Gå til innhold

HDMI instillinger


LordShaft

Anbefalte innlegg

Hallaien godtfolk... :D

 

Jeg gikk endelig til innkjøp av HDMI kabel til boksen min i dag. Å jesus for en forskjell B)

 

Men en ting jeg er litt usikker på... Hvilke instillinger har dere som "kan" dette på boksen deres?

 

Ser det er flere valg om hvilke settings som kan velges! Automatisk, RGB også to slike Y600 og Y700 eller noe slikt.

Hva bør jeg velge?

 

Er det noe jeg MÅ ha på som ikke er "standar" for å få optimalt bilde når jeg spiller MW2

 

På forhånd takk for svar...

-Shaft-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallaien godtfolk... :D

 

Jeg gikk endelig til innkjøp av HDMI kabel til boksen min i dag. Å jesus for en forskjell B)

 

Men en ting jeg er litt usikker på... Hvilke instillinger har dere som "kan" dette på boksen deres?

 

Ser det er flere valg om hvilke settings som kan velges! Automatisk, RGB også to slike Y600 og Y700 eller noe slikt.

Hva bør jeg velge?

 

Er det noe jeg MÅ ha på som ikke er "standar" for å få optimalt bilde når jeg spiller MW2

 

På forhånd takk for svar...

-Shaft-

 

Hva slags kabel brukte du før?

 

Jeg bruker komponent nå og har tenkt å bytte til hdmi hvis det noe merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

han brukte garantert den gule pluggen.

 

Hvis du ser forskjell på bildet er det enten psykisk eller så er det tven som har en dårlig komponent inngang.

Men det er jo bare å prøve, koster jo svært lite.

 

her er forresten adapteret for optisk ut når man bruker hdmi: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.24868 inkludert en hdmi kabel også...

Endret av 530xd
Lenke til kommentar

Åååå får du "bedre" bilde med å sette ned til 720p???

 

Jeg brukte komponent kabel! Den med rød, hvit, grønn gul osv! Satt på HDtv sånn skyvbar knapp på den delen du kobler til boxa!

 

Å ikke vet jeg, men ble sinnsykt mye renere og bedre farger når jeg skiftet til HDMI... for ikke å snakke om en del av de "kornete" ikonene i desktop forsvant!

 

Så det er helt klart verdt pengene å oppgradere til HDMI om du har box med hdmi kontakt!

Lenke til kommentar

Åååå får du "bedre" bilde med å sette ned til 720p???

 

Jeg brukte komponent kabel! Den med rød, hvit, grønn gul osv! Satt på HDtv sånn skyvbar knapp på den delen du kobler til boxa!

 

Å ikke vet jeg, men ble sinnsykt mye renere og bedre farger når jeg skiftet til HDMI... for ikke å snakke om en del av de "kornete" ikonene i desktop forsvant!

 

Så det er helt klart verdt pengene å oppgradere til HDMI om du har box med hdmi kontakt!

 

Screens or it didnt happen..

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at det er (vesentleg) forskjell på HDMI og komponent, dette avhenger frå TV til TV (og sjølvsagt signalkjelda). I dei fleste tilfeller er det nok minimale forskjellar, men sidan dei to signaltypane benyttar ulik elektronikk (ei kjelde er tross alt analog medan den andre er digital) vil det kunne vere merkbare forskjellar.

 

Edit: Når det gjeld at 720p er "optimalt" har det med at Xboxen elles oppskalerar til 1080p i enkelte (alle?) spel, som kan gå over ytelsen. I enkelte tilfeller gir det også tearing/sync-problem (RE5 og spel basert på den same motoren sliter visst spesielt med dette).

Endret av Einride
Lenke til kommentar

Støtter TVen din 1080p, kjør 1080p, ikke 720p. Xboxen har hardware scaler.

 

Når det gjelder reference level/colour space, så kommer det litt ann på hvordan du har kalibrert tven din. fks er tven kalibrert etter rec 709 standarden (video levels), er det best å kjøre standard, og rec 709, da vil du ikke få crushed blacks/whites.

 

Sitter du på en pc skjerm eller at tv skjermen er kalibrert etter pc levels, bør du velge expanded og rgb.

 

Det er så mange som gjør feil i de xbox settingene, fordi de vet ikke forskjellen mellom rgb (0-255) og rec709 (16-235). Noe som gjør at mange får crushed black/whites, og mister mye detaljer.

 

Mest sannsynlig er ditt TV kalibrert nærme rec 709 (video levels), så ville valgt det sammen med standard. Men du kan få mye mer ut av bildet hvis du har litt peil. Nå skal det jo sies at spill til xbox blir laget med rgb standarden (0-255) så du går glipp av noe hvis du kjører standard, og rec 709.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...