Calm Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har helt siden jeg byttet fra ADSL til 2304 Kbps SHDSL hatt problemer med hastigheten! Har vært i kontakt med kundeservice flere ganger - hver gang har de sagt at de skal sende beskjed til teknisk, og noen dager etterpå har mailen fra "teknisk" kommet som har sagt "vi har testet linjen og ikke funnet noen feil"... Tester daglig med Speedometeret, og får resultater fra 450 Kbps til 850 Kbps! Surfingen er også relativt treg; sitter med en tilsvarende linje på jobben (2 Mbit fastlinje), og forskjellen er stor! Selv ikke ITavisen's spilldemoer som er hostet av NGT går med mere enn maks 90 Kbyte/s Med DC++ har jeg fått total innhastighet opp i 150 Kbyte/s (i følge DC++ og DUmeter), og fra store og raske pub FTP'er (ftp.ntnu.no, sunsite.uio.no, ftp.sunsite.dk etc) kommer jeg aldri opp i mere enn 0,13 MB/s, altså litt over 40%... Samtidig som jeg har utført disse "testene" har jeg fulgt med på hva routeren oppgir at den bruker av linjen - den har peaket på kanskje 60% load, aldri noe høyere! Sist gang jeg ringte NGT, forsøkte rotta hos kundeservicen å indikere at feilen kanskje kunne ligge hos meg, og i mitt nettverksoppsett el.l., så før jeg ringte neste gang, brukte jeg god tid på å utelukket alle muligheter for at feilen kunne ligge hos meg - prøvde forskjellige maskiner, forskjellig TP-kabler, forskjellig OS (Win2k og Mandrake), med switch, uten switch etc... Forsøkte også litt TCP/IP "tweaking", ved å øke ReceiveWindow etc, uten videre hell. Gjorde også en del inngående tester av latency og pakketap og fikk helt normale resultater. Da jeg ringte NGT nok en gang, og fortalte den hyggelig damen alt jeg hadde gjort for å sikre meg at feilen ikke lå hos meg, fikk jeg helt uventet en litt annen tone enn tidligere - hun tok seg tid til å notere ned alle testene jeg hadde gjort, og resultatene jeg hadde fått, og konkluderte med at de skulle se ordentlig på saken (!). Noen dager senere kom en Tel-Nett tekniker på døren, sjekket linjen min for støy etc, og fant ingenting galt! Han skulle be NGT sende meg en ny router, for han mente at problemet kanskje kunne ligge der! Hentet og satte opp den nye routeren i går, og opplevde til min store frustrasjon ingen forandringer Mens innhastigheten altså suger rotters blodplasma, er uthastigheten bra - ca. 250 Kbyte/s effektivt! Opplevde også noe rart på jobben i dag: lastet opp en fil til FTP-serveren min og fikk plutselig 220 Kbyte/s. Dette er som tidligere nevnt, på en 2 Mbit fastlinje... Skjedde en gang tildligere også da jeg sendte noe til meg selv herfra med DCC - fikk ca. 230 Kbyte/s jevnt... Får meg virkelig til å stusse over hva som egentlig er problemet :-? Vel, det ble jaevl|g langt det her! Men jeg er virkelig desperat etter å finne ut hva dette handler om! All hjelp og respons tas i mot med takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå