Gå til innhold

Test av Aftenposten på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du Vegard, her skal du få en guide for hvordan du finner den beste nyhetsiden for mobil: 1. Bytt ut Apple iPhone med en Android telefon, en HTC Touch HD 2 eller Pro 2. 2. Åpne nettleseren. 3. Velg adressefeltet og skriv inn db.no. 4. ENJOY!

iPhone hadde en god nettleser for noen år siden, men i dag har den tydlige begrensninger!!

 

"Tar det til etterettning", og setter pris på alle gode innspill. :) De første testene vi har gjort er på en måte "del 1", og så kommer det en større samlesak når vi har sett på noen flere nyhetssider på mobilen etter hvert. Da vil vi gå grundigere til verks, og det er høyaktuelt å vurdere sidene på en android-telefon (samt en WINMO-telefon) også. Dagbladet ser for øvrig svært bra ut på iPhone 3GS også, etter min oppfatning... :o

 

Grunnen til at vi bruker iPhone som en av testtelefonene i denne sammenheng er delvis fordi den har rykte på seg for å være særdeles godt egnet til mobilsurfing, delvis fordi noen aktører har spesialdesignet versjoner til nettopp denne telefonen, og delvis for å ha en referansetelefon.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle presisere en opplysning som kommer i denne testen.

 

Det er ikke slik at Aftenposten ikke har speisaltilpassede sider for ulike mobiler. Vi tilpasser nettsiden til alle mobiler, men har ikke valgt å tilby iPhonebrukere en egen publikasjon (hvis en ser bort fra vår iPhone applikasjon).

 

Når du kommer inn på aftenposten.no med en mobiltelefon, sjekker vi den mot biblioteket vårt og lager en nettside tilpasset sidestørrelse og funksjonalitet. Vi jobber kontinuerlig med å tilby high-end telefoner enda bedre opplevelse på Aftenposten.no, samtidig som vi ikke skal støte fra oss de som ønsker å benytte sidene våre med enklere mobiltelefoner.

 

Tor Brekke Skjøtskift

Aftenposten

Lenke til kommentar

Å skryte av at VG og Dabladet har en side spesialtilpasset for iPhone var som å skryte av å ha en nettside spesialtilpasset for Internet Explorer i 1999. VG og Dagbladet er helt klart på feil spor, og denne testen burde faktisk sett på device-uavhengighet som et pluss.

 

Jeg er egentlig ganske enig med deg: "Device-uavhengighet" burde vært et pluss. Men på Aftenpostens mobilside, i motsetning til VG Mobil og Dagbladet, får smartphone-brukerne en dårligere brukeropplevelse enn de kunne/burde hatt. Og det mener jeg er et klart minus. Til gjengjeld er mobilutgaven av Aftenposten god og funksjonell på noe enklere surfemobiler. Som nevnt i artikkelen kommer vi tilbake med en større samletest på nyåret der vi vurderer alle sidene på nytt. At siden ser bra ut på flest mulig telefoner kommer til å bli vektet høyt i denne sammenheng.

 

Dette er vårt første forsøk på å teste nyhetssider på mobilen, og vi plukker opp mange gode tips og råd til hvordan vi bør teste og hva vi bør vektlegge - takk for godt innspill! :)

Lenke til kommentar

Vegard, jeg tror alle avisene har deviceuavhengige utgaver med en database i bunn. Ofte (som for oss og AP) ligger WURFL i bunn et sted. (APs versjon er fra Mobiletech, men de har WURFL i bunn). Så hvor mye poeng det er å teste deviceuavhengighet vet jeg ikke. Hadde du testet små nettsteder kunne det vært viktigere. De lager kanskje bare en versjon i en fast bredde, og håper at det holder for de fleste. Avisene har mange bredder. (Vi skalerer eks. nedover til nærmeste 10 pixel).

 

Erik Saastad, db.no

Lenke til kommentar

Vegard, jeg tror alle avisene har deviceuavhengige utgaver med en database i bunn. Ofte (som for oss og AP) ligger WURFL i bunn et sted. (APs versjon er fra Mobiletech, men de har WURFL i bunn). Så hvor mye poeng det er å teste deviceuavhengighet vet jeg ikke. Hadde du testet små nettsteder kunne det vært viktigere. De lager kanskje bare en versjon i en fast bredde, og håper at det holder for de fleste. Avisene har mange bredder. (Vi skalerer eks. nedover til nærmeste 10 pixel).

 

Erik Saastad, db.no

 

Takk for opplysningen! Enig at device-uavhengighet da blir et noe vagt kriterium i denne sammenheng. Føler likevel at det er relevant å se hvordan nyhetssiden ser ut på mobiler med forskjellig grensesnitt og skjermstørrelse, i alle fall.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...