Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

burde eg overclocke og korleis?

Anbefalte innlegg

heisan, eg bestilte ein ny pc for eit par dagar sida, kan tenke meg at eg får den i morgon eller over i morgon, men uansett, eg kjøpte ein AMD Phenom II X2 3.0 Ghz prosessor og lurer på om eg burde overclocke den, eg hadde eigentleg tenkt på å kjøpe ein raskare prosessor, men det vart litt for dyrt, men eg er litt usikker på korleis eg gjer det så vist eg kunne fått litt hjelp, eg vill heslst berre ta ein moderat overclocking og ikkje noko stort BISO greie.

Men vist eg no ikkje burde overclocke prosessoren så lurer eg og litt på kva som er standar varmegrader på deler av pcen.

Takk,

- Eirik

PS: dette er ein PC bygd for speling, og det er min første spel-PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan hovedkort har du ? Kan ikke hjelpe deg før jeg vet det. Ellers er jeg temmelig erfaren på området :)Det varier en del hva du har overvåkning på av tempratur og volt(hvis du ikke har det er det litt andre rammer for hva du bør gjøre). Kan gi deg en enkel innføring når jeg vet det.

Endret av Goo
Lenke til kommentar

Hvordan hovedkort har du ? Kan ikke hjelpe deg før jeg vet det. Ellers er jeg temmelig erfaren på området :)Det varier en del hva du har overvåkning på av tempratur og volt(hvis du ikke har det er det litt andre rammer for hva du bør gjøre). Kan gi deg en enkel innføring når jeg vet det.

Eg har eit ASUS M4A78T-E hovudkort.

Lenke til kommentar

Det letteste for deg er vel å bruke et program fra AMD som heter "AMD Overdrive", siden du ikke vil gjøre justeringer i BIOS. Diverse tutorials finner du ved å google "How to overclock using AMD Overdrive" etc.

Det er også lurt å søke etter stabile overklokkingsresultater med den aktuelle prosessoren. Har du en ordentlig prosessorkjøler, forresten?

Endret av Peder
Lenke til kommentar

Du kan jo overklokke, men du vil møte en øvre grense rimelig fort.

vell eg overklokka den til 3.4 Ghz, og tempraturen helder seg på rundt 33 grader C. men når er det varmt? eg prøvde på 3.5Ghz og då kom den opp i 40 G C og då satt eg den ned til 3.4 igjen.

Lenke til kommentar

Når du overklokker bør du belaste prosessoren maksimalt for å se hvilke temperaturer du da kommer opp i. Hvis du bare lar maskinen "idle" (at ingenting krevende kjører) vil du ikke få et realistisk bilde over hvilke temperaturer du kan forvente deg HVIS du belaster den mye.

For å belaste prosessoren mye anbefaler jeg deg å ta en runde med OCCT. Der kan du belaste de fleste komponentene i PCen for å se om den er stabil, og hva slags temperaturer du kan oppnå.

Men med standardkjøleren burde du være forsiktig med overklokkingen, da denne stortsett ikke er beregnet for annet enn standardspenninger og standard frekvens. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...