Gå til innhold

Våpen dreper ikke, spill gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har for lenge siden mistet respekten til det den gjennomsnittlige journalisten skriver om spill som gjerne er koblet sammen med et drap eller lignende i samme tegnestripe.

 

Mange journalister har ikke anelse på spill og har fått det inntrykket at om man har spilt et spill, har man spilt nok for å kunne uttale seg om spillindustrien og alle spillene dem lager. Samtidig må det nevnes at jeg heller ikke på noen måte er spesielt glad i argumentasjonen og diskusjonene for ikke å snakke om konspirasjonene spillentusiaster kommer med etter en artikkel i en avis hvor de føler de blir mistolket feil.

 

Jeg er på ingen måte enig i det som blir skrevet i artikkelen, men jeg er også lei av at spillentusiaster skal dra fra de samme argumentene hele tiden og bli irriterte på den minste negative omtalen spill får. Jeg tror jeg har til gode å se en eneste spiller som faktisk klarer å balansere mellom dette med at spill skaper mordere og at spill ikke har påvirkning.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har til gode å se en eneste spiller som faktisk klarer å balansere mellom dette med at spill skaper mordere og at spill ikke har påvirkning.

Nå føler jeg meg oversett. :p

 

Men joda jeg er egentlig fullstendig enig med deg Paisley. Vi har nok også oss selv å skylde på for mye av den omtalen gamere får i diverse medier. Det at vi hisser oss opp og går til slike frontalangrep på alt og alle som stiller spill i et dårlig lys forbedrer vel ikke akkurat inntrykket folk har av oss. Det gir dem vel heller vann på mølla, og det blir bare mer attraktivt for dem å skrive slike karakteristikker.

 

Jeg er herved opplyst. Hvis vi skal forbedre folks inntrykk av oss finnes det ikke bedre sted å starte enn med oss selv. :)

Lenke til kommentar

Om du ikke finner noen som balanserer mellom de to tingene vil jeg anbefale deg å lese hele tråden om du ikke alt har gjort det. Det å si at det blir feil å bli irritert av den minste negative omtale synes jeg du har formulert feil. Spill får skyld i dette hver gang det viser seg at han har spilt i gjennomsnittlig 30 min. hver dag. Dette påstår journalisten at er mye. Det blir feil. Det er faktisk ikke så mye. Hvorfor skal ikke vi spillentusiaster kunne forsvare oss? Jeg nekter å bli uglesett på fordi journalister sprer negativ omtale om spill.

 

Journalistene kommer med de samme gamle argumentene, vi kommer med de samme gamle argumentene. Hadde det blitt skyldt på at denne karen spilte (eksempel) fotball, ville ekstremt mange komme med argumenter. Ja sikkert drapstrusler også. Om journalistene som skriver slike saker får viljen sin, nei da blir det forbud mot alt annet en Tetris og Lek & Lær spill.

Lenke til kommentar

Det skumle er dog hvor aggressive mange som gamer har blitt, iallefall etter min egen erfaring.

Folk som til vanlig har vært ganske greie og tålmodige, blir straks mindre tålmodige så fort noen avbryter for å gi en beskjed eller noe hvis de spiller.

 

Hadde det vært under en fotballkamp der den som ga beskjeden løp inn på banen så hadde jeg skjønt det, men ikke når man har muligheten til å trykke på pause.

Lenke til kommentar

Det skumle er dog hvor aggressive mange som gamer har blitt, iallefall etter min egen erfaring.

Folk som til vanlig har vært ganske greie og tålmodige, blir straks mindre tålmodige så fort noen avbryter for å gi en beskjed eller noe hvis de spiller.

 

Hadde det vært under en fotballkamp der den som ga beskjeden løp inn på banen så hadde jeg skjønt det, men ikke når man har muligheten til å trykke på pause.

Kommer ann på om det er online eller solo, om noen skal snakke til meg mens jeg fokuser Gears2 annex ellerno, umulig.

Men sinna blir jeg ikke, bare inn i en litt annen verden.;P

Samme om jeg sitter med guilden min i BGs i WoW, alt jeg skal høre av info får jeg i headsettet, så jeg lukker ut alt annet.;D

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Om du ikke finner noen som balanserer mellom de to tingene vil jeg anbefale deg å lese hele tråden om du ikke alt har gjort det. Det å si at det blir feil å bli irritert av den minste negative omtale synes jeg du har formulert feil. Spill får skyld i dette hver gang det viser seg at han har spilt i gjennomsnittlig 30 min. hver dag. Dette påstår journalisten at er mye. Det blir feil. Det er faktisk ikke så mye. Hvorfor skal ikke vi spillentusiaster kunne forsvare oss? Jeg nekter å bli uglesett på fordi journalister sprer negativ omtale om spill.

 

Journalistene kommer med de samme gamle argumentene, vi kommer med de samme gamle argumentene. Hadde det blitt skyldt på at denne karen spilte (eksempel) fotball, ville ekstremt mange komme med argumenter. Ja sikkert drapstrusler også. Om journalistene som skriver slike saker får viljen sin, nei da blir det forbud mot alt annet en Tetris og Lek & Lær spill.

 

Når jeg omtaler spillere i den forstand det er ment i mitt innlegg retter jeg det mot disse personene som dessverre er i majoritet og som er glade i caps lock.

Jeg tror at det er disse personene som dessverre blir sett og hørt og slike spillere kommer med konspirasjonsteorier mot enhver journalist som ytrer seg negativt.

 

Jeg er fullstendig enig i at mange journalister ikke har grunnlag nok for å ytre seg eller kommentere noe om spill, men samtidig gremmes jeg over argumentene og det spillere på det store Internett mot disse som ytrer seg mot spill.

 

Jeg ser godt at jeg ikke var klar nok til å nevne at jeg er irritert på spillere av den generelle typen som blir forbannet med en eneste gang ordet spill er linket til noe han/hun ikke er storfan av. Jeg står fortsatt på mitt når det gjelder det jeg sa om at jeg ikke har sett en som er nøytral eller balanserer, det mener jeg fortsatt.

 

Det skumle er dog hvor aggressive mange som gamer har blitt, iallefall etter min egen erfaring.

Folk som til vanlig har vært ganske greie og tålmodige, blir straks mindre tålmodige så fort noen avbryter for å gi en beskjed eller noe hvis de spiller.

 

Hadde det vært under en fotballkamp der den som ga beskjeden løp inn på banen så hadde jeg skjønt det, men ikke når man har muligheten til å trykke på pause.

 

Jeg føler at Snurreleif klarte å tvinge ut store deler av det jeg har prøvd å si gjennom mine innlegg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
- Hvordan ser du på det å ta liv, spurte etterforskeren.

 

- Det er ikke så grusomt å ta liv, det er mange som dør på film, det er helt naturlig, skal han ha svart.

 

Politietterforskeren fulgte opp med å si:

 

- I virkeligheten blir noen rammet.

 

Da svarte tiltalte at han ikke hadde resonnert så langt.

 

 

Tror det sier ganske mye om personen. Virker som han har et problem med å skille fantasi fra virkelighet, det være film/spill eller bøker.

Lenke til kommentar

Svake mennesker kan bli påvirket av hva som helst. Jeg syntes det er tragisk når journalister prøver å gjøre spill farligere enn de er. Ja en 10 åring burde kanskje ikke sitte å planlegge drap i Hitman men en 18 år gammel gutt burde ha nok i hodet til å skilne mellom lek og virkelighet. I dette tilfellet var nok gutten ikke helt frisk og prøver å skylde på noe.

 

Man må ta ansvar for sine egne handlinger. Jeg har sikkert "drept" titusenvins av mennesker,dyr og aliens i alskens spill igjennom årene. Har jeg noe mer lyst å drepe ekte mennesker av den grunn? Nei. Syntes det er trist at gang på gang skal spill industrien virke som den store ovnen som fyrer opp under unge syke menneskers lyst til å drepe.

Lenke til kommentar

Helt på slutten...

Siste avsnitt.

 

Tiltalte har Aspergers syndrom, som blant kan gjøre at han har manglende empati for andre.

 

jeg må nesten le!

Prøver du å påstå at en persons manglende kunnskap til å oppfatte andre menneskers følelser skal ha noe med at han skader dem? Absurd! (sarcasm)

 

Begynner egentlig å skjønne hvorfor aviser vinkler på denne måten egentlig. For på en side så sitter det folk som får mer ammunisjon til å skyte på hvor farlig spill er. På andre siden sitter vi og rister oppgitt på hodet og tar vår diskusjon med hverandre og motstandere. De oppnår debatt og deres ønske er gjennomført.

 

Vinklingen til media har mye å si for allmenhetens oppfattelse. Det ser vi for eksempel også i AMK-saken.

Lenke til kommentar

Synes det er leit å lese om psykisk syke mennesker som går så langt at dem faktisk dreper et menneske i virkeligheten. Spill har ikke skylden så enkelt er det bare!

Men det er et stort MEN..

 

Jeg fikk diagnosen Skizoid for en stund siden og mye av grunnen til at jeg har det slik jeg har det er nok pga spill. Jeg var den som hatet skolen så mye at jeg nektet å være der...så jeg søkte tillflukt i en plass hvor skole ikke hadde noe makt, i spillenes verden! :)

 

Jeg og min Amiga 500 forsvant fra verden som vi kjenner den idag og fant en verden hvor jeg hadde kontroll og hadde det bra.

 

Nå i en alder av 31 år så må jeg nok med hånden på hjerte si at spill har påvirket hvordan min psyke har utviklet seg. Om jeg hadde først og fremst fått den hjelpen jeg skulle hatt når jeg var et barn så hadde jeg nok heller ikke hatt denne sykdommen. Det er i en relativ tidlig fase i livet at psyken utvikler seg og stadfester hvem du er...slik er det spesielt med personer med diagnosen Skizoid. En kan nesten ikke klare å forandre den en har blitt uten å måtte gå i årevis i gruppe terapi...noe som er for å si det mildt helt jævlig for en som sliter med denne diagnosen.

 

Så jeg er en av dem psykisk syke som spiller...men dreper jeg folk eller går å tenker på å drepe folk? Nei det gjør jeg heldigvis ikke....folk som gjør eller tenker slikt har andre psykiske problemer som er langt mer alvorlige.

 

Så det jeg prøver å si er at ja spill kan ha negative følger om omstendighetene rundt deg er "korrekt". Men da igjen så er jeg sjele glad jeg hadde min Amiga 500 når jeg hadde det som værst, uten den er det ikke sikkert jeg hadde sittet her idag.

 

Så som jeg skrev i en annen topic er at her er det skolen,lege og foreldre som må være på hugget. Obligatoriske timer hos psykolog fra barne skole til du er ferdig utdannet hadde vært en tanke.

Lenke til kommentar

Så som jeg skrev i en annen topic er at her er det skolen,lege og foreldre som må være på hugget. Obligatoriske timer hos psykolog fra barne skole til du er ferdig utdannet hadde vært en tanke.

Akkurat det der har jeg gått og tenkt på en stund nå. Hvorfor er ikke psykolog like vanlig som tannlege? At man obligatorisk drar dit en gang i året og ellers har muligheten til å dra dit. På ungdomsskolen får du jo høre at det er sosialpersonell å prate med, men et klapp på ryggen og en halvtime på sofaen er ikke noe som får løsna på det inne i hodet.

 

Sånn samfunnet er i dag så blir psykologi sett på som negativt i mange settinger. Jeg har iallefall til gode å høre noen snakke om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...