Norge (bortsett fra selve Xboxen)? På http://social.zune.net/videos ser jeg dessverre en hel masse filmer som ikke er tilgjengelig for leie i Norge enda.

 

http://www.zune.net/nb-NO/

 

Velg video.

 

Hvis du vil se hva andre har så velger du bare andre land nederst på siden.

Lenke til kommentar

Også lagt merke til at de har tatt vekk noen filmer. Watchmen for ekspempel er ikke der lenger. Skulle likt å vite mer om hva som foregikk bak kulissene når det gjelder digital filmleie. Mange krefter mot hverandre tenker jeg.

 

Nordisk film som samarbeider med Sony, filmselskaper som sikkert er i mot digital distribisjon, samme med butikker, leiesjapper osv. Er nok ikke bare enkelt når selveste Microsoft ikke klarer hoste opp mer enn 3-4 filmer i uken.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det var kun 1 ny film denne uka, Valkyrie. Skuffende. Må være vanskelig for dem å få lov til å legge ut filmer på denne tjenesten siden det kommer så få. Virker ikke akkurat som filmselskapene står i kø for å legge ut filmene sine.

 

 

3 faktisk...fra MTG

 

The terminator og ski school

 

 

Etter det jeg ser har selskapene sine egne dager, derfor siste 2 ukene er det torsdags kveld/natt filmer fra MTG

Endret av Kewy
Lenke til kommentar

Tekst kommer nok aldri. Det vil innebære enormt mye ekstra arbeid som det garantert ikke er verdt for MS siden det er nesten bare de nordiske landene som bruker det. Alle andre europeiske land har dubbede filmer.

 

For at vi skulle fått tekst så måtte de først endret selve playeren, som ikke har det som option en gang i dag. De måtte skaffet alle filmer på nytt, i nordiske versjoner. Det ville nok også blitt kluss med timingen på teksten fordi noen har 360'en innstilt på 50hz, andre 60hz.

 

Det vil si 24fps vs 25fps på filmen og da vil en tekst som er timet etter europeiske 25fps bli feil ved 60hz avspilling.

 

Med tanke på hvor lite det nordiske markedet er, pluss at det er nok ikke akkurat mange som leier filmer her, så er det nok best for dem å bare putte opp engelske versjoner av filmer og la de få som gidder å se uten tekster gjøre det.

Lenke til kommentar

Når piratene klarer å slenge ut tekster til mer eller mindre alle filmer, serier og spill på tilsynelatende kortere tid enn det tar meg å laste ned fila ville jeg tro at verdens største softwarekonsern skulle klare det uten særlig anstrengelse. Problemet ligger vel heller i det at det er så mange idiotiske regler for hvilke selskaper som eier rettighetene i alle de forskjellige landene at det er som å gå gjennom en labyrint midt på natta med propper i ørene. Og betongsko. I en myr.

Lenke til kommentar

Tror ikke filmselskaper står i veien for bruk av teksting på filmene. Heller rart de ikke krever at det må være det siden det leies nok mye mindre fordi det ikke er det.

 

Tekster på piratfilmer blir gjort av enkeltpersoner. Og da fungerer teksten kun til den piratversjonen. Bruker man den på en annen versjon blir teksting timingen helt feil.

 

For at vi skal få tekst så må zune playeren først oppdateres til å støtte tekst og så må MS få noen til å lage to forskjellige tekst versjoner til hver film utifra hvorvidt brukeren har 360'en innstilt på 50hz eller 60hz. Tekstingen vil nemlig bli feil i 50hz hvis den er timet etter 60hz. Og omvendt.

 

Det blir nok alt for mye trøbbel og bryderi for MS siden vi er et så lite marked. Husk det er bare Norden og Nederland i Europa som ikke har dubbede filmer og bruker teksting.

 

Hadde vi vært 100 millioner og ikke 20-30 så kanskje de hadde gjort noe.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det at pirattekstene er laget av enkeltpersoner som driver hele meningen min om at Microsoft ikke ville trenge å løfte en finger engang for å få dette til å skje. Greit nok at piratversjonene kun kan brukes på en enkelt versjon, men det er jo nøyaktig det samme antallet filmer en eventuell tekst laget av Microsoft også måtte fungert med.

 

To forskjellige versjoner av en tekst osv vil man jo forsåvidt ikke trenge. Det kan løses ved at Xboxen selv registrerer om den sender i 50hz eller 60 og enkelt nok kalkulerer ut tidsforskjellene derifra. Dette er noe enhver kan gjøre med en lommekalkulator så jeg tror fremdeles verdens største softwarekonsern kunne ordnet dette med glans uten noen problemer. En ny funksjon i avspilleren er nok heller ikke noe problem med tanke på ... nevnte jeg at de er verdens største softwarekonsern? Vel, det er de iallefall og de er ikke evneveike på punktet (ikke helt iallefall).

 

En oppdatert funksjon til avspilleren spikket sammen av Microsoft samt en liten (les: ikke mange) gruppe mennesker som knapt nok trenger å jobbe med og oversette tekster og saken hadde vært biff. Det jeg da fremdeles tror ligger imellom dagens løsning og det som burde vært dagens løsning, utenom Microsofts totale ignoranse for slikt, er vel det som må til for å kontakte alle de bittesmå studioene som eier de forskjellige filmene i alle landene.

 

(Og land som Sverige, Danmark, Island, Nederland, Portugal kjører forresten sjeldent med dubbing. Til og med Tyskland, Spania og Frankrike begynner å komme seg nå. Spesielt Spania)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...