Gå til innhold

Hvor blir det av RP'en i MMORPG?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er nå ferie igjen og jeg har planer om å fordype meg i et mmo-spill. Men med stor vekt på RP-biten. Husker hvor gøy det var med rp mens jeg spilte wow, men ønsker ikke å gå tilbake til dette nå.

Har vel prøvd å spille Champions Online en gud stund nå, men ender ofte opp med å føle meg mer alene når jeg spiller det enn Fallout f.eks. Finnes det noe godt mmo-spill der ute med bra RP-community?

Pheus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Navnet på tråden er egentlig et veldig godt spørsmål.

Jeg spør om det samme. Ingen av de mmo`ene jeg har spilt har jeg fått følt noe skikkelig RP i forhold til singleplayer RPG`s.

Slik føles stort sett alle mmo`s jeg har prøvd:

-Grindfest

-Konkuranse spill: Long story short, Førstemann til å ha drept alle bossene. Få det beste utstyret sånn at du kan få bedre utstyr. Bruk utallige timer om dagen for å få navnet på karakteren din høy oppe på PvP lista (e-peen)

-Repeterende

-Upersonlig: Du har tusenvis av andre som har det samme, gjør det samme og ser likens ut som deg.

-Spillene er laget slik at jeg syns det er enormt vanskelig med noe som helst form for innlevelse.

Sier ikke at alt dette er negativt, men er bare det eneste jeg sitter igjen med når jeg spiller mmo`s.

At det er sosialt og morsomt å spille med mange andre er mer enn sant, men det er det jo flere spilltyper som kan tilby.

Så hvor er egentlig RP`n i MMORPG?

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Jeg spør om det samme. Ingen av de mmo`ene jeg har spilt har jeg fått følt noe skikkelig RP i forhold til singleplayer RPG`s.

-Grindfest

-Konkuranse spill: Long story short, Førstemann til å ha drept alle bossene. Få det beste utstyret sånn at du kan få bedre utstyr. Bruk utallige timer om dagen for å få navnet på karakteren din høy oppe på PvP lista (e-peen)

-Repeterende

-Upersonlig: Du har tusenvis av andre som har det samme, gjør det samme og ser likens ut som deg.

-Spillene er laget slik at jeg syns det er enormt vanskelig med noe som helst form for innlevelse.

Sier ikke at alt dette er negativt, men er bare det eneste jeg sitter igjen med når jeg spiller mmo`s.

At det er sosialt og morsomt å spille med mange andre er mer enn sant, men det er det jo flere spilltyper som kan tilby.

Rollespilling i WoW, ihvertfall da jeg prøvde det i WoW var faktisk veldig morsomt. Jeg spilte lenge på en PvP server, og fant en dag ut at jeg ville prøve noe nytt, så jeg starta opp en karakter på en RP server, i begynnelsen så skjønte jeg lite av reglene som var lagt ned av community'et på serveren men etterhvert så kom jeg inn i det. Folk gjorde igrunn ting som ikke hadde noe som helst med spillet å gjøre, jeg ble kjent med en del karakterer, skapte meg et par fiender, hatet noen raser, gikk på taverns og drakk oss stupfulle. Tok nightelves chick på date i skogen utenfor Goldshire, strandparty i Westfall. Levde seg liksom inn i karakterene. Det ble en helt annen spillopplevelse enn den man får på PvE og PvP serverene, alle (eller de aller fleste) er der med samme mål og det føltes veldig avslappende å reise til RP serveren. Jeg prøvde meg igjen etter TBC kom ut, man da fikk jeg vite at mye av den gode rollespillingen var blitt flyttet til de nye sonene, og når man spiller RP server så driter man igrunn tynt i leveling så jeg var jo langt unna å reise dit. Så da ble det aldri det samme for meg.

Så jeg også savner den gode RP'en. WoW hadde et fantastisk miljø for dette og håper jeg kan finne et nytt spill som kan gi det samme.

Lenke til kommentar

-Grindfest

-Repeterende

Rollespilling i WoW, ihvertfall da jeg prøvde det i WoW var faktisk veldig morsomt. Jeg spilte lenge på en PvP server, og fant en dag ut at jeg ville prøve noe nytt, så jeg starta opp en karakter på en RP server, i begynnelsen så skjønte jeg lite av reglene som var lagt ned av community'et på serveren men etterhvert så kom jeg inn i det. Folk gjorde igrunn ting som ikke hadde noe som helst med spillet å gjøre, jeg ble kjent med en del karakterer, skapte meg et par fiender, hatet noen raser, gikk på taverns og drakk oss stupfulle. Tok nightelves chick på date i skogen utenfor Goldshire, strandparty i Westfall. Levde seg liksom inn i karakterene. Det ble en helt annen spillopplevelse enn den man får på PvE og PvP serverene, alle (eller de aller fleste) er der med samme mål og det føltes veldig avslappende å reise til RP serveren. Jeg prøvde meg igjen etter TBC kom ut, man da fikk jeg vite at mye av den gode rollespillingen var blitt flyttet til de nye sonene, og når man spiller RP server så driter man igrunn tynt i leveling så jeg var jo langt unna å reise dit. Så da ble det aldri det samme for meg.

Så jeg også savner den gode RP'en. WoW hadde et fantastisk miljø for dette og håper jeg kan finne et nytt spill som kan gi det samme.

Jeg prøvde også ut RP i wow. Det var som du sier ganske morsomt. Men jeg opplevde litt for ofte at det alltid var noen som hang rundt der å delvis eller helt ødela "stemningen". Mulig jeg bare var maks uheldig da. Men ellers har RP i mmo`s for min del stort sett vært ikke-eksisterende

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Jeg prøvde også ut RP i wow. Det var som du sier ganske morsomt. Men jeg opplevde litt for ofte at det alltid var noen som hang rundt der å delvis eller helt ødela "stemningen". Mulig jeg bare var maks uheldig da. Men ellers har RP i mmo`s for min del stort sett vært ikke-eksisterende

Det er sant. Det er folk som av forskjellige grunner, ofte når noen PvP servere er nede lager seg en karakter på en RP server og bare griefer og må påpeke hvor latterlig alle som er der oppfører seg osv. Det hender og det tar deg ut av stemningen på et blunk, jeg spilte aldri så grådig langt at jeg kom til level 40-50 osv sonene, men der skal visst det ikke være noe problem i det hele tatt. Det er også grunnen til at RP'en flyttet seg fra gamle Azeroth til de nye sonene, fordi de var litt mer utilgjengelig for disse som bare lagde seg en karakter for å plage. Så idag opplever man nok ikke så mye god RP før man kommer seg ihvertfall over level 70 iogmed at det nå går an å starte death knights på 55.

Vil igrunn tro dette er en normal utvikling blandt alle MMO'er med RP, men ja....savner det :) Og vet ikke helt om jeg greier å sette meg inn i et nytt MMO med RP. Det er bare noe med verden man kjenner så godt i WoW at det nesten umulig kan bli det samme. På en måte som om man er Coca-Coliker så kan man prøve så lenge man vil men det blir aldri det samme med Pepsi.

Lenke til kommentar

Eg har ein relativt god erfaring frå rollespeling på MMORPG, men det einaste eg har spelt er LOTRO, da. Laurelin er fortsett offisiell rp-server, og det er eit bra rollespel-community, viss du ført kjem deg inn i det. Eg var heldig og kom inn i eit kinship med hyggjelege folk, der dei fleste likar å rollespele, men eg ser mange kin der folk verkeleg er ubrukelege, dette er størst blant dei som rollespelar som bandittar, tyvar og vaktar, og viss du held deg unna dei, så er finn du fort ut at det er mange gode rollespelarar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...