Gå til innhold

Trådløst Nettverkskort til Stasjonær PC

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått meg Altibox med Fiber og TV med 10/10 linje. Sentralen står i stuen og min stasjonære pc står på soverommet, jeg har ikke lyst til å trekke nettverksledning. Så jeg trenger anbefaling til et trådløstnettverkskort eller en annen løsning som gjør at jeg får utnyttet linjekapasiteten min. Jeg har kjøpt meg en D-Link USB sak som jeg ikke er spesielt fornøyd med den varierer i hvilken hastighet jeg får når jeg tester den på båndbreddemålere, av og til går det under halvparten av det jeg egentlig skal ha. Jeg har forøvrig en MacBook stående rett vedsiden av PC'en som oppnår full linje hastighet så jeg vet at det ikke skal være noe problemer med eventuelle vegger eller slikt. Jeg har WPA2 kryptering på nettet mitt.

Så trenger hjelp til å finne hva jeg trenger, er USB sakene ustabile? Noen gode anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mye dårlig å si om mac, men en ting skal de ha for, og det er at det trådløse nettverkskortet i macbooks fungerer veldig bra! :)

Angående dårlig signal vet jeg ikke hvor mye det vil hjelpe å kjøpe på et nytt trådløst nettverkskort til din stasjonære. Jeg kjøpte et ganske bra pci express kort med 3 antenner på uten at det hjalp nevneverdig på signalet, men det går jo an å forsøke. Du har ikke noen du kan låne et kort fra for å teste?

Angående det trådløse signalet har jeg erfaringer med at det fungerer best vertikalt, og ikke horisontalt, men at det også hjelper å "peke" antennen mot der du har utstyret ditt.

Hvis ikke dette, eller nytt nettverkskort hjelper, kan du kanskje benytte deg av et trådløst aksessepunkt som blir plassert mellom den trådløse routeren og din datamaskin? Aksessepunktet tar da i mot signalet og sender det videre, akkurat som en switch gjør mellom en router/gateway og en datamaskin.

EDIT: En annen ting du kan se på er hvorvidt det trådløse signalet er satt ned i styrke i administrasjonspanelet til den trådløse routeren din. Enkelte routere har en slik funksjon, og av en eller annen merkelig grunn er den av og til påslått.

En annen ting du kan forsøke er å gå i enhetsbehandling og høyreklikke på nettverkskortet og finne innstillingen for styrken på nettverkskortet. Det har hjulpet meg et par ganger. Jeg vet at XP ofte begrenser denne litt men at blant annet Ubuntu ikke har denne. Hvis du ikke finner det kan det jo være en morsom test å boote systemet med Ubuntu Live CD (krever ikke installering på harddisk med mindre du velger det) og teste farta da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg har fått meg Altibox med Fiber og TV med 10/10 linje. Sentralen står i stuen og min stasjonære pc står på soverommet, jeg har ikke lyst til å trekke nettverksledning. Så jeg trenger anbefaling til et trådløstnettverkskort eller en annen løsning som gjør at jeg får utnyttet linjekapasiteten min. Jeg har kjøpt meg en D-Link USB sak som jeg ikke er spesielt fornøyd med den varierer i hvilken hastighet jeg får når jeg tester den på båndbreddemålere, av og til går det under halvparten av det jeg egentlig skal ha. Jeg har forøvrig en MacBook stående rett vedsiden av PC'en som oppnår full linje hastighet så jeg vet at det ikke skal være noe problemer med eventuelle vegger eller slikt. Jeg har WPA2 kryptering på nettet mitt.

Så trenger hjelp til å finne hva jeg trenger, er USB sakene ustabile? Noen gode anbefalinger?

Er ruteren din wireless-n eller wireless-g? For om USB kortet er for eksempel

wireless-g og ruteren er en wireless-n er det ikke "samspill" med signalene.

Endret av Stjerne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...