Mokko Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Vi har hatt en liten diskusjon rundt dette med uttale av det nye året, 2010, i Siste Ordet, men jeg følte at debatten fortjener en egen tråd - med avstemning. Så: stem i vei! Jeg mistenker kanskje at majoriteten sier "to-tusen-og-ti", men også at "tjue-ti" kommer på en god andreplass. Ifølge språkrådet er "to-tusen-og-ti" det korrekte å si, blant annet fordi "tjue-ti" kan oppfattes som et klokkeslett i stedet for et årstall. Men da må vi begynne å si "ett-tusen-ni-hundre-og-femtifire" i stedet for "nitten-femtifire" også, noe som selvfølgelig blir feil. Jeg vet at mange har forksjellige meninger, og gode argumenter; så la debatten gå! Lenke til kommentar
hvo91 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Vi hadde denne diskusjonen rundt middagsbordet på nyttårsaften også ^^ tjue-ti er hva jeg sier. Lenke til kommentar
Joakim vas Normandy Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 tjueti selvfølgelig, akkurat som jeg sier nittennittien eller fjortenførti. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Tjueti høres ut som et ekstremt tilfelle av feiltelling og høres bare dumt ut spør du meg. Totusenogti sier jeg og har aldri engang tenkt over at man sier det på andre måter. Lenke til kommentar
Villanden Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Sier to-tusen-og-ti. Føler "tjue-ti" faller inn i samme kategori som "Hvordan tv har du kjøpt deg?", og som en flink trønder, så kan jeg ikke tillate meg selv å ende opp der. Lenke til kommentar
snkupo Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 To-tusen-og-ti høres langt mektigere ut enn de andre måtene årstallet kan uttales på. Dette er selvfølgelig grunnen til at jeg sier nettopp to-tusen-og-ti. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Týve-Ti~, med trykk på y og en lang i. To-tusen-og-ti blir vel normen etterhvert, men hey, hvem vil vel følge den? Dessuten kan ikke tyve-ti oppfattes feil siden en sier "en-og-tyve", "to-og-tyve" etc. Rett og slett tyve etterfulgt av ti. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Now you´re just talking nonsense. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 2010 er den korrelte måten å uttale det på. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 I ain't talking no nonsense. I'm talking twenty-ten. Forøvrig har Atsjonas rett. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Sier to-tusen-og-ti. Føler "tjue-ti" faller inn i samme kategori som "Hvordan tv har du kjøpt deg?", og som en flink trønder, så kan jeg ikke tillate meg selv å ende opp der. Ju meik me praud. Jeg er over den hele "yoyo lizm w00t w00t" perioden, så jeg sier selvfølgelig to-tusen-og-ti. Endret 2. januar 2010 av Snurreleif Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Sier enten tjue-ti (men mer noe som ligner på "tjutti") eller to-tusen-og-ti. Hvorfor jeg varierer vet jeg ikke helt, tjue-ti er mye lettere å si men to-tusen-og-ti høres både bedre og mer korrekt ut. Lenke til kommentar
Anonymbruker321 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ettersom språkrådet støtter totusenogti vil dette være det man ser i lærebøker, det offentlige, og selvfølgelig NRK, så da ser jeg ikke grunnen til å gjøre opprør mot det etablerte, og jeg fortsetter gjerne den tiårige trenden vi har hatt med uttale av årstall hittil. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Men en ting, det virker som de fleste sier "Attenfjorten", "Nittenførtifem" osv, så hvorfor ikke "Tjueti" ? Er jo raskere. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Virker som om det første århundret etter tusenårsskifte er litt merkelig. Vi sier jo "Tusen-og-tjue" og ikke "ti-tjue" om 1020 også. Tror kanskje det kan endre seg når vi kommer til 2110 og oppover. Lenke til kommentar
Einride Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 De som seier tjue-ti, kva sa de i fjor? Tjue-ni? Tjue-null-ni? Og dei ni forrige åra? Sjølvsagt er det to-tusen-og-ti. Og kva dei eventuelt seier i 2100 gir eg ein god f**n i. Då er eg mest sannsynlig dau eller så dement at eg ikkje veit kva år det er ein gong Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 De som seier tjue-ti, kva sa de i fjor? Tjue-ni? Tjue-null-ni? Og dei ni forrige åra? Sjølvsagt er det to-tusen-og-ti. Og kva dei eventuelt seier i 2100 gir eg ein god f**n i. Då er eg mest sannsynlig dau eller så dement at eg ikkje veit kva år det er ein gong Tjue-ni er jo ikke logisk i det hele tatt fordi da vil jo mange tro du sier 29. Så der er det jo ikke rart om man sier totusenogni. Men nå som vi er i 2010 så er det jo både raskere å si Tjueti, + at det er sånn man sier de aller fleste andre årstall frem til vi bikket det nye milleniumet. Ikke at jeg egentlig bryr meg så mye men hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå