Gå til innhold

Våpen dreper ikke, spill gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711
- 100.000-150.000 nordmenn bruker dette spillet nesten hver dag. De aller, aller fleste har et normalt og sunt forhold til spillet, men hvis man ikke gjør noe annet enn å spille «World of Warcraft» lever man i praksis i en fantasiverden. Det blir likevel for enkelt å skylde på spillet hvis det skjer et drap, poengterer Fjeld Olsen.

 

Synes det er veldig bra sagt, det er ikke spillet sin skyld, men det kan ha en medvirkende faktor. Men er personen gale nok til å drepe, så kunne det like så vell ha vært pga de hadde hørt på idioter som sa at alt er spillet sin feil.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan de får World of Warcraft inn i denne sammnehengen. Det har ingenting med realiteten å gjøre. Kanskje om man fant spor etter brann/frost eller elektriske ladninger eller kanskje han brukte en klubbe/sverd til å drepe? Tvilsomt. Han dreper folk osm er på laget sitt i CS og legger det ut på internett. Nei huff! For en farlig mann han er! Om media fortsetter slikt vil alle vi som spiller noe der en eller flere dør (uansett grunn) bli fryktet i lokalsamfunnet. Det blir kanskje feil å si det, men er ikke dette mobbing mot de som spiller spill?

Det media ikke innser er at flestparten av de som dreper ikke spiller...

 

Det Fjeld Olsen sa var vel det eneste fornuftige i denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Alle disse personene spiser brød, de tar bussen hver morgen, de møter på parkeringsvakter, de har gode og dårlige dager, de drikker melk og ser på filmer. Hvorfor skulle det være spill som har skylden? Gikk personen bananas etter han eller hun tilfeldigvis spilte i noen timer? Hvor manger er det vel ikke som har gått bananas etter å ha sett en parkeringsvakt plassere en bot på frontruta?

 

Uansett er det en så liten prosentdel av alle som spiller den dag i dag som i det hele tatt gjør noe som regnes som i overkant voldelig at det rett og slett blir for dumt å trekke konklusjoner.

 

Klart at de som er voldelige tar til seg inspirasjon fra spill, da det som er koreografert i spillene kanskje ser dritkult ut, men det samme gjelder jo for teater, film, TV og musikk. Og forresten, alle disse ble jo sett på som noe som bryter ned moralen til yngre mennesker i sin tid. Lurer jaggu på hvor det ble av argumentet om at rockemusikk avlet satanister og kirkebrennere.

 

Spillbransjen er ung og ny, og som vanlig er alt nytt noe man må være skeptisk til.

Lenke til kommentar

Som Mr. Olsen sier er det alt for lett å skylde på spillene/filmene/bøkene/musikken. Er man villig til å begå mord, er man på kanten av stupet eller allerede langt over det, så kan det være nok at man åpner en 20 pakk med sigaretter og finner at samtlige er knekt. Akkurat det lille som får det til å bikke over vil kunne være hva som helst.

 

En person lever et miserabelt liv dag etter dag, med tanker om å få ut aggresjon gjennom å faktisk ta et annet liv for de har en følelse av at det kanskje skal forandre noe, og det siste de gjorde før de gikk ut på en killing spree var å se gullrekka på NRK, så skal vi liksom plutselig skylde på Nytt på Nytt?

 

Mange har hobbyer for å kanskje prøve å få tankene en annen plass enn det som plager dem, å da gi skylda på det som kanskje "lindret" midlertidig blir så fullstendig feil, og håper det norske folk som leser VG er smart nok til å kunne se igjennom dette, men jeg har en stygg mistanke at det kommer til å bli en fifty-fifty split mellom oss som selv har gaming som hobby og de som ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe utenom det vanlige. Det er ganske enkelt media som gjør det media kan best, å fyre opp under den detaljen ved nyheten som kan få salget til å skyte til himmels. Artikkelen viser tydelige tegn på å ha blitt klippet olimt og vinklet på en måte som vil skape mest mulig diskusjon, ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting. ;)

 

Det er som flere andre her sier svært usannsynlig at spill alene er grunnen for en slik trist handling. Det er nok mer snakk om en tikkende bombe som bare ventet på å gå av. Slikt skjer nok ganske ofte, og som oftest ikke på en så dramatisk måte som her. Spillet var nok heller det som avgjorde valget for ham, eller inspirerte ham.

 

Jeg vet at jeg tidligere i perioder har spillt like mye om enn ikke mer enn den siktede i denne saken, om enn ikke MMO som jeg ikke er særlig interessert i. Og det er det sikkert flere av dere som også har, men det betyr ikke at jeg noen gang kunne finne på å skade noen. Snarere tvert imot. Jeg er mer en "vend det andre kinnet til" person, og jeg tviler sterkt på at noen mengde spilling noensinne vil kunne endre på det. :)

Lenke til kommentar

jeg er for trøtt til og orke og lese alle innleggene her så skal ikke kommentere noen av de. Men det skal være sagt at altfor mange skylder på spill hvis de blir tatt for et drap for og prøve og slippe unna med at de har psykiske vansker.

 

Vi kan da for guds skyld ikke føye oss etter om noen er så svake psykiske at de blir påvirket til og morde en annen person av et spill...

da kan vi jo bare begynne med stor sensur av alle filmer som inneholder folk som blir drept også. Jeg blir rett og slett grinete av og se at folk skal annklage spillbransjen for og gjøre folk til mordere, verden går stadig mer og mer av skaftet :/

Lenke til kommentar

Nå som spill gjør folk til drapsmenn, forventer jeg å få RESPEKT neste gang jeg sier til noen at jeg er en gamer!

