LarZen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 I det siste så etter en stund spilling..ca 10min max så kommer det masse rare farger. Grass blir grønt folk blir gule osv... Dette er vel tegn på overoppheting eller skjermkort som er blitt varmeskadet? Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det er nok ikke ødelagt skjermkort siden det ikke er slik hele tiden, men at det blir varmt er det nok ganske stor sannsynlighet for. Rens det for støv, og gjør det med resten av PCen også. Pass på så du ikke kortslutter komponentene dine mens du gjør rent. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Last ned Hardware Monitor og sjekk temp på GPU etter noen minutter i spillet. Endret 21. januar 2010 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. det har vært sånn siden jeg fikk tak i det(les 2 år) nå står bare vifte på 20%, men jeg får ikke åpnet den overklokkingsbiten for å skru på mer effekt på vifta :/ Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. det har vært sånn siden jeg fikk tak i det(les 2 år) nå står bare vifte på 20%, men jeg får ikke åpnet den overklokkingsbiten for å skru på mer effekt på vifta :/ fikk åpnet kontrollen nå, hvor mye er det fornuftig å sette vifta på da % messig Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. det har vært sånn siden jeg fikk tak i det(les 2 år) nå står bare vifte på 20%, men jeg får ikke åpnet den overklokkingsbiten for å skru på mer effekt på vifta :/ fikk åpnet kontrollen nå, hvor mye er det fornuftig å sette vifta på da % messig hmm prøv med 55% eller 60% Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 har det på 35% nå og da er det rundt 52-54 grader. behøver jeg egentlig skru på mer fart på vifta da? utenom når jeg skal spille kansje? Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) har det på 35% nå og da er det rundt 52-54 grader. behøver jeg egentlig skru på mer fart på vifta da? utenom når jeg skal spille kansje? det høres flott ut. holder du deg under 55 grader celsius er det ikke noe farlig. når du skal spille blir skjermkortet belastet mer. så hvis skjermkortet overstiger 60 grader celsius burde du ha større effekt på vifta ja Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 har økt den til 36% nå bare for å teste, men den går ikke høyere en 33%. noen grunn for det, eller går den ikke høyere enn den trenger? Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) har økt den til 36% nå bare for å teste, men den går ikke høyere en 33%. noen grunn for det, eller går den ikke høyere enn den trenger? jeg forstår ikke at det ikke går an å øke mer, samtidig som jeg ikke er noen superekspert. er du i bios instillingene? ser ut som vifta du bruker ikke går høyere enn den trenger ja ville latt den være som den er nå, ser ut som den klarer å regulere seg selv. forresten må gå om 40 minutter Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) har økt den til 36% nå bare for å teste, men den går ikke høyere en 33%. noen grunn for det, eller går den ikke høyere enn den trenger? jeg forstår ikke at det ikke går an å øke mer, samtidig som jeg ikke er noen superekspert. er du i bios instillingene? ser ut som vifta du bruker ikke går høyere enn den trenger ja ville latt den være som den er nå, ser ut som den klarer å regulere seg selv. forresten må gå om 40 minutter og det du sa er helt riktig: "Løsning nummer to er å bruke viftestyringsfunksjonen i BIOS. Dessverre er ikke alltid dette med i BIOSen, så du må nesten gå inn i den og se, eller sjekke manualen til hovedkortet. Der bør forresten også bruken være forklart. Generelt fungere den slik at datamaskinen overvåker hvor varm prosessoren blir og setter opp viftehastigheten når den kommer over en bestemt temperatur (som du kan forandre på)." kilde: http://www.dinside.no/310958/justere-viftehastigheten-paa-cpu Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. ATI 4870 er kjent for å være et skjermkort som "koker". Normaltemperatur for dette skjermkortet med referansekjøleren under belastning er mellom 80-90 grader. Sjekk her: Toms Hardware Her: Techreport Her: Techarp Så ser du at dette er helt normalt. Sørg for å holde PCen så fri for støv som mulig, så slipper du viftestøy og overoppheting. Endret 28. januar 2010 av KongKlykken Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 eter at jeg skrudde opp viftehastigheten fra 20% (tydelig vis standard i følge den overklokkingsmenyen på CCT) til 35% så har temperaturen sunket til rundt 54-58 grader uten noen belastning. men uansett har fått satt opp en ny data på ps.no som jeg får tilsendt i deler når de får alt på lager så slipper vel tenke så mye mer på denne nå Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) hva er da normaltemperaturen på skjermkort. Ser at mitt uten noe som helst belastning ligger på rundt 80 grader (inne på den catalyst control center), har hd 4870 Oi det er for varmt. Det burde ikke være over 65 grader celsius. ATI 4870 er kjent for å være et skjermkort som "koker". Normaltemperatur for dette skjermkortet med referansekjøleren under belastning er mellom 80-90 grader. Sjekk her: Toms Hardware Her: Techreport Her: Techarp Så ser du at dette er helt normalt. Sørg for å holde PCen så fri for støv som mulig, så slipper du viftestøy og overoppheting. Huff da er det skjermkortet noe de fleste burde holde seg langt unna. For en slik høy temperatur er ikke trygt, og er dessuten brannfarlig når overopphetingstemperatur er normaltemperatur. Han sa at han fikk rare farger etter bare noen minutter spilling. ATI 4870 = epic fail eter at jeg skrudde opp viftehastigheten fra 20% (tydelig vis standard i følge den overklokkingsmenyen på CCT) til 35% så har temperaturen sunket til rundt 54-58 grader uten noen belastning. men uansett har fått satt opp en ny data på ps.no som jeg får tilsendt i deler når de får alt på lager så slipper vel tenke så mye mer på denne nå Ok Endret 30. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 ATI 4870 er kjent for å være et skjermkort som "koker". Normaltemperatur for dette skjermkortet med referansekjøleren under belastning er mellom 80-90 grader. Sjekk her: Toms Hardware Her: Techreport Her: Techarp Så ser du at dette er helt normalt. Sørg for å holde PCen så fri for støv som mulig, så slipper du viftestøy og overoppheting. Huff da er det skjermkortet noe de fleste burde holde seg langt unna. For en slik høy temperatur er ikke trygt, og er dessuten brannfarlig når overopphetingstemperatur er normaltemperatur. Han sa at han fikk rare farger etter bare noen minutter spilling. ATI 4870 = epic fail Slutt å tull da! Du kommer jo med påstander du ikke engang har grunnlag for å komme med! Vet du egentlig hva du prater om? Hva som er overopphetingstemperatur varierer jo fra komponent til komponent. Produsenten tester selvfølgelig sine produkter for å finne ut hva smertegrensen er før de masseproduserer og selger. At du Stjerne vet bedre enn AMD når det gjelder disse temperaturene på produktene DE har utviklet, tviler jeg på. Et printkort, som et skjermkort i bunn og grunn er, er dessuten ikke spesielt brannfarlig. Og før skjermkortet når temperaturer som VIRKELIG er brannfarlig for omgivelsene vil det automatisk slå seg av for at det ikke skal ta skade av det. Ingenting tar fyr ved 80-90 grader heller. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vel nå må det jo nevnes at jeg først nylig sjekket temperaturen. faktisk da jeg så denne tråden, så mest sannsynlig har skjermkortet hatt denne tempen (80 grader) siden jeg satte det inn for ca 1.5 - 2 år siden. Jeg har pr dags dato ikke hatt ett eneste problem med hverken farge eller noe annet så at kortet tåler det er det jo ingen tvil om. har også nylig støvsugd dataen og i den sammenheng åpnet kabinettet og tittet inni, så vidt jeg kunne se var det heller ikke noen spor av overoppheting på selve kortet heller. det store spørsmålet er jo egentlig da hvilke temperaturer det har vært der inne når jeg tidligere har satt meg ned og kjørt krevende spill på høy oppløsning i flere timer. tror jeg går god for at dette kortet tåler det meste jeg. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Eg har eit ATI 5750 og det helder seg på 33-40 grader, 40 grader er det høgaste eg har fått det oppi som var vell etter 3 timers speling xD Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 ATIs 5-serie har fått vesentlig bedre kjølere, så at disse skjermkortene er en del kaldere enn 4-serien er ikke sjokkerende. De blir også produsert med 40nm teknologi mot tidligere 55nm, som også hjelper på en god del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå