Gå til innhold

selvbygg av center


Anbefalte innlegg

Jeg synes min nåværende cenerhøyttaler er rimelig pinglete. Her om dagen kom jeg over et tilbud hos eltek som kanskje ville passe som en ny noe kraftigere center:

ss265-600-web.jpg

 

Sammi - Seas 2 veis System - SS265

 

Utrolig rimelig 2-veis system bestående av 2stk Sammi 6,5" bassmellomtoner og 1" Seas diskant. Delefilteret er enkelt, men av god kvalitet. Kassetegning har vi ikke laget til dette settet, men et kassevolum på ca 30 liter er passende. Begrenset antall ! Pris pr par. NOK 698.00

 

Dette settet er er som sagt beregnet for konstruksjon av et par høyttalere på 30 liter hver. Hva om jeg tar og stapper alle elementene inn i en kasse på 60 liter og gjør litt om på tilkoblingene så jeg får riktig impedans osv...

 

Er det noen her som tror dette kan bli noe bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo altids ha det litt gøy, men spesielt bra blir det ikke. Elementene er ganske pinglete også. De er vel heller ikke skjermet. Skal du ha noe som ikke er pinglete må du nok heve budsjettet til litt over tusenlappen.

 

Jeg tenkte at jeg ville få et slikt svar fra akkurat deg :p

 

Jeg hadde bare tenkt meg noe billige saker for mitt førstegangs-høyttaler-prosjekt. De bassene var jo ganske billige i utgangspunktet så det var vel neppe så godt tilbud allikevel da. Er sammi-elementer egentlig noe og satse på i det heletatt?

Vel, 4 basser og 2 diskanter hadde uansett blitt for mye i en senterkanal i anlegget mitt :-? Det er vel ikke helt bra at senterkanalen blir større enn frontene...

 

Kan du anbefale noen elementer som gir en grei lyd til en rimelig penge?

Hadde tenkt meg 2 stk. 6.5" basser og en diskant i mitten. Tror jeg driter i slik skjerming, da høyttaleren vil stå en halvmeter fra tvn.

 

By the way, er det vitsi å ha to diskanter i en høyttaler, -blir det bedre lyd da?

Lenke til kommentar

Å bruke to diskanter i et så billig prosjekt er ikke så lurt nei. Sammi elementer er ikke så mye å skryte av. Duger mest som leketøy.

 

Skal du bruke 2x6,5" i senterkanalen blir det en STOR senterkanal, så det er sagt. 5"-5,5" er normalt. Forslaget mitt er med 5,25".

 

Dette er mitt forslag:

2xAudax AP130Z0 og 1xAudax TM025F1 med 1 ordens delefilter og impedanse kompensasjon på bass/mellomtonene. Prisen på elementene er 730 kr og delefilteret kommer på ca 100-150 kr. Ganske billig og veldig bra. Er du interessert så kan jeg lage en svært enkel tegning (paint :D ) på kasse og delefilter.

Lenke til kommentar
Å bruke to diskanter i et så billig prosjekt er ikke så lurt nei. Sammi elementer er ikke så mye å skryte av. Duger mest som leketøy.

 

Skal du bruke 2x6,5" i senterkanalen blir det en STOR senterkanal, så det er sagt. 5"-5,5" er normalt. Forslaget mitt er med 5,25".

 

Dette er mitt forslag:

2xAudax AP130Z0 og 1xAudax TM025F1 med 1 ordens delefilter og impedanse kompensasjon på bass/mellomtonene. Prisen på elementene er 730 kr og delefilteret kommer på ca 100-150 kr. Ganske billig og veldig bra. Er du interessert så kan jeg lage en svært enkel tegning (paint :D ) på kasse og delefilter.

 

Hørtes ganske ok ut det der, jeg kunne kanskje tenkt meg en diskant som er litt finere og se på:

l1027.jpg

 

 

http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/1767.htm

Forskjellen er bare 60kr, 1db lavere følsomhet, bedre frekvensomfang og litt høyere resonansfrekvens på 1350Hz (som neppe vil ha noe og si hvis man uansett skal sette delefrekvensen høyere?)

 

Men hvordan blir effekttåligheten til høyttaleren når hver av bassene maksimalt yter 40w?

 

Lag gjerne et forslag til kasse og delefilter, jeg har nettopp satt meg inn i den nedlastbare boken til Frode Nesset hentet fra Eltek, men er fortsatt litt ustø...

Lenke til kommentar

Ja, du kan jo bruke den diskanten hvis du heller vil det. Det blir mest en smaksak, diskanter med metalldome, pleier å ha en spesiell "klang" som ikke alle liker. Titan skal være av materialene som gir minst "klang" uten at jeg har testet det. Diskanten med titan er helt sikkert en del mer detaljert enn den med tekstil.

 

Effekttåligheten har ikke så mye å si, men den burde bli bra. Hvis du setter senteren som "smal" på surroundforsterkeren så burde den tåle 100-150 watt. Og følsomheten havner på rundt 87-89 dB så da burde den kunne spille høyt nok.

 

Når jeg har fått sveiva igang hjernen min så skal jeg komme med forslag til delefilter og kasse.

Lenke til kommentar
Har du parametrene på elementene?Det kan funka bra det bare du får skjermet magnete med feritt eller lign.Har bare god erfaring med hjemmelagde høyttalere.

 

Bas-mellanregisterhögtalare

Æ 130 mm

 

Fabr Audax

Ett 5" bas- mellanregisterelement lämpligt för mindre basreflexlådor med en volym på upp till 10 liter. Gummiupphängt membran av HD-A (High Definition Aerogel), ett kompositmaterial framtaget av Audax. Materialet är styvt och har mycket låg vikt och hög inre dämpning. Resultatet blir ett element med mycket goda egenskaper när det gäller transientåtergivning och upplösning. Chassiet är tillverkat av ett specialutvecklat polymert material som kombinerar styvhet, utmärkta dämpningsegenskaper samt tålighet mot fukt, temperatur och vibrationer. Skärmat magnetsystem gör elementet lämpligt för användning i exempelvis hemmabiosystem då det inte påverkar magnetfältskänslig utrustning som TV-apparater.

 

Nominell impedans: 6 Ω

Max systemeffekt: 40 W

Resonansfrekvens: 58 Hz

Undre gränsfrekvens: 58 Hz

−3 dB, 10 l

Dim basreflextunnel: Æ 30×L40 mm

Övre gränsfrekvens: 4000 Hz

Känslighet: 87 dB (2,83 V, 1 m)

Rörlig massa: 6,9 g

BL-faktor: 4,72 N/A

Q-värde totalt: 0,41

Ekvivalent volym (Vas): 10,9 l

Dimensioner: Æ 143×74 mm

Vikt: 0,9 kg

l1045.jpg

 

 

 

Diskanthögtalare

 

Fabr Audax

Diskantelement med kalottmembran av titan, ett material med stor styrka och låg vikt. Kylning med ferrofluid ger effektiv värmeavledning och verkar dessutom resonansdämpande. Elementet är försett med magnet av neodymium vilket ger betydligt högre magnetstyrka jämfört med en konventionell keramisk magnet i motsvarande storlek. Magnetsystemet är skärmat vilket förhindrar påverkan på magnetfältskänslig utrustning som exempelvis TV-apparater.

 

Nominell impedans: 8 Ω

Max systemeffekt: 70 W

Resonansfrekvens: 1350 Hz

Frekvensområde: 2700–20 000 Hz

Känslighet: 91 dB (1 W, 1 m)

Rörlig massa: Ej specificerat

BL-faktor: Ej specificerat

Dimensioner: Æ 70×32,5 mm

Vikt: 54 g

 

l1027.jpg

Lenke til kommentar
Og de er skjermet. Lenge siden sist jeg holdt på med passivt delfilter nå, så det tar litt tid. Diskanten får for lav effekttålighet med 1 ordens delefilter, så det blir vel 2 ordens.

 

Tror det funker bra med 12db/okt til bass og 24db/okt til diskant. Ca 3500-4000hz.

 

Har bereget kasse:

Innvendige må.

Høyde 150mm

bredde 480mm

dybde 300mm

 

Tuningsfrekvensen: ca 60hz

Rørdiameter er 50mm

rørlengde er 106mm

 

-3db punktet blir da på ca 56hz.

Lenke til kommentar
Og de er skjermet. Lenge siden sist jeg holdt på med passivt delfilter nå, så det tar litt tid. Diskanten får for lav effekttålighet med 1 ordens delefilter, så det blir vel 2 ordens.

 

Tror det funker bra med 12db/okt til bass og 24db/okt til diskant. Ca 3500-4000hz.

 

Har bereget kasse:

Innvendige må.

Høyde 150mm

bredde 480mm

dybde 300mm

 

Tuningsfrekvensen: ca 60hz

Rørdiameter er 50mm

rørlengde er 106mm

 

-3db punktet blir da på ca 56hz.

Når du velger 12db/okt til bass og 24db/okt til diskant så blir summeringen ikke så bra. Delefrekvensen bør også holdes under 3500 hz på grunn av oppbrytninger.

 

 

Min anbefaling er en SBB4 alignment. Nettovolumet skal være 16,4 liter og kassa skal tunes til 57,6. To bassrefleksporter, indre diameter 4cm 11 cm lange.

 

Delefilteret skal være 2 ordens butterworth. bass/mellomtonene kobler du i serie. Diskanten dempes 4-5 dB. Verdiene på delefilterkomponentene får du når jeg har regnet dem ut.

