Gå til innhold

Vil forby subsidierte mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke annet enn reklame hor fra Ludo. Det bør også nevnes at småoperatører som f.eks Ludo får ta blod pris når kunder med f.eks Netcom/Telenor/djuice ringer til deres kunder. Små operatører er så fora fete på fordeler at halvparten kunne vært nok. Jeg er absolutt for konkurranse i markedet, men ikke alle operatører fortjener livets rett, og det blir for dumt at statlig inngrepen skal holde de kunstig i live, slik det foreslåes fra Ludo her

Lenke til kommentar

Subsidiering har hjulpet meg med å få tak i samtlige telefoner jeg noen gang har kjøpt. Særlig med abonnementer som YoungTalk er det genialt, siden månedsprisen er bestemt på forhånd. Det gjør telefonen billigere selv om det følger med et abonnement. Det er gjerne opp til kunden hvilket abonnement eller operatør en knytter seg opp mot, og hvis det gjør enheten som kreves (telefonen) for å bruke abonnementet rimeligere ser jeg ikke noe gærent med det. Ludo får ta seg en bolle og heller rette seg etter markedet slik det er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med subsidierte mobiler. Man får da bare regne på hvilken løsning man kommer best ut av det med. Min nåværende mobil var subsidiert, og jeg kom godt ut av det. Handler vel om å se på hva de reelle prisene er over ett år, enn å kun se på hva man må betale "her og nå". Man binder seg ikke til et abonnement som er dyrt, og man ikke har behov for, kun for å få mobilen rimelig? Man må undersøke litt, men man kan faktisk tjene på det.

 

Jeg synes at grensen for hvor langt man skal gå for å beskytte folk mot seg sjøl er nådd for lengst.

Lenke til kommentar

Jeg har ærlig talt aldri skjønt nordmenns gjerrighet når det gjelder ringepriser. Vi blåser penger på bolig, reiser og luksusvarer, men når det gjelder minuttpriser skal vi plutselig telle på ører...?!

 

Er forhandler og ser hver dag fornøyde kunder som faktisk nyter godt av subsidiering gjennom operatørenes nedbetalings-løsning. At operatørene nå faktisk kaller spaden for en spade synes jeg er kjempebra. Gjennom nedbetaling får de ned totalprisen på telefonene og bidrar til stadig bedre mobilnett og tjenester.

 

Det er en kjensgjerning at det er duopolet som her er omtalt som eier infrastruktur og er drivere i utviklingen av mobile tjenester. De store operatørene er først med de gode løsningene for kundene, les; trådløs familie, venner, SMS-pakker, mobilt bredbånd osv. osv.

Lenke til kommentar

"Et bilde som kan brukes er for eksempel at du vil få tilbud om en fet bil, for eksempel en BMW til 10 000 kroner, men bakdelen er at du må fylle bensin på kun denne stasjonen, og der er prisen hele 1 000 kroner literen." Dårlig kommentar, det er ikke sååå stor forskjell i prisene pr minutt for operatørene, bare ett par øre. typisk de såkalte "billig" selskapene, synes det er greit med tlf på avbetaling.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Argumentene til Norstad er gyldige uansett hvilket selskap han representerer. Man må rett og slett være tjukk i huet eller ha økonomiske interesser i de to (tre) største selskapene for ikke å følge denne argumentasjonsrekken. Ved å forby selskapene å selge "subsidierte" telefoner med bindingstid, ville fokus rettes mot ringepriser, det ville bevisstgjøre forbrukere i forhold til faktiske kostnader ved bruk av telefon og det ville presse prisene både på telefoner og abonnementspriser gjennom økt konkurranse.

 

Dagens situasjon er mildt sagt temmelig uoversiktlig og veldig lite kundevennlig.

 

et eksempel:

Person A og B er samboere og knyttet til Netcom og ringer "gratis" til hverandre. A har en billig nedbetalt telefon og Netcoms billigste abonnement, men ønsker å kjøpe seg en Iphone med/og et surfevennlig abonnement. Per i dag er markedet helt tåkelagt og veldig lite kundevennlig. Hvis B allerede er bundet opp til Netcom gjennom en "subsidiert" telefon, legger det klare føringer for A. Uansett hva A velger å gjøre, er det bare å kaste et lite blikk på Netcoms abonnementstilbud for å se at operatøren spekulerer i å gi "tilbud" som er egnet til å lure kunden til å kjøpe et abonnement som ikke er lønnsomt. Et eksempel er abonnementet Iphone Large, som koster 1000 kroner i måneden pluss 700 for selve telefonen i 12 måneder. Bringer du med deg en ferdigkjøpt Iphone inn i dette abonnementet, koster det deg 900 i måneden. M.a.o koster Iphonen 1900,- gjennom Netcom. Billig eller hva? Her er jo kostnadene knyttet til kjøp av telefon åpenbart skjult i abonnementsprisen. Netcom tåkelegger effektivt hva en Iphone faktisk koster. Kjøper du samme telefon ny billigst mulig uten binding via ebay eller billigste norske nettbutikk koster samme telefon ca.6000,- inkl. shipping og toll. Knytter du deg i tillegg opp til Italk large i 12 mnd koster det deg tilsammen 16800,- Pris netcomsubsidiert Iphone inkl. Italk large i 12 mnd. er 12700. Så hva er det egentlig vi forbrukere betaler for?

 

Å navigere i denne jungelen er både tidkrevende og forvirrende og fører til at de færreste setter seg ned og regner seg frem til hva som blir billigst, dermed overlater kundene i stor grad til telegigantene å diktere priser, både på telefoner og ringetid.

 

Trist at vi ikke har et teletilsyn som er på forbrukernes parti.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...