Gå til innhold

selvbygg av center


Anbefalte innlegg

For å spare litt penger tenkte jeg å kjøpe bassrefleksrør og høyttalerterminaler på Biltema. Men der har de bare rør med D=35mm/L=110mm og D=50mm/L=150mm. Kan noen av disse brukes?

 

Bør bassreflex-røret munde ut på framsiden (der elementene sitter) eller på baksiden av kassen?

35 mm er egentlig nok i massevis. Lengden blir da 80 mm.

Jeg synes det er best med bassrefleksrørene på framsiden.

Slik som dette:

dalic1000.jpg

 

Som sagt vil jeg nok sette bassreflexsrørene på baksiden, fordi denne høyttaleren ikke skal ha sånn stoffgreier i fronten, så derfor vil jeg ha en mest mulig pen front.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, putt bassrefleksrørene hvor du vil for min del. Men det er ikke noe lurt å ha bassrefleksrørene rett bak basselementene. Skal du ha den bak, så ville jeg valgt og bruke ett rør og så satt det bak diskantelementet. Bruk 50 mm i diameter og 72mm som lengde.

Lenke til kommentar

Sånn. Jeg sendte deg en enkel tegning av delefilteret. R1 og R2 er for dempning av diskanten. Her er det best å prøve seg frem for å få et resultat man liker. Bruk tabellen til Eltek. Noe rundt 4-6 dB dempning skulle være passe. Delefrekvensen havnet et sted rundt 3200 hz.

 

Hvis noen andre av en eller annen grunn skulle være interessert i tegninga av delefilteret, så kanskje cdrom slenger det ut på hjemmesiden sin.

Lenke til kommentar

Alle typer sponplater leveres i standardplater. De er på rundt 120x240 cm synes jeg og huske. Noen har halve og kvarte plater til salgs. Ellers så er det mange som sager opp plater på mål, men der varierer prisen mye. Ferdig saget koster det kanskje rundt 200-250 kr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...