Slettet-P4UHS Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) så jeg har en Acer M5640 pc som jeg kjøpte i fjor en gang. først så virka den veldig fint, ingen problemer, men i godt over et halvt år nå har jeg konstant problemer at pc'n krasjer eller får blåskjerm. når den bare "krasjer" så vil en del av lyden som spilles av for øyeblikket repeteres veldig fort. det er ingen setning, eller et ord for den saks skyld, men en veldig kjapp lyd om og om igjen som er forbundet med det jeg spiller. blåskjermen har forskjellige beskjeder hver gang så jeg stusser over den også....blant annet IRQL_LESS_OR_EQUAL eller noe i den dur. problemet er at dette skjer hver gang jeg spiller og helt tilfeldig. så vidt jeg kjenner til så skjer det ikke på noe bestemt tidspunkt, men jeg har aldri spilt i lengre enn en time tror jeg uten at det krasjer. noe som er høyst irriterende. nå i dag prøvde jeg å sjekke driverne for å få en stans for dette en gang for alle. jeg så at jeg mangler noe som heter "coprocessor", noe som jeg har lett etter i en time nå uten å finne noe. nå vet jeg dessverre ikke heller hva jeg leter etter...på noen plasser står det at jeg burde sjekke med prosessoren, andre ganger med hovedkortet...så er ikke sikker på hva jeg skal søke på engang... som jeg sa, dette skjer BARE når jeg spiller. jeg kan surfe nett og alt sånt i timesvis uten problemer, og kan til og med se film uten problemer. tror aldri det har fryst seg når jeg så film. som jeg husker ihvertfall. så nå tror jeg muligens problemet liggger i denne "coprosessoren". jeg har sjekket wikipedia om hva det ER, men ble ikke klokere av det heller så... versjonen på hovedkortet mitt er ifølge SiSandra: NVIDIA MCP73 og prossesoren er: Intel® Core2 Quad CPU Q6600 @2.40 GHz noen som kan hjelpe med dette? hadde hjulpet meg svært mye... EDIT: glemte såklart å nevne at jeg har oppgradert litt....i stedet for vista 32 bit kjører jeg windows 7 ultimate 64 bit. Endret 29. desember 2009 av Slettet-P4UHS Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Før du installerte Win7, sjekka du om det kunne være problemer med noen drivere? Og hvilken feilkode får du på blåskjermen? Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Før du installerte Win7, sjekka du om det kunne være problemer med noen drivere? Og hvilken feilkode får du på blåskjermen? vel som sagt så er det forskjellige hele tiden, og den jeg husker atm er IRQL_LESS_OR_EQUAL eller noe i den duren.... Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Men tallkoden endrer seg? Prøv å skrive opp tallkoden(e) du får, og google det. Eller poste det her og håper noen andre googler det for deg eller veit hva det er. Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Men tallkoden endrer seg? Prøv å skrive opp tallkoden(e) du får, og google det. Eller poste det her og håper noen andre googler det for deg eller veit hva det er. muligens....men hva med når det IKKE kommer blåskjerm? bare fryser seg med de samme lydfragmentene om og om igjen kjapt? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Men, som jeg spurte om i stad: Før du oppgraderte til Win7 64-bit, sjekka du om det kunne være noen problemer med driverene? Er det et hvilket som helst spill, eller kun et spesielt? Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Men, som jeg spurte om i stad: Før du oppgraderte til Win7 64-bit, sjekka du om det kunne være noen problemer med driverene? Er det et hvilket som helst spill, eller kun et spesielt? alle spill. og har gjordt en clean install så måtte skaffe driverne på nytt før jeg innstallerte win 7. ny blåskjermsmelding: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Men, som jeg spurte om i stad: Før du oppgraderte til Win7 64-bit, sjekka du om det kunne være noen problemer med driverene? Er det et hvilket som helst spill, eller kun et spesielt? alle spill. og har gjordt en clean install så måtte skaffe driverne på nytt før jeg innstallerte win 7. ny blåskjermsmelding: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ingen som kjenner problemet i det hele tatt? :/ Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Men, som jeg spurte om i stad: Før du oppgraderte til Win7 64-bit, sjekka du om det kunne være noen problemer med driverene? Er det et hvilket som helst spill, eller kun et spesielt? alle spill. og har gjordt en clean install så måtte skaffe driverne på nytt før jeg innstallerte win 7. ny blåskjermsmelding: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION ingen som kjenner problemet i det hele tatt? :/ sorry for trippelpost, men tror jeg har funnet problemet....ifølge SiSandra har jeg disse feilmeldingene på motherboard: Warning W2507 - There are very few memory slots. If some are already filled, to upgrade the memory will mean to discard some of the existing modules that will prove expensive. Try not to buy a mainboard with less than 6 SIMM sockets or 2 DIMM or RIMM sockets. Fix: You cannot fix this - but keep it in mind when you buy your next mainboard. Buy one with more memory slots and use higher capacity memory modules. Warning W2508 - All the memory slots are full. To upgrade the memory you will need to discard some or even all the existing modules that may prove expensive. Fix: You cannot fix this - but keep it in mind when you buy your next mainboard. Buy one with more memory slots and use higher capacity memory modules. også er det denne feilen på prosessoren: Warning W236 - Processor core voltage (Vcore) is higher than rated maximum. Unless the reported value is incorrect or the processor is a different type that is not correctly detected, the voltage is higher than it should be. If you’re over-clocking the processor you may have pushed too far. Over-clocking is a condition where the processor is operating above its frequency specification (rated speed). Sometimes the core voltage is increased to improve stability. Fix: If the BIOS supports processor Vcore setting, check that the voltage programmed is correct for the processor installed. If not, check whether the mainboard supports the installed processor. ifølge sisandra kan ikke dette fikses...men er det ingen måte å "senke" minnebruken på slik at det er ok? nå kan jeg jo fjerne prosesser og sånt, men stusser litt siden prosessoren ikke engang er halvveis over bruken engang... og vcore setting (etter litt googling) fant jeg ikke ut hvordan jeg endra...kan SE den men ingenting som kan ENDRE...... forslag? Lenke til kommentar
Craxmerax Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hvis det er noe som tar alt for mye av prosessoren og minnet, så kan det jo virke som om du har noe på pcen som ikke burde være der. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) De meldingene tror jeg er bare BS. vcore er tilført spenning til CPU-kjernen din, og skal ligge på 1,225V stock på Q6600 om jeg ikke tar feil. Dette kan du endre i BIOS, men du bør egentlig ikke forandre på dette om du ikke vet hva du gjør. Sandra viser sikkert hva det ligger på, og om det ligger på 1,225 tror jeg ikke du skal bekymre deg. At memoryslottene er fulle betyr at du ikke har fysisk plass til flere minnebrikker, men det skal ikke være noe problem. Det har iallefall ikke noe med minneforbruket ditt å gjøre. Endret 1. januar 2010 av Sputnik Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 De meldingene tror jeg er bare BS. vcore er tilført spenning til CPU-kjernen din, og skal ligge på 1,225V stock på Q6600 om jeg ikke tar feil. Dette kan du endre i BIOS, men du bør egentlig ikke forandre på dette om du ikke vet hva du gjør. Sandra viser sikkert hva det ligger på, og om det ligger på 1,225 tror jeg ikke du skal bekymre deg. At memoryslottene er fulle betyr at du ikke har fysisk plass til flere minnebrikker, men det skal ikke være noe problem. Det har iallefall ikke noe med minneforbruket ditt å gjøre. vel, hva søren kan jeg gjøre? :/ er tom for ideer rett og slett....eneste jeg har igjen er å levere pc'n til reparasjon, men om det er en filleting så..... noen ideer om hva jeg kan gjøre? hva som helst? er skikkelig desperat her :/ Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 vel, siden det var så få svar så har jeg nå fullstendig formatert alt. alle harddiskene etc. om dette ikke løser problemet, vil jeg bare anta at det er noe galt med selve pc'n, og i så fall må jeg vel bare skifte ut det jeg finner som er galt. takk for alle svar, tråden kan stenges. Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) vel, siden det var så få svar så har jeg nå fullstendig formatert alt. alle harddiskene etc. om dette ikke løser problemet, vil jeg bare anta at det er noe galt med selve pc'n, og i så fall må jeg vel bare skifte ut det jeg finner som er galt. takk for alle svar, tråden kan stenges. Hei, jeg aner ikke hva som kan være galt men jeg opplevde noe liknende. Jeg spilte jeg et online spill som het Rappelz. Og et bilspill som het Need For Speed Hot Pursuit 2. Når jeg spilte disse over lang tid fikk jeg noen ganger blåskjerm. Fant ut at det var skjermkortet mitt som ikke kunne takle krevende spill i fullskjermsmodus. Skjermkortet het ATI Radeon eller noe. Nå bruker jeg Nvidia 8600 M GT. Har ikke hatt problemer med det så langt. Håper det hjalp litt. Kanskje du burde prøve å oppdatere driveren til skjermkortet. Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Tore_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det eneste som forteller hva som er galt er den tallkoden du får på blå-skjermene dine... Når du ikke noterer eller tar bilde (mobiltelefon) av skjermbildet er det ingen som kan fortelle deg hva som er galt... "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION" og "IRQL_LESS_OR_EQUAL" betyr ingenting uten en feilkode... Feilen er sannsynligvis "hardware" basert, feil på hdd, minne, hk, prosessor, strømforsyning, hvasomhelst.. Noter eller bilde av blåskjerm Lenke til kommentar
Star_InnleggNO Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Det eneste som forteller hva som er galt er den tallkoden du får på blå-skjermene dine... Når du ikke noterer eller tar bilde (mobiltelefon) av skjermbildet er det ingen som kan fortelle deg hva som er galt... "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION" og "IRQL_LESS_OR_EQUAL" betyr ingenting uten en feilkode... Feilen er sannsynligvis "hardware" basert, feil på hdd, minne, hk, prosessor, strømforsyning, hvasomhelst.. Noter eller bilde av blåskjerm Kanskje men blåskjerm kan også vise seg i kun 0,5 sekund så kommer det svart skjerm og pcen starter på nytt. Da rekker man ikke å se tallkoden. Eller å ta bilde (om man har bra kamera). Jeg rakk ikke å se noen tall men googlet hva som kunne være årsaken. Flere forum nevne skjermkortet når man spilte. Og han nevner at han kun får blåskjerm når han spiller, og en viktig komponent når man spiller er ofte skjermkortet. Men ja hvis man rakk å se tallkoden ville det vært lettere å finne problemet. Endret 22. januar 2010 av Stjerne Lenke til kommentar
Slettet-P4UHS Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 vel jeg kunne se tallkoden, men tror jeg fant løsningen. ifølge en kamerat var grafikk kortet kjent for å ha ei elendig vifte. spilte gta 4 i 40 min uten stans så tror rett og slett det var varmen på kortet som gjorde det. hva blåskjermer anngår, så ble det fiksa etter noen formateringer. alt i orden folkens, takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå