muffe Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Skal kjøpe loddebolt i morgen. Tenker at jeg kommer til å bruke den til litt blandet. Hvor stor bør jeg kjøpe? 30 watt, eller 60 watt? Det blir nok ikke så veeeeldig mye finlodding, men litt blir det nok. Bør jeg kjøpe med flat eller rund spiss? På forhånd takk for alle tips. Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 kjøp 60w og med spiss spiss :-? eller flat Lenke til kommentar
formann Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 60watt til elektronik ? :o :o Tipper du kommer til å grille mange komponenter. Holder fint med 15-30watt skulle jeg tro. Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 har loddet med 50W, SMD inni mobiltelefon ,den overlevde Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Evt kjøp en litt mere avansert loddebolt hvor du kan justere effekt/temperatur + at man kan bytte ut spiss. Legg heller noen kroner ekstra i dette og du har en loddebolt for livet. Ellers så vil nok en 15/30Watter fungerer for vanlig elektronikk lodding. Spiss spiss til finlodding, flat spiss til litt grøver. Samt loddetinn har endel å si på virkefelt og resultat. [Edit - Lagt til de to siste linjene 20/7/03 2230] Lenke til kommentar
oceana Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 30W holder i meeengder, jeg har 40W, og det blir til tider litt varmt. Alternativt kan jeg anbefale gass-loddebolt, ganske effektivt, blir fort varm, og man kan justere varmen rimelig fritt med lufttilførselen, men det passer mer på større loddeprosjekter, blir knotete og til tider for varmt på småtteri.. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Kjøpte en standard 30 watt loddebolt på biltema. Er kjempefornøyd. Billig var den óg. Den blir rask varm, den medfølgende spissen er en genial all-rounder, og den er lett å bruke, selv til fin-lodding. Tar forøvrig forbehold om at det kan være noen svakheter som jeg ikke har oppdaget, jeg har bare brukt den en gang... Lenke til kommentar
geggi2 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Kjøp deg helst en skikkelig loddestasjon hvis du skal lodde mye. Stasjonene har temp regulering slik at du ikke griller det som du lodder. Skal du bruke den lite på både stort og smått, bør du kanskje heller kjøpe deg en liten (20-30W) og en større (60-90 W).Slik at du kan tilpasse bruken etter hva du skl lodde. Noe du også kan tenke på er å handle en slik lysdemper som brukes på lampetter, ett støpsel og en skjøtekontakt. Så tar du noen ledningsumper og kobler dete sammen slik at du har skjøtekontakten står der lampen skal være. Da kan du trimme ned effekten slik at loddebolten ikke blir varmere enn den må være. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Kjøp deg helst en skikkelig loddestasjon hvis du skal lodde mye. Stasjonene har temp regulering slik at du ikke griller det som du lodder. Skal du bruke den lite på både stort og smått, bør du kanskje heller kjøpe deg en liten (20-30W) og en større (60-90 W).Slik at du kan tilpasse bruken etter hva du skl lodde. Noe du også kan tenke på er å handle en slik lysdemper som brukes på lampetter, ett støpsel og en skjøtekontakt. Så tar du noen ledningsumper og kobler dete sammen slik at du har skjøtekontakten står der lampen skal være. Da kan du trimme ned effekten slik at loddebolten ikke blir varmere enn den må være. kan man virklelig det med en dimmer :o Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Noe du også kan tenke på er å handle en slik lysdemper som brukes på lampetter, ett støpsel og en skjøtekontakt. Så tar du noen ledningsumper og kobler dete sammen slik at du har skjøtekontakten står der lampen skal være. Da kan du trimme ned effekten slik at loddebolten ikke blir varmere enn den må være. Hvorfor gjøre dette når man får kjøpt loddebolter som er regulerbare? Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 billigere, vist en har en dimmer da Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 og dimmer får man for kr. 39,- på IKEA Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Er ikke helt sikker på om jeg skal anbefale denne, men den har vert utrolig grei for meg. På Clas Olshon (eller hvordan det nå skrives) har de en gass dreven loddebolt/med mere. Den er veldig grei, men er for varm til fin lodding på kretskort. (Hadde en testplate som jeg testa på). Men den har vert veldig grei til andre ting som jeg har lodda på. Brytere, sveist ledninger sammen, og lignende på PC, bil og MC har fungert prikkfritt! Lenke til kommentar
Streetcop Skrevet 23. juli 2003 Del Skrevet 23. juli 2003 billigere, vist en har en dimmer da Kommer an på hvor billig det blir hvis du ikke har lov til å holde på med elektronikk og huset ditt brenner ned, da sitter du uten forsikring.. Remember it could still be worse! Lenke til kommentar
oeb Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Jeg har en 30W fra Biltema, som nå er 5 år gammel og hyppig brukt. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over den. Til småtteri bruker jeg en Ersa 40w med rund spiss, 15 år gammel nå.. og den er den beste jeg har hatt. Du trenger ikke noe kraftigere enn 40w til elektronikk, 15w om det er komponenter du skal lodde, kjøp både rund og flat spiss. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Ikke kjøp sånn billig crap da Bedre å ha en god bolt som holder noen år. En som ikke svir fingrene av deg og brenner spissene opp. Kjøp eller lån deg en god bolt med flat spiss, de er enklest å bruker for beginner-loddere Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Som tidligere nevnt er en loddestasjon best. Du bør tenke på hva du skal lodde, om du skal lodde på komponentnivå bør du kjøpe en rund spiss med diameter på 0.8 går bra. Om den ikke skal benyttes til komponentlodding så kan du med fordel bruke en meiselformet spiss. Alle tenker så mye på temperaturen når man lodder. Dette kommer i andre rekke fordi det viktigste er å ha et varmereservoar som er stort nokk til å lervere nokk varme under en loddeprosess. En ting til om komponentlodding: SMD komponenter tåler sinnsykt mye varme. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 nybegynnere bør lodde med en svakere loddebolt fordi de har en tendens til å holde bolten for lenge på en plass... selv bruker jeg en på vel 50W eller noe slikt som er pappas lodder det meste med den, bl.a strømbryteren til en nokia 6210 klarte jeg å få fast uten å smelte komponentene rundt (bla irda senderen) 15W er mer enn nok til å lodde på kretskort, brukte bare det før pappa kjøpte 50W'eren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå