Gå til innhold

Feature: Tilfeldighetenes spill


Anbefalte innlegg

Stilig feature dette her! Personlig mener jeg at å generere store landområder i spill blir litt latskap. Områdene mister litt av "sjela" som man finner i områder laget av utviklere for hånd. Men når det kommer til ting som AI director og slikt, så er jeg veldig postiv til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må hive meg litt på de som ikke er fan av autogenererte verdener, om noen. Problemet med datagenererte planeter er ofte at landksapet ser falskt ut. Det værste er at menneskelagde landskap i forskjellige spill ofte er like usakelige.

 

For eksempel har Age of Conan enkelte helt forferdelige kart som ser ut som de er lagd med hage-editoren til the sims 1, altså raise/lower terrain spaden. Landskapet blir fult av hauger og juv, på helt urealistiske steder, og det ser ikke ut til å vært formet av gamle bekker og isbreer.

 

Mitt håp er at flere tar i bruk skikkelig kart-data fra google maps eller lignende. Armed Assault 2 har et fantastisk landskap som ser ekte ut og som jeg kan relatere meg til i å med at trær og flora er europerisk. Drømmen er jo en helgenerert verden basert på kartdata fra planeten jorden, med riktig plasserte bygninger (som gjerne kan være litt automatisk genererte for syns skyld), med veier som er der de ordentlige veiene er og heter det samme.

 

Fin artikkel som fikk meg inn på mange tanker :)

Lenke til kommentar

Som det meste annet av teknologier så må det brukes med omhu og med fornuft, slik at det underbygger stemningen man ønsker å skape framfor å ødelegge den. Det er mange spill som fortsatt har svært høy gjenspillsverdi, bare fordi de har et fantastisk godt regelsett rundt seg og en fornuftig tilfeldig generert verden man setter reglene i gang i (ja, jeg ser på deg, ødeleggeren av produktivitet, Nethack. og Zangband.)

Lenke til kommentar

Veldig spennende artikkel. Med interesse for både dataspill og matte har jeg og vært fascinert av datagenererte baner, kunstig intelligens o.l.

 

Som nevnt i artikkelen er det viktig at tilfeldighetene holdes i sjakk av noen gode grunnregler. Jeg husker f.eks. de festlige datagenererte innendørsområdene i UFO: Aftermath hvor man måtte gå gjennom toalettet for å komme fra en ende av bygget til en annen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...