Lenke til kommentar
Og de er skjermet. Lenge siden sist jeg holdt på med passivt delfilter nå, så det tar litt tid. Diskanten får for lav effekttålighet med 1 ordens delefilter, så det blir vel 2 ordens.

 

Tror det funker bra med 12db/okt til bass og 24db/okt til diskant. Ca 3500-4000hz.

 

Har bereget kasse:

Innvendige må.

Høyde 150mm

bredde 480mm

dybde 300mm

 

Tuningsfrekvensen: ca 60hz

Rørdiameter er 50mm

rørlengde er 106mm

 

-3db punktet blir da på ca 56hz.

Når du velger 12db/okt til bass og 24db/okt til diskant så blir summeringen ikke så bra. Delefrekvensen bør også holdes under 3500 hz på grunn av oppbrytninger.

 

 

Min anbefaling er en SBB4 alignment. Nettovolumet skal være 16,4 liter og kassa skal tunes til 57,6. To bassrefleksporter, indre diameter 4cm 11 cm lange.

 

Delefilteret skal være 2 ordens butterworth. bass/mellomtonene kobler du i serie. Diskanten dempes 4-5 dB. Verdiene på delefilterkomponentene får du når jeg har regnet dem ut.

 

Mener du her at den ene av de to bassene skal brukes som mellomtone?

 

Hvis det ikke har noe for den lydmessige delen og gjøre, kunne jeg godt tenkt meg en litt bred kasse og ikke så dyp, maks 25cm. Ellers høres dette veldig bra ut :)

Lenke til kommentar

Nei, begge bassene spiller bass OG mellomtone.

Hvordan kassa skal se ut kan du jo bestemme selv, bare nettovolumet er rundt 16,4 liter. Feks disse invendige målene: 16x48x24 = 18,4. litt større, siden elementene, delefilteret og bassrefleksportene tar litt plass i kassa.

Lenke til kommentar

For å spare litt penger tenkte jeg å kjøpe bassrefleksrør og høyttalerterminaler på Biltema. Men der har de bare rør med D=35mm/L=110mm og D=50mm/L=150mm. Kan noen av disse brukes?

 

Bør bassreflex-røret munde ut på framsiden (der elementene sitter) eller på baksiden av kassen?

Lenke til kommentar
For å spare litt penger tenkte jeg å kjøpe bassrefleksrør og høyttalerterminaler på Biltema. Men der har de bare rør med D=35mm/L=110mm og D=50mm/L=150mm. Kan noen av disse brukes?

 

Bør bassreflex-røret munde ut på framsiden (der elementene sitter) eller på baksiden av kassen?

Tror 50mm holder i diameter.men lengeden må bare regnes om litt,siden han hadde regnet med åpninger på 4cm.skal prøve å få ordnet det asap.

Plaseringa av reflex-åpningen er vel en smak-sak tror jeg. Men i en center høyttaler har det liten betydning tror jeg, spørsmålet er vel heller hvor du har plass til den.

Lenke til kommentar
For å spare litt penger tenkte jeg å kjøpe bassrefleksrør og høyttalerterminaler på Biltema. Men der har de bare rør med D=35mm/L=110mm og D=50mm/L=150mm. Kan noen av disse brukes?

 

Bør bassreflex-røret munde ut på framsiden (der elementene sitter) eller på baksiden av kassen?

35 mm er egentlig nok i massevis. Lengden blir da 80 mm.

Jeg synes det er best med bassrefleksrørene på framsiden.

Slik som dette:

dalic1000.jpg

Lenke til kommentar
For å spare litt penger tenkte jeg å kjøpe bassrefleksrør og høyttalerterminaler på Biltema. Men der har de bare rør med D=35mm/L=110mm og D=50mm/L=150mm. Kan noen av disse brukes?

 

Bør bassreflex-røret munde ut på framsiden (der elementene sitter) eller på baksiden av kassen?

Tror 50mm holder i diameter.men lengeden må bare regnes om litt,siden han hadde regnet med åpninger på 4cm.skal prøve å få ordnet det asap.

Plaseringa av reflex-åpningen er vel en smak-sak tror jeg. Men i en center høyttaler har det liten betydning tror jeg, spørsmålet er vel heller hvor du har plass til den.

 

-Ikkesant...

 

Whoppass Cheese foreslår å ha disse bassrefleksrørene ut i fronten, for å gjennomføre det med mitt prosjekt blir bredden på høyttaleren over 60 cm, og den synes jeg jeg blir litt for drøy. Jeg har sittet i mange timer i dag å tegnet forskjellige muligheter (i målestokk), og kom til slutt fram til denne løsningen.

Innvendige mål: B50.8*H16,8*D20,8 =17,75 Liter

Utvendige mål: B54*H20*D24

2 stk 35mm bassrefleksrør på baksiden med lengde 80mm.

Jeg vil bruke 16mm MDF.

Skal se om jeg får lagt ut forslaget mitt i morra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...