Gå til innhold

Nettopp fått meg en Nintendo DS

Anbefalte innlegg

OK, jeg kjøpte meg en rød DS Lite for et par måneder siden, og er storfornøyd! Jeg koser meg enormt med de innovative funksjonene til maskinen, og har lyst til å vite hvilke spill som er obligatoriske og omså hvilke spill som ikke nødvendigvis er obligatoriske, men som er vel verdt å plukke opp likevel.

Vel, jeg har allerede noen spill som jeg har kjøpt, men alle er ikke prøvd ennå. Jeg kan jo nevne dem, så slipper dere å nevne det i anbefalningene deres:

• Grand Theft Auto: Chinatown Wars
    Legend of Zelda: Phantom Hourglass
    Elite Beat Agents
    Chrono Trigger
    Kingdom Hearts: 358/2 Days
    Rhythm Paradise
    Professor Layton & the Curious Village
    Mario & Luigi: Bowser's Inside Story
    Mario & Luigi: Partners in Time
    Scribblenauts
    The World Ends With You
    Final Fantasy IV
    Bangai-O-Spirits

Ja, jeg vet utmerket godt om New Super Mario Bros (spilt meg lei på min brors DS, men kommer sikkert til å plukke det opp etterhvert), Super Mario Bros 64 DS (likte originalen bedre), Pokèmon Platinum (prøvd, men likte det ikke), Mario Kart DS (blir mest sannsynlig å plukke opp etterhvert), Legend of Zelda: Spirit Tracks (har ennå ikke runna Phantom Hourglass, og tror jeg venter til neste jul med å kjøpe ST ettersom Zelda alltid er noe jeg assosierer med jul og juleferie) og Professor Layton and the Diabolical Box (eller hva den heter. Blir sikkert å plukke opp denne også, om Curious Village faller i smak)

Så, hvilke spill burde jeg plukke opp, og hvor finner jeg dem i så fall billig? Jeg er litt nysgjerrig på Trauma Center og Phoenix Wright-spilla, men er dem noe særlig idag kontra 2w005/2006? Og de spilla virker veldig vanskelig å oppdrive i butikkene, så sleng gjerne med en link til en nettside som selger disse spilla billig.

Jeg liker de fleste sjangre, bare ikke slike Josefine og Hanah Montana-spill og andre slike tullespill. Det kan dere spare meg for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: gratulerer med ny DS! Det finnes utrolig mange gode spill for konsollen der ute, så dette kjøpet angrer du helt sikkert ikke. Når det gjelder lister over hvilke spill som regnes som de «beste» for Nintendo DS, finnes det allerede flust av slike rundt omkring på nettet, og jeg tror ikke det har mye for seg å sette opp enda en. Ta heller en titt på Top DS Games GameSpot og IGN. Disse lenkene gir en grei pekepinn på hvilke DS-spill som har slått best an. Når det er sagt, vil jeg i tillegg komme med et lite utvalg av personlige favoritter, med en rask beskrivelse til hver oppføring.

Ace Attorney / Phoenix Wright-serien: Disse spillene holder seg utrolig godt. Ikke fordi de ser så himla bra ut, men fordi fokuset i spillene er latterlig god dialog, uimotståelige karakterer og ellevilt handlingsforløp. De tre første DS-spillene i Ace Attorney-serien ble opprinnelig utgitt for GameBoy Advance i Japan, og er enkle konverteringer som ikke har fått all verden av ansiktsløft før utgivelse på DS. Grafikken er likevel god nok til å portrettere karakterer med mildt sagt interessante sinnsstemninger. Ta gjerne en titt på noen YouTube-klipp fra Trials and Tribulations, som så langt er det spillet jeg ser på som seriens høydepunkt. At serien faktisk handler om noe så spenn kjedelig som en forsvarsadvokat, bør du ikke se på som noen hindring, i alle fall ikke om du har sansen for god tongue-in-cheek-dialog.

Castlevania: Order of Ecclesia: Et av de desidert beste spillene i serien (og på DS, for den slags skyld). Ecclesia er en stemningsrik vampyrjakt i store, todimensjonale omgivelser, med mer enn nok av våpen og magiske gjenstander. Akkurat som i et rollespill, sanker du erfaringspoeng, og blir sterkere jo mer du slåss. Grunnkonseptet bak Castlevania-serien er såre enkelt, men med en utførelse så stødig som denne, ville det være dumt å klage. Ta for øvrig også en titt på Dawn of Sorrow og Portrait of Ruin, som også er knallgode Castlevania-spill for DS.

Mega Man ZX / Contra 4 / Metal Slug 7: Som ihuga tilhenger av todimensjonale action-spill, er jeg nødt til å anbefale disse spillene. De gir deg en stor dose med heseblesende arcade-action, og faller nok i smak om du er glad i litt utfordring. Rent innholdsmessig er det nok mest å hente i Mega Man ZX, mens Contra 4 utvilsomt er det vanskeligste av de tre. Merk at disse spillene egentlig ikke gjør noe nytt, og at de godt kunne blitt utgitt for hvilken som helst annen samtidig konsoll. Selvfølgelig trenger ikke spill være særlig innovative for å være gode, så her er det bare å løpe og kjøpe.

Rune Factory / Rune Factory 2: Selv får jeg aldri nok av den klassiske oppskriften Harvest Moon-spillene er basert på (gårdsdrift, økonomi, giftemål osv.), men må likevel innrømme at Rune Factory toppet kaka. Spillet fungerer som Harvest Moon, men benytter seg av en annen setting, hvor du i tillegg til gårdsdrift, får bruke tid på utforskning av huler, sverdkamper, og temming av monstre. Merk: Om du hater Harvest Moon skal det godt gjøres at Rune Factory slår an.

Ninjatown: Flott, nytenkende vinkling på Tower Defense-sjangeren. Her klekker du store strategier, mens du samtidig koser deg glugg i hjel med morsom dialog og en grafisk stil som er til å spise opp. Selv om tema i spillet er krig og konflikt, presenteres det hele på en veldig koselig måte, og kan spilles av gamere i alle aldre. Krigerne i Ninjatown deler utseende med kosedyrene fra Shawnimals, og er så langt fra skumle som man kan få blitt.

Noen av spillene ovenfor er ikke helt greie å komme over i typiske spillbutikker, men du burde finne samtlige på eBay, til priser som ikke er alt for hårreisende. Lykke til med videre spilljakt.

Lenke til kommentar

Om du liker rollespill kan jo Dragon Quest IV og V være noe. Du har Final Fantasy IV på listen, hva med III'ern kanskje?

Om Curious Village faller i smak bør du kjøpe Diabolical Box, som etter min mening er enda bedre.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

De aller fleste gode er allerede nevnt, men vil også nevne Hotel Dusk og Another Code: Two Memories. Hotel Dusk er mer en slags bok da det er veldig mye dialog, mens Another Code har mer gåter som må løses. To utrolig gode eventyrspill begge to, men kan desverre være veldig vanskelig å få tak i nå.

Et spill som derimot ikke er nevnt og som enda er mulig å få tak i er Henry Hatsworth In The Puzzling Adventure. Er et spill som er blanding mellom plattform, Tetris og action. Storkoste meg med det spillet, men det kan være ekstremt vanskelig noen steder. Selges her ivertfall http://www.platekompaniet.no/Spill.aspx/SPILL/Nintendo_DS/Henry_Hatsworth_In_The_Puzzling_Adventure/?id=EAX05706528 og gameplay her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...