Gå til innhold

Dialekt-bruk på forumet!


DevN

Anbefalte innlegg

Dette er ikke for å "rakke" ned på de som bruker dialekt når de skriver. Er på en måte for å få vite hva andre syns om at folk bruker dialekt?

 

Mine synspunkter er:

- at det kommer mange uttalelser i dialekter som et få tall fatter bæra av.

- og dialekten til enkelte steder er motbydelig.

- dialekt tar seg rett og slett ikke ut som erstatning av bokmål når man skriver.

 

Håper dermed at jeg ser flere poster med bokmål!

Må påstå at det er fristende å skrive med dialekt av og til, men syns at hvis folk skal prøve å hjelpe med problemer og sånt, bør posten inneholde ren tekst i bokmål.

 

Noen som vil diskutere, eller si sin mening? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik som eg skriver er vel greit eller ka?

 

Hva=ka

Hvor=kor

Hvem=kem

osv... :smile:

 

men er det ikke ganske unødvendig?

vi bor jo i norge :lol:

men det er iallefall sånn med at hvis man får et brev på bokmål, så skal man(hvis man er høffelig) svare på bokmål, og det samme med nynorsk..

 

 

men siden jeg er imot nynorsk, og fikk karakter 1 i det så tror ikke jeg at dere ser meg snakke så mye nordnorsk...

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke jeg. I bergen så snakker alle bokmål. Iallefall de personenesom jeg snakker med. Kommer jeg lenger opp imot vaksdal og dale så blir det noe mer nynorsk.

 

Hadde selv 2 i sidemål på ungskolen. Og det er takketvære stavekontroll på datamaskinen =D

Lenke til kommentar

Me må jo få lov te å snakka sånn så me snakke på orntligt viss me vill? Ingen kan stoppa oss i noge sånnt! Dvs. eg gjørr det aldri, bare her, fårr å demonstrera kordan det hadde værrt... Men sånne langt i fra nordre nor, elle Bæærgen, elle sørlandskrabbane kunne eg isje forstått heilt ... tror eg.

 

Jærdialekt e ei fine dialekt! :woot:

Lenke til kommentar

D verste r sms-språk. D r nesten umulig å forstå. 1da verre r:

 

1337 fjortizz zpråk. Det r ikke kuult i d hele tatt - bare fruztrerende.

 

Ækte nordnorsk e førræstn sjitkult - i kværtfall når dåkker søringa førrtvilt skal førrsøke å uttale ordan. Det kræves næmli årelang træning før du kain si "di førrpulte gorrhysa! Vess du ikkje va så stygg, skulle du fått kjøsse mæ i ræva en dag æ har grønn rennaræv me gule ætterslængera!"

 

Artic: Hæstkuk e førrbehoildt oss nordlændinga. Vi kain tell å me sei det tell purken utn å bli straffa førr det, førr her i det vakre nord e det nærmest førr en hedersbetægnelse å nævne.

 

For øvrig anbefaler jeg dere å se "den førrdømte nordlænding". Spesielt den delen der "søring" oversettes til nordnorsk. Urkomisk! (Urkomisk: meget morsomt, sterkt fornøyelig). :D

Lenke til kommentar

Har av en eller annen grunn ikke fått noen varsel via epost når noen svarte her! Men, men...

 

Ka-lags dialækt e d dær yummy?

E d bære æ som kan ånkli norlænning dialækt eller?

Yummy, du bringe skam åver norlænningan me den dær dialæktn, sjærp dæ! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...