Det er jo helt latterlig å i det hele tatt skrive at han spiller wow. off! Har vi enda ikke kommet lenger? De burde sjekke om han var fan av "skal vi danse" også, som vi vet så kan noen si nei til å gå en lang tur i skog og mark til fordel for å se på det programmet. Poenget er tilogmed å prestere bedre enn de andre! Fy og skam, konkurranser skaper jo drapsmaskiner på samlebånd. hmm, vi må nok innse at all sport også kan skape drapsmaskiner. Det kan jo oppstå uenigheter, dessuten har jeg sett bilder av fotballspillere som takler andre så hardt at de får åpne sår og brekker bein. Tenk at det ikke er aldersgrene på det da, det må jo være heøt sykt?

 

"

- Mange blir så hektet at måltidene blir inntatt foran PC-en. Noen skulker skolen og trekker seg tilbake fra det sosiale liv, sier Hans Olav Fekjær."

 

Vel, noen blir så hektet av pc andre av alt mulig annet, hva gjør spill så spesielt at det må tas frem om og om igjen? Jeg har flere ganger bitt "slukt" av en bok og glemt tid å sted helt, levd i min egen verden. Det samme skjer hver gang jeg får et ferskt Donald blad eller en film, eller mythbusters er på tv.

 

 

Men fra spøk til revolver.Som så mange ganger før blir jeg bare lei meg, veldig lei meg, når jeg ser slikt som dette...det er liksom så...trangsynt...

Lenke til kommentar

SITAT VG
Etter det VG Nett erfarer, spilte siktede dette spillet den kvelden han bestemte seg for å begå et drap.
De skrev først en masse om hvilken WoW entusiast han er og hvor mye han spiller, for så å understreke at han spilte kvelden før drapet? Han spilte helt sikkert hver kveld..

 

SITAT VG
Ifølge en søknad om opptak til et «guild», en gruppe spillere som har organisert seg sammen inne i spillet, har 22-åringen spilt WoW siden starten i 2005. Han forteller også at han vil være med på «raids», vanskelige oppdrag som krever flere spillere, syv kvelder i uken.
Sykt! :blink: Han vil være med på raids og greier!

 

Nå har ikke jeg så mye peiling på WoW, har bare prøvd noe 10 dagers trial. Men krever raids at man spiller 7 kvelder i uken eller mener de at han ville være med på raids 7 kvelder i uken?

 

Jeg kan virkelig ikke se hvordan wow kan inspirere noen til å drepe. Av det jeg har sett når jeg spilte wow. så er det en sinnsykt urealistisk graffik der man dreper folk på en veldig urealistisk måte. Som med magi eller lignende.

Men nå leste jeg ingen ting om hvordan han drepte offeret. Hvis det var med pil og bue eller et sverd, så kaaan det jo hende at han klarte å påvirke seg av World of Warcraft :p

Lenke til kommentar

VG-journalisten må ha vært innom noen rimelig ubrukelig guilds om de brukte syv kvelder i uken på å renske ut alt av raids i løpet av hver enkelt reset, og heller aldri lærte såpass at de kunne gjøre det fortere. Høres ut som vanvittige overdrivelser for å skape litt sjokk og vantro blant de utenforstående.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

så er det en sinnsykt urealistisk graffik der man dreper folk på en veldig urealistisk måte. Som med magi eller lignende

Morderen svingte med armene og ytret høye uforståelige ord helt til han etter en femten-minuters tid innså at det var fånyttig og plukket opp det nærmeste - en slegge.

Lenke til kommentar

Vil gjerne vise denne bloggenlinken jeg fant fra nettartikkelen til vg.

Morsomt og godt skrevet - der forfatteren river opp vg intervjueren sine påstander bit for bit, om wow og spilling sin innvirkning på mordere, og svarer på en slu nerdete måte.

http://eplefe.blogspot.com/2009/12/mordere-og-counterstrike.html

 

Sånn ellers tror jeg helst det er forsvareren til 22-åringen, som sender vg ut på wow jakt for å vise at klienten er mentalt ustabil, og det kan bevises bare ved å grave i datakomponentene og spillhylla.

Til slutt må jeg si jeg tar avstand fra det 22-åringen har gjort. Men jeg må innrømme spill kan være dårlig å få for mye av. Sukk.

Lenke til kommentar

Vil gjerne vise denne bloggenlinken jeg fant fra nettartikkelen til vg.

Morsomt og godt skrevet - der forfatteren river opp vg intervjueren sine påstander bit for bit, om wow og spilling sin innvirkning på mordere, og svarer på en slu nerdete måte.

http://eplefe.blogspot.com/2009/12/mordere-og-counterstrike.html

 

Sånn ellers tror jeg helst det er forsvareren til 22-åringen, som sender vg ut på wow jakt for å vise at klienten er mentalt ustabil, og det kan bevises bare ved å grave i datakomponentene og spillhylla.

Til slutt må jeg si jeg tar avstand fra det 22-åringen har gjort. Men jeg må innrømme spill kan være dårlig å få for mye av. Sukk.

Veldig bra skrevet den bloggen :) Mye morsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...