Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

– Dette er tidenes største spillprosjekt (PC)


Anbefalte innlegg

En god historie er en ting, men for et MMO, så er det langt viktigere for meg at den verden jeg blir plassert i er interessant, det er der det ofte feiler for min del, jeg elsker Star Wars 4-5-6, men det er ikke en verden jeg personlig syns har oversatt seg så fantastisk til spill på grunn av verden den er satt i men heller det at det har kommet et par veldig solide spill, som igrunn ikke hadde trengt Star Wars navnet for å være bra.

 

Bioware verdenene har aldri vert det som har fasinert meg mest, heller selve gameplayet. Men igjen for å dra det inn mot WoW så må de greie å lage en verden som det går an å tilbringe så mange timer i som det enkelte legger ned i det, og få det til å føles spesielt hver gang man reiser dit og nesten som å "vende hjem", det er noe som ikke kan formuleres ned, det er ikke vitenskap, det er bare en kjærlighet til materialet de jobber med som kan skape.

 

Det er også en forskjell mellom Blizzard sitt Warcraft universet og Bioware "sitt" Star Wars universet, Bioware kan ikke ta seg så mye friheter som Blizzard kan rett og slett fordi universet de skal sette spillet sitt i er allerede lagt ned og bestemt i store trekk, Bioware kan fylle inn hullene, mens Blizzard kan male hele kanvasen. De kan finne på så mye vilt som de bare kan tenke seg, mens Bioware må forholde seg til at det kommer historier før mellom og etter det de legger ned.

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder dette med quester i MMORPG. Jeg tror den største grunnen til at folk ikke gidder å lese quests i spill som feks. WoW er fordi det står 1300 i vente. Med en slik sum av quests som må fullføres for å nå makslevel så er det umulig å bry seg om hva som faktisk står der. Spillet og questdesignet er designet fra et slikt perspektiv at det skal ta så lang tid som overhode mulig, ikke at det skal være spesielt moro å utføre (kvantitet > kvalitet mildt sagt).

 

Hvis utviklerne virkelig ønsker å ha det urgamle elementet leveling i spillet deres så ser jeg heller at det blir utført som en viktig del av historien og klassen du har valgt, heller fokusere på endgame (der folk faktisk tilbringer mesteparten av tiden deres)- slik jeg har nevnt tidligere. Så er det jo det at questene er fryktelig trivielle, individuelle og rett og slett dårlige skrevet forkledninger av spillmekanikker du har utført hundrevis av ganger før.

 

Hadde questene hatt en engasjerende historie, gått over hverandre og vært i betydelig mindre kvantitet (~90% reduksjon) så tror vi hadde sett langt flere som brydde seg. Spill som World of Warcraft har en interessant historie, men reserverer dette for de få questene som legges rundt makslevel.

 

Vil bare skyte inn at SWG gjorde en kjempejobb akkuratt der, når det gjelder crafting og player communities vet jeg ikke om noen bedre eller nesten i nærheten engang.

Nøyaktig det jeg sikter til :)

 

Det er veldig mye som er lagt ned i bøker fra denne tiden

Tror ikke du skal undervurdere hvor mye spillerom de faktisk har. Noen av bøkene som listes der er Darth Bane-trilogien, skrevet av samme personen som utarbeider historien i SW:TOR. Det er overraskende mye dramatisk som gjøres med Star Wars-verdenen i disse bøkene, blant annet en nesten tilintetgjørelse av Sith. Blizzard forholder seg også til rammene som er etablert før WoW, jeg klarer ikke helt se for meg noe Blizzard har gjort som ikke Bioware også kan gjøre. Det blir selvfølgelig problematisk å sammenligne.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Igjen, vil je få lagt inn noen ord. Det eneste Bioware egentlig prøver å gjøre er å putte RPG delen tilbake i MMORPG.

 

Er det ikke bedre å skrive historien i et spill selv, kontra det å måtte gå igjennom et script? For det er jo det det virkelig er. Se på spill som Darkfall f.eks. som nå har prøvd noe nytt. Der er det spillere selv som former verdenen, spillere selv som former økonomien og den slags. Folk kan spille en rolle og rollespille så mye de vill. Det er RPG for meg.

 

Hvis en spiller føler som du sier oophus, at de ikke gidder å høre på dialogene og skipper mest mulig av historien, ja tenk da er det ikke ett spill for deg.

 

Du går glipp av problemet her. Er det ikke et spill for meg så er det mest sannsynligvis ikke et spill for folk flest heller. Et MMOG er avhengig av abonnementer og historien i seg selv er ikke nok for å holde folk gåendes dag inn og dag ut ettersom det er del av et spill som man går rimelig kjapt igjennom.

 

 

Skal dette spillet stjele noen som helst så blir det mer den typen folk som liker Second Life og Star Wars Galaxies. For den enkle grunn av at disse folkene er ikke grinders, eller hardcore players, de er Fans. Det eneste ett MMORPG spill trenger for å klare seg er en grei Fan-masse, og tro meg det er nok SW fans der ute, og spillmarkedet har vært labert for SW fans de siste årene.

 

Warhammer og Conan hadde også et kjempe fanbase, en fanbase i seg selv er ikke nok for å holde de gående i et spill hvis spillet ikke leverer varene.

 

For det andre nevnte jeg second life, ja jeg mener det er større sjanse en second life bruker kommer til swtor enn en wow bruker, da igjen disse er vandt med å gå inn i karakteren sin, "være" karakteren som det er meningen du skal i ett godt RPG spill. MMO delen åpner bare dørene for RPG til et gigantisk marked, noe utviklerene av de gamle MMORPGene ogsa mante var jo at I MMORPG blir RPG levende gjennom ekte mennesker bak vær karakter.

 

Spillet er jo et MMO, så det vil jo tiltrekke MMO spillere. RPG spillere vil nok også prøve seg, men hvis det kun er historien de er ute etter så er jo det spillet ganske over for dem på kort tid ettersom spillutviklerne ikke har allverdens tid til å lage hundrevis av timer med historie innhold. Dermed mener jeg at et MMO spill må inneholde så utallig mye mer enn kun det - historie. Og det er også det jeg reagerer på her. Deres måte å "hype" opp sitt spill på er med historie, et element i et MMO som ikke fungerer som et trekkplaster i det store og det hele bortsett fra det å få folk til å prøve spillet én gang for å gå igjennom det for så å avslutte det som i et vanlig RPG spill.

 

 

Så igjen , selv er jeg ikke det minste skeptisk på den store historie fokusen, for om hardcore MMO spillerne ikke liker det kan de bare slutte, serverne vil uansett bli ett bedre sted uten dem spør du meg. Dessuten er jo spillet laget for RPG spillere, gang på gang poengterer de at de i prinsippet lager 8 nye KOTOR og at spillet er for SW interesserte og at de ikke satser på den store MMORPG massen der ute, men vil spesialisere seg i noe nytt og spennende.

:)

 

Jeg trur du og jeg har en litt annen betegnelse på hva en "hardcore" MMO spiller er.

Lenke til kommentar

Blizzard forholder seg også til rammene som er etablert før WoW, jeg klarer ikke helt se for meg noe Blizzard har gjort som ikke Bioware også kan gjøre. Det blir selvfølgelig problematisk å sammenligne.

Der kan vi ikke være mer uenig. Kan Bioware ta livet av de største personene i loren sin? Nei for de må respektere det som kommer senere. Blizzard har ingenting å tenke på med fremtiden, WoW tar livet av Kel Thuzad, Illidan og ikke minst Arthas :)

 

Blizzard kan gjøre hva de vil med universet sitt. Bioware må putte sitt verk før og etter noe i en tidslinje.. det sier seg selv at de ikke har i nærheten den samme friheten

Lenke til kommentar

Der kan vi ikke være mer uenig. Kan Bioware ta livet av de største personene i loren sin? Nei for de må respektere det som kommer senere.

Hvem i all verden skulle dette vært? Jeg kjenner ikke til, og tror ikke det er noen i filmene som også er tilstede i Sith Era. Som sagt, historien i denne era-en er allede skrevet av Bioware. De kan uten problemer ta livet av og endre historien gjennom denne perioden.

 

Bioware må putte sitt verk før og etter noe i en tidslinje.. det sier seg selv at de ikke har i nærheten den samme friheten

Hvis du kan komme med et godt eksempel skal jeg tro deg. Selvfølgelig vil det ikke bli bokstavelig talt nøyaktig samme friheten, men med tanke på at dette er 3000 år før så ser jeg ingen nevneverdige restriksjoner. Jeg kan ikke se for meg et logisk historieforløp som vil kompromittere sammenhengen.

 

Det er ganske enkelt ikke et problem for Bioware.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Haha, har du gått glipp av hva spillet i det hele tatt heter? "The Old Republic", og om du har hørt om "Knights of the Old Republic", så skjønner du kanskje litt mer. SW:TOR utspiller seg noen år etter KOTOR spillene, og som andre sier her er det allerede bøker laget og man må lage historie med hensyn til det.

 

Again, MMO = Massive Multiplayer Online, nothing more - nothing less. WoW er et RPG det også, men RPG har så mye mer enn "Ja, da var det vel ut i skogen igjen og drepe litt mobs... som vanlig.". Jeg i hvertfall liker litt mer: "Nå skal jeg til Alderon for å drepe en Bounty Hunter, så må jeg passe på å unnvike Sith Lord'en som er der". :p

Lenke til kommentar

Haha, har du gått glipp av hva spillet i det hele tatt heter? "The Old Republic", og om du har hørt om "Knights of the Old Republic", så skjønner du kanskje litt mer. SW:TOR utspiller seg noen år etter KOTOR spillene, og som andre sier her er det allerede bøker laget og man må lage historie med hensyn til det.

Hvis du ikke hadde gått glipp av innholdet i postene min ville du lagt merke til at jeg nevner dette. Darth Bane-trilogien er skrevet av samme personen som utarbeider historien i SW:TOR. Det var også han som skrev historien for KOTOR. De trenger derfor så og si kun ta hensyn til seg selv.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å skrive historien i et spill selv, kontra det å måtte gå igjennom et script? For det er jo det det virkelig er.

Hvis vi skal se på det spillet som setter MMO-standarden så skriver du ikke noen historie selv. Du har ingen mulighet til å påvirke den statiske verdenen som er bygd og satt av utviklerne, utover det å kanskje sende forslag til dem på epost men det har strengt tatt ikke noe å gjøre med selve spillinga.

Jeg vet ikke om noen større MMOer som har implementert en åpen historie som er mulig å påvirke av spillerne i noen grad.

Standardmalen er og blir den samme; Du får et fiks ferdig quest, klarer du det ikke prøv igjen.

Hvordan du løser det har ingen som helst betydning så lenge målet er nådd.

 

Ut i fra artikkelen ser det ut til at spillerne skal ha muligheten til å påvirke historien i spillet men hvordan de får til dette gjenstår jo å se da.

Noe som Bioware har brukt flittig i sine spill er å gi spillerne et moralsk kompass. Om du velger å være slem så påvirkes historien og menneskene rundt deg, hvordan de reagerer på hva du sier og hvordan de ser på deg.

 

Du går glipp av problemet her. Er det ikke et spill for meg så er det mest sannsynligvis ikke et spill for folk flest heller. Et MMOG er avhengig av abonnementer og historien i seg selv er ikke nok for å holde folk gåendes dag inn og dag ut ettersom det er del av et spill som man går rimelig kjapt igjennom.

Skal ikke påstå at det du sier ikke stemmer men jeg forbeholder meg dog retten til å tvile på at du er standarden for folk flest på verdensbasis når det kommer til den gemene hops interesser i spill.

Igjen, i artikkelen nevnes det også at det vil være mulig å spille utenom det å følge historien.

jeg vil anta at historien er noe du selv følger når du ønsker og ellers så blir nok utforsking og sosialisering en stor del av spillet.

Viktig å merke seg at Bioware-utviklerne legger vekt på å ikke "straffe" spillerne for å ikke nødvendigvis å følge med på historien.

Ut i fra et WoW perspektiv så forstår jeg hva du mener men jeg tror det også er rom for andre måter å gjøre MMOer på enn akkurat malen Blizzard har spikret fast.

 

Deres måte å "hype" opp sitt spill på er med historie, et element i et MMO som ikke fungerer som et trekkplaster i det store og det hele bortsett fra det å få folk til å prøve spillet én gang for å gå igjennom det for så å avslutte det som i et vanlig RPG spill.

Artikkelen tar for seg utviklernes tilnærming til historien i SW:ToR og det legges vekt på at dette ikke tidligere har fungert for andre MMOer. Jeg har sagt dette før men kan godt nevne det igjen da det ikke virker som du helt har forstått hva det jobbes med fra Biowares side...

Spillet i seg selv vil være et MMO hvor du fritt kan gjøre mye av de samme tingene som i tidligere MMOer (uten å nevne noen navn). Hva de jobber med er å tilføre sjangeren noe som andre tidligere har gjort heller dårlige forsøk på å få til, nemlig en engasjerende og inkluderende historie som spillerne faktisk ønsker å følge av egen fri vilje.

Det har aldri vært snakk om eller nevnt tidligere at historien er noe som skal dyttes på deg uansett om du vil eller ei.

I tillegg så vil de forsøke å få til et mer RPG-preg enn hva vi tidligere har sett i MMOer.

Husk også at i tradisjonelle rollespill har du en gamemaster som hele tiden styrer spillerne inn på den stien han ønsker de skal følge. Det er ikke spillerne selv som løper rundt og "skaper" rollespillet men GMen som har fastsatt reglene, verdenen og hvilke monstre som måtte finne på å dukke opp.

Igjen, hvordan Bioware kommer til å utføre RPG-elementene og hvordan spillet blir utenom når du velger å ikke følge den røde tråden gjenstår jo å se.

 

Der kan vi ikke være mer uenig. Kan Bioware ta livet av de største personene i loren sin? Nei for de må respektere det som kommer senere. Blizzard har ingenting å tenke på med fremtiden, WoW tar livet av Kel Thuzad, Illidan og ikke minst Arthas

 

Blizzard kan gjøre hva de vil med universet sitt. Bioware må putte sitt verk før og etter noe i en tidslinje.. det sier seg selv at de ikke har i nærheten den samme friheten

Bioware står fritt til å gjøre hva de vil med historien på grunn av tidslinjen SW:ToR er satt til... Hverken Luke, Leia, Anakin eller Palpatine har noe med historien å gjøre da den er satt nokså mange år før SW kanon er satt.

De står faktisk fritt til å lage nye planeter og sprenge dem i fillebiter med både den ene og andre "hovedpersonen" på de respektive planetene.

Så jeg forstår ikke helt hva du mener med frihet om dette ikke er frihet nok...

SW tar livet av Padme, Anakin, yoda, Obi og en nogenlunde befolket planet i filmene så at Blizzard tar livet av et par hovedkarakterer er omtrent som å argumentere for at det hjelper om en mygg fiser i en orkan.

Men igjen: Bioware står fritt til å dikte opp tonnevis med helter og hovedpersoner og antagonister som de kan senere utføre massemord på uten at noen egentlig kan si så mye om det.

Om du ikke tror at det går an å få en spennende historie fordi du allerede vet hva som skjer noen tusen år frem i tid i SWuniverset så er du neppe helt inne i målsonen av spillere som Bioware vil nå.

I tillegg så er ikke alle skrevne bøker som omhandler perioden kanon.

 

Jeg kan ta feil av hva du mener selvsagt, men ut i fra formuleringen din så må jeg nesten tolke det i nevnte retning...

 

Før og etter da, det forandrer ikke poenget mitt.

 

Mmmmjoda.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

SW tar livet av Padme, Anakin, yoda, Obi og en nogenlunde befolket planet i filmene så at Blizzard tar livet av et par hovedkarakterer er omtrent som å argumentere for at det hjelper om en mygg fiser i en orkan.

Arthas sin død i Warcraft universet er en mygg som slipper en due i en orkan? :) Da kjenner du nok ikke Warcraft lore, det er mer eller mindre snakk om Sauron. Å kunne spille et MMO og være med på en så stor begivenhet i historien er ikke noe jeg ser for meg et par Bioware oppdiktede superbaddies i Star Wars universet greier å replikere.

Det er ikke mange andre spilldesignere som har greid det Blizzard har klart med å skape Arthas, og til mindre grad Illidan, det har også noe med hvor mange som spilte disse spillene, og både Illidan og Arthas står som like gjenkjennelige skurker som Sephiroth og Gannon.

 

Blizzard sin evne til å også skape disse figurene som folk husker. Det er ikke noe Bioware er kjent for, kanskje for en nisjè av de som spiller spillene vil huske slikt, men ikke den gemene hop som skal få spillet til å overleve, de vet ikke hvem en kjeft av karakterene i spillet er.

 

Dessuten så er dette med å putte "RPG" tilbake i MMOén egentlig bare et forsøk på få WRPG til å høres ut som den skikkelige RPGèn. WoW følger JRPG standarden, der har de en historie de vil fortelle og de lar deg oppleve den. Enkelt og greit. Hvis dere ikke kaller det RPG så er dere av den mengden som ikke like JRPG heller. WoW forteller ikke sin historie på en Quest til Quest basis, Den forteller den gjennom store hendelser underveis i levellingen, og gjennom endgame content.

Lenke til kommentar

SW tar livet av Padme, Anakin, yoda, Obi og en nogenlunde befolket planet i filmene så at Blizzard tar livet av et par hovedkarakterer er omtrent som å argumentere for at det hjelper om en mygg fiser i en orkan.

Arthas sin død i Warcraft universet er en mygg som slipper en due i en orkan? :) Da kjenner du nok ikke Warcraft lore, det er mer eller mindre snakk om Sauron. Å kunne spille et MMO og være med på en så stor begivenhet i historien er ikke noe jeg ser for meg et par Bioware oppdiktede superbaddies i Star Wars universet greier å replikere.

Det er ikke mange andre spilldesignere som har greid det Blizzard har klart med å skape Arthas, og til mindre grad Illidan, det har også noe med hvor mange som spilte disse spillene, og både Illidan og Arthas står som like gjenkjennelige skurker som Sephiroth og Gannon.

 

Blizzard sin evne til å også skape disse figurene som folk husker. Det er ikke noe Bioware er kjent for, kanskje for en nisjè av de som spiller spillene vil huske slikt, men ikke den gemene hop som skal få spillet til å overleve, de vet ikke hvem en kjeft av karakterene i spillet er.

 

Dessuten så er dette med å putte "RPG" tilbake i MMOén egentlig bare et forsøk på få WRPG til å høres ut som den skikkelige RPGèn. WoW følger JRPG standarden, der har de en historie de vil fortelle og de lar deg oppleve den. Enkelt og greit. Hvis dere ikke kaller det RPG så er dere av den mengden som ikke like JRPG heller. WoW forteller ikke sin historie på en Quest til Quest basis, Den forteller den gjennom store hendelser underveis i levellingen, og gjennom endgame content.

 

Du antar med andre ord at alle har dine preferanser...

Jeg har spilt Warcraft-serien og WoW i mange år men jeg husker knapt et relevant navn fra serien. Og jeg tviler faktisk på at den gemene hop bryr seg filla om Blizzard tar livet av "superbadboy"-himself, derav myggen med løs mage.

Blizzard på sin side har jobbet og utviklet et univers med Warcraft med påfølgende historie over lang tid mens Bioware ikke har jobbet med et liknende prosjekt tidligere så selvsagt er det forskjeller.

Bioware kan derimot skilte med utrolig bra historieformidling i spillene sine og en blir faktisk mer eller mindre knyttet til de forskjellige karakterene i løpet av spillets gang.

Om du ikke liker den type spill så er ikke det så mye å gjøre med men det er ikke å sette likhetstegn med at ingen andre heller synes at dette er noe særlig.

Tror du folk flest kjente en kjeft av karakterene i WoW universet fra dag en??

Dette er noe som har blitt utviklet over tid.

 

Det virker som du har en litt mangelfull evne til å forstå at selv om du ikke har interesse for en ting så finnes det andre som har det. Bioware er ikke en liten utvikler som ingen har hørt om... De er blant de mest kjente RPG-utviklerne vi har på markedet idag og derav er forventningene skyhøye hos de fleste som kjenner til Bioware og hva de står for. Fallhøyden er SELVSAGT stor og det blir jo påpekt opp og ned i mente i forskjellige former, men få dømmer ting så nord og ned på bakgrunn av tull som du har gjort til nå...

 

"WoW følger JRPG standarden, der har de en historie de vil fortelle og de lar deg oppleve den"

Ok, alle spill med et snev av RP i seg har en historie de vil fortelle og de lar deg oppleve den... hvordan tror du SW:ToR vil skille seg fra en så generell beskrivelse som du kommer med her? Jeg vet (ok, tror ihvertfall) at du ikke er så naiv at du tror SW:ToR ikke vil tilby en historie som de lar spilleren oppleve... Spesielt siden denne beskrivelsen i hovedsak kunne blitt brukt som en basis-skisse for hva du trenger i et hvilket som helst RPG.

 

Jeg kan forstå at du er skeptisk men du virker mer oppsatt på å peke på hvor fantastisk Warcraft lore'n er og hvor umulig det er for hvem som helst å lage noe som kan bli bra fordi Blizzard har et stort og flott fantasyunivers med sin egen historie...

Om jeg skal være skeptisk til SW:ToR så er det fordi jeg tror at spillet vil forsøke å ligne for mye på World of Warcraft istedet for å forsøke noe nytt.

Skulle dette være tilfelle så vil vi ende opp med en ny klone satt i en litt mer teknologisk avansert fremtid og det vil egentlig være meningsløst.

Jeg mistenker forøvrig at din motvilje ligger mer i at du er litt anti-SW og liker WoW veldig godt.

 

Og misforstå meg rett, jeg synes ikke WoW er DÅRLIG... langt derifra. Men jeg ser meg ikke blind på at Blizzard har tatt livet av en eller annen slem antagonist som jeg uansett ikke husker noe bedre enn slemmingen fra KoToR. Og nei, selv om jeg har spilt uh-hohrverrlig mange timer med WoW så kjenner jeg ikke WC-loren i nærheten like godt som deg - Det har jeg ingen illusjoner om. Mest fordi historien skjeldent kom noe særlig til syne eller var noe å bry seg om på vei til neste level.

Lenke til kommentar

Å kunne spille et MMO og være med på en så stor begivenhet i historien er ikke noe jeg ser for meg et par Bioware oppdiktede superbaddies i Star Wars universet greier å replikere.

Enten har du aldri spilt KOTOR eller så har du utrolig liten innsikt i hvordan Bioware har håndtert Star Wars før. Foreslår at du lar være å diskutere dette dersom du ikke kan komme med noen konkrete eksempler.

 

Blizzard sin evne til å også skape disse figurene som folk husker. Det er ikke noe Bioware er kjent for

Darth Revan, Darth Malak, HK-47, Darth Bane, jeg kan gjerne nevne flere. KOTOR-spillene er legendariske, jeg kan garantere at mange av karakterene i disse spillene har gått inn i historien for mange av oss. Håper du innser hvor uobjektiv og fordomsfullt du argumenterer nå.

 

WoW følger JRPG standarden

Hæ? Virkelig; hæ? Både "JRPG" og "WRPG" er idiotiske navn på genrer som ikke betyr særlig mer enn hvor spillene er produsert. Enkelte Japanske RPG har kjennetegn ved seg ja, men de er absolutt ikke det du påstår her. Det du nevner er fullstendig vanlige elementer ved historiefortelling, noe som brukes i både vestlige og ikke-vestlige spill. Det har overhodet ingenting med RPGs å gjøre. Hvis du mener at det å levere spilleren hundrevis av trivielle, idiotiske og direkte kjedelige quests og heller reservere storyline for instancer et fåtall av spillerne kommer til å utføre; så er jeg virkelig glad hvis dette er noe som vil forbli unikt ved WoW.

 

WoW benytter seg av episodisk historiefortelling i likhet med de aller fleste andre MMORPG, det har ingenting med JRPG å gjøre.

Endret av fiskekake
Lenke til kommentar

Sarevok, Kyle Katarn, John Irenicus, Saren, Minsc, Imoen og Edwin Odesseiron (tjohei) er jo andre særs minneverdige karakterer fra BioWare-spill*. Man kan gjerne diskutere i det vide og brede rundt hvorvidt Arthas og Thrall er mer kjente karakterer, noe de sannsynligvis er med tanke på hvor store Warcraft-spillene har vært og hvor sentrale de karakterene har vært, men Blizzard har vel ikke akkurat vært kjente for å lage utrolig minneverdige karakterer utover de.

 

* At noen av disse karakterene eksisterer i Forgotten Realms-settingen fra før av er selvsagt et poeng, men det er i all hovedsak disse spillene som har gjort de kjent for spillere flest.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Darth Revan, Darth Malak, HK-47, Darth Bane, jeg kan gjerne nevne flere. KOTOR-spillene er legendariske, jeg kan garantere at mange av karakterene i disse spillene har gått inn i historien for mange av oss. Håper du innser hvor uobjektiv og fordomsfullt du argumenterer nå.

Tror du virkelige det er navn som ringer en bjelle hos "den gemene hop" som vi hele tiden prater om? Tror du Thrall og Arthas høres litt mer kjent ut?

 

Hæ? Virkelig; hæ? Både "JRPG" og "WRPG" er idiotiske navn på genrer som ikke betyr særlig mer enn hvor spillene er produsert. Enkelte Japanske RPG har kjennetegn ved seg ja, men de er absolutt ikke det du påstår her. Det du nevner er fullstendig vanlige elementer ved historiefortelling, noe som brukes i både vestlige og ikke-vestlige spill. Det har overhodet ingenting med RPGs å gjøre. Hvis du mener at det å levere spilleren hundrevis av trivielle, idiotiske og direkte kjedelige quests og heller reservere storyline for instancer et fåtall av spillerne kommer til å utføre; så er jeg virkelig glad hvis dette er noe som vil forbli unikt ved WoW.

 

WoW benytter seg av episodisk historiefortelling i likhet med de aller fleste andre MMORPG, det har ingenting med JRPG å gjøre.

JRPG er kjent for å fortelle en lineær historie, med få til ingen måter for deg å forandre historien på. Det er det som blir klaget på i denne tråden, at RPG-elementene, Rollespill-elementene er blitt tatt ut av MMORPG. Siden man ikke har valgmuligheter slik som er mer vanlig i WRPG. WRPG har lagt en større vekt på interaksjon med karakterer og disse gode og onde valgene, Bioware har jo perfeksjonert dette over noen år nå. Men de sier det er de som putter RPG tilbake i MMORPG'en. Der er jeg uenig, Om du syns WRPG og JRPG er tåpelige navn så er det uansett dette folk referer til når de snakker om østens og de vestlige RPG utviklerene sine forskjellige syns på RPG sjangeren. ToR skal prøve å gjøre en MMO med de vestlige RPG kjennemerkene, mens WoW kjører en lineær historie uten dialogtreer og den slags, du kaller det episodisk historiefortelling som også er riktig å kalle det. Men jeg ser mer på filosofien bak hva de legger i RPG.

 

Men dette spillet er et stykke unna, vi vet svært lite om spillet så å spå at det skal bli en suksess er for tidlig i mine øyner. Tror de fleste kan være enig om at med alle kandidatene som nå har prøvd seg, så har Bioware ikke oddsene på sin side. Men vi får se hvem som har rett når spillet har vert ute en stund.

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar

Tror du virkelige det er navn som ringer en bjelle hos "den gemene hop" som vi hele tiden prater om? Tror du Thrall og Arthas høres litt mer kjent ut?

....

Det er det som blir klaget på i denne tråden, at RPG-elementene, Rollespill-elementene er blitt tatt ut av MMORPG

....

Men dette spillet er et stykke unna, vi vet svært lite om spillet så å spå at det skal bli en suksess er for tidlig i mine øyner. Tror de fleste kan være enig om at med alle kandidatene som nå har prøvd seg, så har Bioware ikke oddsene på sin side. Men vi får se hvem som har rett når spillet har vert ute en stund.

Først og fremst tror jeg den jevne spiller som ikke spiller WoW fulltid har noe særlig dyp kjennskap til hverken Thrall eller Arthas annet enn å kanskje vite hvem det er i forbindelse med spillet. Men dette begynner å bli en helt meningsløs avsporing uansett.

Strengt tatt har det ikke akkurat klaging annet enn at folk har uttrykt sin mening om at elementet RP ikke er med i noen stor grad i dagens MMO"RPG"er.

 

Dette er ikke noen konkurranse hvor den som har rett får ære og 18 ville jomfruer.

Jeg mener at du tar feil angående Bioware og ut i fra argumentasjonen din ser det egentlig ikke ut som du kan ha spilt igjennom noen av spillene deres noe som egentlig gjør at du uttaler deg på relativt tynt grunnlag vedrørende hvorvidt Bioware har grunnlag for å lykkes eller ei. Rett meg gjerne om jeg tar feil ang. at du har spilt spillene eller ei...

Lenke til kommentar

Har spilt Baldurs Gate, KOTOR 1 (ikke 2) og Mass Effect. Jeg har sagt opptil flere ganger at jeg syns Bioware lager gode spill, men om de er istand til å lage en suksess av et MMO er noe helt annet og er en sjanger de enda ikke har rørt så det gjenstår og se..

 

Beklager, da står jeg rettet :)

Du har selvsagt rett i at det gjenstår å se om de klarer å ta steget over.

Men er jo selvsagt et pluss at de får hjelp fra folkene som i sin tid laget Dark Age of Camelot og de gutta/jenta har jo et par år på baken med erfaring fra MMOverdenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...