aleksander_sk Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Har så sykt lyst å prøve meg på reparasjon selv. Men det er kanskje litt vanvittig å satse 60GB min bare for å få tilbake saved games. Har fått tak i varmluft pistol og alt. Ser her at det er litt forskjellige meninger om hva som kan skje. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Det du skal være klar over hvis du prøver å fikse den selv med varmluftpistol er at det er veldig stor sjanse for at du ikke får det til. Når du varmer opp er det ikke bare loddetinnet til CPU-en som smelter, også rundtliggende loddepunkter vil smelte. Et lite støt på kortet, eller litt for mye helling på kortet kan få dette til å renne utover og PS3-en din vil være tilnærmet ureparerbar. En annen ting som er veldig fort gjort når man varmer kretskort med varmepistol er at man brenner kortet, og da vil ikke ledningsbanene i det brente området vare lenge. Jeg jobber med elektronikk og er vant med slik oppvarming, men valgte likevel å sende inn min. Greit nok man har mye igjen for det hvis den fungerer etterpå, men man har desto mer å tape om den ikke gjør det. Du kan heller ikke være sikker på at det er dette som forårsaker YLOD, mener å ha lest at det kan forårsakes av flere ting. Endret 15. desember 2009 av Sputnik typo Lenke til kommentar
aleksander_sk Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Det du skal være klar over hvis du prøver å fikse den selv med varmluftpistol er at det er veldig stor sjanse for at du ikke får det til. Når du varmer opp er det ikke bare loddetinnet til CPU-en som smelter, også rundtliggende loddepunkter vil smelte. Et lite støt på kortet, eller litt for mye helling på kortet kan få dette til å renne utover og PS3-en din vil være tilnærmet ureparerbar. En annen ting som er veldig fort gjort når man varmer kretskort med varmepistol er at man brenner kortet, og da vil ikke ledningsbanene i det brente området vare lenge. Jeg jobber med elektronikk og er vant med slik oppvarming, men valgte likevel å sende inn min. Greit nok man har mye igjen for det hvis den fungerer etterpå, men man har desto mer å tape om den ikke gjør det. Du kan heller ikke være sikker på at det er dette som forårsaker YLOD, mener å ha lest at det kan forårsakes av flere ting. Som jeg vet er det 3 mulig årsaker: - strømforsyning - HDD - CPU/GPU "sprikker" Det er en 60Gb PS3, og jeg ser det som nesten likegyldig å måtte betale 2600kr for en ny slim, når jeg likevel ikke får savegames tilbake. Sitter og ser på en video hvor det er en som reparerer uten å fjerne HDD. EDIT: så ut som det skulle gå uten å fjerne HDD, men der tok jeg feil. Endret 15. desember 2009 av Aleksander_sk Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Man må fjerne HDD for å få opp chassiet. Og greia med CPU/GPU, slik jeg har forstått det, er at de mister kontakten på en eller flere pinner. Gjerne som følge av varme. Det er mot denne feilen man kan fikse det ved hjelp av varmepistol, ved å smelte loddetinnet slik at det fester seg igjen. Lenke til kommentar
CWH Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg får litt flashback til når jeg skukle reparere mutterns støvsuger som var litt treg på å rulle inn ledningen. Etterpå måtte mann rulle ledningen rundt støvsugeren pluss at jeg hadde en fjær til overs... Det er ikke noe jeg hadde trodd jeg skulle si: Men lytt til sputnik! ARGH! Lenke til kommentar
mESA Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Hva med legge alle filene over på en minnebrikke? Det er kjedelig å vente i 1-3 mnd'er. Men det er enda kjedeligere å ødelegge PS3'en samt garantien. Du kan kjøpe en PS3 fra elkjøp og levere inn igjen etter 30 dager. Så får du alle pengene igjen. Er lov, trur jeg, men ikke spesiellt etisk riktig. Du får ha PS3 i julen de i hvertfall. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Han får ikke filene over på minnepinne siden eneste måten å aksessere harddisken på er via PS3-en han ikke får start på. Sony bruker et proprietært kryptert filsystem som er låst opp mot hver enkelt konsoll. Lenke til kommentar
aleksander_sk Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2009 Jobb utført. Fulgte guiden. Alt funker. Alle filer er inntakt. Takk gud! Holder på å overføre save games til minnebrikke. Maskinen ryker nok før eller siden. Takk for diskusjonen folkens. Vi får satse på at denne tråden kan brukes av noen andre ved en seinere anledning. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Flott at det funket Jeg satt lenge å vurderte det selv, men valgte å ikke gjøre det fordi jeg trolig ikke hadde fått ny 60GB-versjon om det ikke hadde vært garanti. Også visste jeg ikke at jeg fikk ny konsoll fremfor å få den gamle reparert. Men uansett smart av deg å ta backup, vanskelig å si hvor holdbar en slik reparasjon er. Lenke til kommentar
Steve Vice Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Etter å ha lest dette så tror jeg at jeg må få tatt backup av det jeg har også....førevar Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 OOT: Leste tittelen på tråden litt for fort, var overbevist om at det stod: "Død PS3, vurderer drap i hjemmet" Å herre...eg lo! Lenke til kommentar
aleksander_sk Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Oppdatering: I går, 07.01.10, litt over 3 uker etter at jeg reparerte PS3en, ble den ødelagt igjen. Hva har jeg oppnådd: Fått backup av alle filer på konsollen, noe som for meg var mer verdt enn prisen av en ny konsoll. Hva er det å lære av dette: - Hvis du ikke har tatt backup og får YLOD må det vurderes om alle filer på PS3en er mer verdt enn prisen av en ny. - Hvis du har tatt backup er spørsmålet om det er verdt å levere den inn og vente. Neste steg for meg: Kjøpe en ny Slim, og beholde 60Gb som samlerobjekt. Lenke til kommentar
JarlDR Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Ser det har skjedd det samme til deg som mange andre jeg har lest om. De har fikset ylod selv, men har opplevd at det kom tilbake etter noen uker. Har selv en 60gb som har ylod, denne sendte jeg inn da den er en swap maskin (erstatning for første defekte 60gb) som er under 2år gammel. Har også en 40gb som jeg har som backupmaskin. Denne venter for tiden på ny laser (på tur i posten). Det som irriterer meg stort og som du sikkert også har merket er disse savefilene som er kopisperre på. Er jo pokkers umulig å ha en sikker kopi av disse. Det hjelper ikke å ta backup av de. For prøver du å legge inn backupen på en annen maskin får jeg bare feilmld. Den nye funksjonen med å kopiere over savefiler til en annen ps3 er nesten bra. Minuset der er at filene slettes på den maskinen du kopierer dem fra. Fint i en defekt laser situasjon, men helt meningsløst i en ylod situasjon. Så min 60gb kommer jeg til å tyne hardt å presse reklamasjon for det den er god for. Mens min 40gb kommer jeg til å fikse å trikse med så langt det går. Hvis noen der ute vet hvordan jeg kan hente ut savefiler med kopisperre på og få de på en annen maskin blir jeg lykkelig takknemlig. Hvis ikke er mange timer på bla Killzone2 og RE5 gått i røyk (utenom trofeene). Men til topic igjen. Morsomt at du fikk det til første gang ihvertfall. Prøv pånytt igjen og prøv å varm litt lengre samt senke temperaturen saktere før du kjøler ned og smører på ny kjølepasta. Lenke til kommentar
aleksander_sk Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Ser det har skjedd det samme til deg som mange andre jeg har lest om. De har fikset ylod selv, men har opplevd at det kom tilbake etter noen uker. Har selv en 60gb som har ylod, denne sendte jeg inn da den er en swap maskin (erstatning for første defekte 60gb) som er under 2år gammel. Har også en 40gb som jeg har som backupmaskin. Denne venter for tiden på ny laser (på tur i posten). Det som irriterer meg stort og som du sikkert også har merket er disse savefilene som er kopisperre på. Er jo pokkers umulig å ha en sikker kopi av disse. Det hjelper ikke å ta backup av de. For prøver du å legge inn backupen på en annen maskin får jeg bare feilmld. Den nye funksjonen med å kopiere over savefiler til en annen ps3 er nesten bra. Minuset der er at filene slettes på den maskinen du kopierer dem fra. Fint i en defekt laser situasjon, men helt meningsløst i en ylod situasjon. Så min 60gb kommer jeg til å tyne hardt å presse reklamasjon for det den er god for. Mens min 40gb kommer jeg til å fikse å trikse med så langt det går. Hvis noen der ute vet hvordan jeg kan hente ut savefiler med kopisperre på og få de på en annen maskin blir jeg lykkelig takknemlig. Hvis ikke er mange timer på bla Killzone2 og RE5 gått i røyk (utenom trofeene). Men til topic igjen. Morsomt at du fikk det til første gang ihvertfall. Prøv pånytt igjen og prøv å varm litt lengre samt senke temperaturen saktere før du kjøler ned og smører på ny kjølepasta. Var og kjøpte meg en Slim i dag. Holder nå på å restore fra den eksterne hdd´n min. Er klar over at savene med kopisperre går opp i røyk. Men da er det heldigvis et fåtall spill som har en slik sperre. Hadde såvidt startet på RE5, og nå når du nevner Killzone 2 blir jeg litt lei meg men alt i alt er det ikke noe eventyrlig tap i forhold til hundrevis av timer på Oblivion, Fallout, Burnout, GTA 4 og mange fler. Vet dessverre ikke om det er mulig å få overført de sperrede filene. Jeg satser i hvertfall på at Slimen min holder lenger. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 OOT: Leste tittelen på tråden litt for fort, var overbevist om at det stod: "Død PS3, vurderer drap i hjemmet" Den der havnet i mitt "Berømte forumsitater" dokument. Jeg hadde dødd om jeg hadde fått YLOD. Jeg har ikke backup eller noen ting. Jeg hører om folk som får dette problemet og at de advarer andre om å ta backup, men gjør jeg det? Nei... Lenke til kommentar
JarlDR Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Var og kjøpte meg en Slim i dag. Holder nå på å restore fra den eksterne hdd´n min. Når du sier restore, mener du da å kopiere tilbake savefiler eller gjennoppretter du en backup? Sist da jeg prøvde så fikk jeg bare feilmld når jeg prøvde å legge den inn på en ny PS3. RE5 og Killzone2 er egentlig ikke noen krise. Har platinum på dem begge, har heller ikke spilt dem på lang tid. Hadde heldigvis ingen spill jeg holdt på med da den fikk ylod. Gikk bare i mw2 online. Litt kipt å måtte sende maskina inn med spillet inni da. doh! Lenke til kommentar
aleksander_sk Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Var og kjøpte meg en Slim i dag. Holder nå på å restore fra den eksterne hdd´n min. Når du sier restore, mener du da å kopiere tilbake savefiler eller gjennoppretter du en backup? Sist da jeg prøvde så fikk jeg bare feilmld når jeg prøvde å legge den inn på en ny PS3. RE5 og Killzone2 er egentlig ikke noen krise. Har platinum på dem begge, har heller ikke spilt dem på lang tid. Hadde heldigvis ingen spill jeg holdt på med da den fikk ylod. Gikk bare i mw2 online. Litt kipt å måtte sende maskina inn med spillet inni da. doh! Ja, restore er når du henter all backup-data fra den eksterne enheten. Det gikk greit for meg. Har en liten 2,5" ekstern hdd. Det er leit at dette skjer. Heldigvis er jeg i en situasjon nå hvor penger ikke er et stort problem, så å punge ut 3000 for en ny går helt greit, samtidig som jeg sitter på den gamle. Tror kanskje jeg skal bruke den gamle som reparasjonsobjekt hjemme hvor jeg kommer fra. Kan være kjekt å grave frem PS3en når jeg er hjemom, for å se om den fortsatt holder koken. Lenke til kommentar
krazeh Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg vet at en i klassen min hadde YLOD, men da tok han ut stikkontakten i noen minutter og saken var løst. Lenke til kommentar
lenny25 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Er det sånn at PS3 også begynner å få mye feil? Planlegger å kjøpe en PS3 slim etterhvert men ikke hvis feilraten begynner å ligne gamle xboxer... Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Er det sånn at PS3 også begynner å få mye feil? Planlegger å kjøpe en PS3 slim etterhvert men ikke hvis feilraten begynner å ligne gamle xboxer... Det finnes vel ikke ett eneste produkt i verden med like høy failurerate som de første xbox 360. Det sies vel at nærmere 80% av launch konsollene ikke lengre fungere. Dette er noe jeg hørte på forrige SDF samling. Men, nei ps3 har en failurerate innenfor standarden i bransjen. 2-4% sies det, selv om det ikke er noen sikre tall å henvise til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå