muffe Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har et digitalkamera (G3), og når jeg tar bilder med kameraet på høykant, blir bildet som kjent rotert når jeg overfører det til PC via kortleser. For at det skal bli riktig vei, må jeg åpne det (et JPEG bilde) i et billedredigeringsprogram, rotere det og så lagre det på nytt (som JPEG). Dvs. at jeg får komprimert bildet en gang til, med tilhørende kvalitetstap. Finnes det et program som kan rotere JPEG bilder uten kvalitetstap (uten enda en komprimering)? Mener at jeg har hørt om et program som kan dette, men kan ikke klare å spore det opp. På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Bruker du WinXP kan du bare bruke den integrerte rotate-funksjonen. Roterer uten kvalitetstap. Funker fint hos meg. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Bruk adobe photoshop der kan du stille inn hvor mye du skal komprimere. Sett komprimeringen på 0% så er det ikke noe tap i kvaliteten. Du kan også lagre som tiff eller gif der er det ikke noe komprimering. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 Bruker du WinXP kan du bare bruke den integrerte rotate-funksjonen. Roterer uten kvalitetstap. Funker fint hos meg. Nei, dette er rotering med tap av kvalitet. Første gangen du gjør det, får du opp en melding som advarer deg mot dette. Bruk adobe photoshop der kan du stille inn hvor mye du skal komprimere. Sett komprimeringen på 0% så er det ikke noe tap i kvaliteten. Du kan også lagre som tiff eller gif der er det ikke noe komprimering Uten komprimering blir bildene veldig store. TIFF er ikke noe alternativ pga. filstørrelse, og GIF går ikke pga. kun støtte for 256 farger. Lenke til kommentar
Hevi Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg bruker ofte ACDSee, CTRL+J (eller no sånt). Da kan du velge FORCE lossless jpeg operation. Dette kan du gjøre med mange bilder av gangen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå