FpsStu Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Det er så utrolig mange ip adresser å holde styr på, men jeg tror jeg har prøvd de fleste kombinasjoner, men jeg klarer bare ikke å åpne porter i netopia routern... Har en Billion bipac 643 router kobla til og... Mener at jeg gjør alt riktig... Det jeg gjør er: telnet 10.0.0.1, admin og noway, quick menu, filter sets, display/change, basic firewall (alternativ er NetBIOS filter), add input, yes på forward, rører ikke source, men fyller inn dest ip, og lar dest ip mask være 0.0.0.0, endrer, protocol type: TCP, lar source være, dest: equal 8000. Trykker OK og lager en lik, bare med UDP istedet for TCP. adder output, gjør det samme, bare på source og lar dest være. Går tilbake til quick menu og inn på NAT, show/change server list, easy servers, add server, service, other, first og last port nr; 8000. fikser private ip, lar andre være... Skal ikke alt være fiksa da? Men nei! det funker ikke.... Kan noen fortelle meg hvilken ip jeg skal bruke eller hva jeg gjør galt? hentet fra billion routern: LAN IP Address 192.168.2.254 Subnet Mask 255.255.255.0 DHCP Server Enabled WAN IP Address 10.0.0.2 Gateway Address 10.0.0.1 First DNS Address 217.13.4.21 Second DNS Address 217.13.4.21 NAT Enabled hentet fra CMD, ipconfig: IP-adresse. . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.152 Nettverksmaske. . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254 Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har du et standard oppsett fra NGT, trenger du ikke å åpne porter over 1023 ( med et par unntak ) i firewallen. Du trenger også kun å åpne porter i inngående filter, ikke utgående. Husk at du må forandre på det filteret i NGT-ruteren som er knyttet opp mot profilen din. Vanligvis heter profilen NextGentel og filteret "NGT". Ser at du har et oppsett med 2 NAT-rutere etter hverandre som kan gjøre det litt mer kronglete. Regner også med at i "server list" skrev du inn WAN-IP'en til din andre ruter som privat IP og også åpner denne porten i den andre ruteren. For midlertidig feilsøking ville jeg først forsøkt med en maskin tilkoblet direkte til NGT-ruteren med den IP-adressen du forsøker å åpne porten til. Når du ser at porten er åpnet riktig i Netopiaen, er du klar for å åpne porten(e) i Billion-ruteren. Dobbeltsjekk filter/NAT i Netopiaen, det er ofte en bitteliten filleting man pleier å glemme. En grei side om konfigurasjon av NGT-rutere: http://www.relativt.net Mulig at du kan gjøre det litt lettere for deg selv ved å fjerne firewallen i ruteren på http://endring.nextgentel.no og åpne port 1-49151 i NAT/server list mot Billion-ruterens IP. Det er det intervallet Netopiaen tillater deg å åpne i NAT med standard oppsett. Gjør du det riktig vil du da mer eller mindre slippe å bekymre deg for å åpne porter i Netopiaen, kun i den andre ruteren. Lenke til kommentar
Ozzy Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Hadde samme problem med min ruter, jeg foreslår at du ber next gentel support gjøre det for deg (for å unngå at du gjør noen feil, etc.) Her er de mest viktigste portene som må åpnes: 6667 (IRC) 3783 (Voice Chat Port) 27900 (Master Server UDP Heartbeat) 28900 (Master Server List Request) 29900 (GP Connection Manager) 29901 (GP Search Manager) 13139 (Custom UDP Pings) 6515 (Dplay UDP) 6500 (Query Port) Lykke til videre! Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 ...hentet fra CMD, ipconfig: IP-adresse. . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.152 Nettverksmaske. . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254 .. Når du har nextgentel skal du vel egentlig ha en ip som starter med 10.0.0.1? og gateway er vel 10.0.0.1? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
stalemate Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 ...hentet fra CMD, ipconfig: IP-adresse. . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.152 Nettverksmaske. . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254 .. Når du har nextgentel skal du vel egentlig ha en ip som starter med 10.0.0.1? og gateway er vel 10.0.0.1? Eller tar jeg feil? Du må ha 10.0.0.2 for å ha tilgang til å endre på ruteren ja, men ellers kan du vel ha hva du vil (innen rimelighetens grenser selvsagt) Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Du må ha 10.0.0.2 for å ha tilgang til å endre på ruteren ja, men ellers kan du vel ha hva du vil (innen rimelighetens grenser selvsagt) Nei, det er i allefall feil. Jeg bruker faste ip-adresser på nettverket som varierer, og samtlige har telnet-tilgang til routeren... Lenke til kommentar
stalemate Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Nei, det er i allefall feil. Jeg bruker faste ip-adresser på nettverket som varierer, og samtlige har telnet-tilgang til routeren... Jeg har ngt's cisco - og når du sier det, så har du antageligvis rett, jeg tenkte da ubevisst på konfigureringsprogrammet på broadpark.no - som krever 10.0.0.2 - :oops: beklager! Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg har ngt's cisco - og når du sier det, så har du antageligvis rett, jeg tenkte da ubevisst på konfigureringsprogrammet på broadpark.no - som krever 10.0.0.2 - :oops: beklager! Jeg har aldri brukt sidene på broadpark.no til hverken netopia eller cisco, men har veiledet bekjente gjennom det. De hadde ikke 10.0.0.2 som ip men... Det jeg opprinnelig mente, var at man må være på samme subnet som routeren for å få tilgang til nettet. (10.0.0.*), men det kan også være noe tull da, har enda ikke våknet helt etter helga. Lenke til kommentar
stalemate Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 La meg komme med en anektote for å gjøre det godt igjen: En kamerat av meg, hadde store problemer med å få til voice-chat gjennom msn messenger 6.0. Jobba og slet, banna og styra, åpna så godt som alle porter kjent for den hvite mann, men like forbandet ville ikke den malmfulle røst bære seg på linja. Imidlertid gikk det fint å høre den andre personen, og en snøstorm av flass etter hodekløing lå i lufta. Etter vel en uke (og her overdrives det ikke!), kom han plutselig igjennom, uten å ha noen fullgod forklaring på hva det var som var feil - som han ville fortelle i alle fall. Etter uhorvelige mengder alkohol en kveld, kom det likevel for en dag... han hadde glemt å skru på mikrofonen Min erfaring er i alle fall at man må ha 10.0.0.1 for å komme inn på broadpark. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 ...hentet fra CMD, ipconfig: IP-adresse. . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.152 Nettverksmaske. . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254 .. Når du har nextgentel skal du vel egentlig ha en ip som starter med 10.0.0.1? og gateway er vel 10.0.0.1? Eller tar jeg feil? minne det på at jeg har en Billion 643 wireless router som står mellom meg og netopia routern... Men jeg skal prøve å ringe NGT, og be dem om å åpne... Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 ah! det med at du også hadde en router leste jeg ikke første gangen ;p Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Bare så jeg har det riktig: på input filter, så skriver jeg ip på dest ip adr? og output så skriver jeg på source ip adr? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Bare så jeg har det riktig: på input filter, så skriver jeg ip på dest ip adr? og output så skriver jeg på source ip adr? Det er riktig det. Men jeg nevnte i innlegget mitt at du ikke trenger å bry deg med output-filter, da det pr. default er helt åpent fra NGT's side. I input filteret _kan_ du la være å skrive inn noe som helst på dest. ip adr. OG netmask. Men hvis du generelt vil åpne porten i firewallen mot alle maskiner i nettverket, kan du angi 10.0.0.0 som dest. IP med 255.255.255.0 som netmask. Dette vil tillate trafikk mot alle interne IP'er på angitt port/porter. Dette gjelder firewall, ikke NAT. I NAT ( "Server List" ) kan du kun åpne samme port mot 1 bestemt IP. Og bare en liten oppklaring, ja man kan koble seg til en Netopia-ruter hva hvilken som helst IP på det interne nettverket. Har man en Cisco 667 ruter, er den pr. default satt opp med et filter som kun tillater telnet fra 10.0.0.2. Dette kan selvfølgelig endres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå