Blib Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 The highly-anticipated Half-Life 2 game will have a major bug with current DirectX 9.0 hardware resulting in impossibility in enabling Full-Scene Anti-Aliasing, a popular feature that dramatically improves image quality in games. Apparently, there is a limitation in DirectX 9.0 and/or DirectX 9.0-compliant hardware that will not allow the function to be enabled on certain graphics cards if the workaround is not found. http://www.xbitlabs.com/news/video/display...0718155730.html Så da blir det ikke Ubergrafikk på alle de som trodde de var smarte og kjøpte FX5900 Ultra for å få pen grafikk i HL2 Ganske sprøtt egentlig tho. Det må være en Utrolig god grunn for Valve å faktisk bruke denne teknologien hvis ALLE som har GeForce ikke får FSAA (!!) Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Veldig dårlig valg syns nå jeg. FSAA TIL FOLKET! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Skal dette være Nvidia's feil? Dette er rett og slett urettferdig mot Geforce kort. Tragisk av Valve, bug eller ikke, det burde fixes. Valve sa det ikke var sjans å fikse det, noen må vel kunne gjøre det? Kommer vel snart info om at ATI har kjøpt Valve tenker jeg... Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 "Apparently, there is a limitation in DirectX 9.0 and/or DirectX 9.0-compliant hardware that will not allow the function to be enabled on certain graphics cards if the workaround is not found." Ser snarere ut som om feilen ligger i DX9.0 og i hardware'n, ikke i HL2. Hvis man leser litt videre enn første avsnitt, finner man nettopp dette. I tillegg står det nevnt at kilder i industrien hinter til at en fiks kan dukke opp i DX9.1. Valve kan like gjerne ha vært de første som støtte på bug'en. Som noen i forum-threaden som det ble linket til på siden det ble linket til (hehe) nevnte, kan Valve ha programmert etter DX9-standarder som viste seg å ikke være skikkelig implementert i dagens hardware. Å si at "Valve burde ikke ha laget spillet på denne måten" blir en litt rask konklusjon. Dette kan være noe de ikke oppdaget før sent i spillets utvikling (sett at de programmerte etter DX9-standarden før kort med DX9-støtte i hardware ble tilgjengelige? de startet tross alt dette prosjektet for 5 år siden). Hvis denne tekstur-samplingen ligger dypt inne i Source-motoren, blir HL2 utsatt hvis de skal endre det. Og da snakker vi ikke om et par ukers delay. "ATI har kjøpt Valve". Hm, ATI og NVidia har ikke kort med identisk arkitektur og teknologi, har de vel? Det kunne sikkert like gjerne vært omvendt - at ATI fikk problemet og NVidia ikke. Men tilfeldigheter kan ha gjort det slik at det for Radeon-baserte kort finnes en relativt enkel workaround. Noen i nevnte forum-thread nevner også DX9-demoer som kjører fint med AA på. Dette er da ingen garanti for at Valve har gjort feil. Det kan enkelt og greit bety at demoene er laget i nyere tid, "skreddersydd" for dagens skjermkort. Hvis noe annet skulle vise seg å være sant (ATI betalte Valve penger, kun Valve gjorde feil osv), bøyer jeg meg i støvet. Men inntil da holder jeg på mitt. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg ville ventet å se, demoene har jo fungert fint på nvidia kort. Å crappe opp spillet for nvidia kort (som er det de fleste har) tror jeg ikke valve er særlig tjent med. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 lol! typisk microsoft bug! at valve, ATi, eller nVidia har noe med dette å gjøre er bare en feil konklusjon å ta! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 lol! typisk microsoft bug! at valve, ATi, eller nVidia har noe med dette å gjøre er bare en feil konklusjon å ta! Raaaight. Og dette har du bevis for, siden det er Valve selv som sier at pga. måten spillet deres er laget, er det ikke mulig for nVidia kort å bruke FSAA i det på..? Problemet ligger hos nVidia, men Valve burde ha tenkt såpass langt at de ikke brukte denne teknologien da. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 lol! typisk microsoft bug! at valve, ATi, eller nVidia har noe med dette å gjøre er bare en feil konklusjon å ta! Raaaight. Og dette har du bevis for, siden det er Valve selv som sier at pga. måten spillet deres er laget, er det ikke mulig for nVidia kort å bruke FSAA i det på..? Problemet ligger hos nVidia, men Valve burde ha tenkt såpass langt at de ikke brukte denne teknologien da. Valve kunne da umulig tatt hensyn til at NVidia kom til å rote 5 år frem i tid. Det er like umulig for dem som alle andre. De har, såvidt jeg har forstått, holdt seg til de spesifikasjoner som er gitt i DX9 slik de skulle. Dersom disse spesifikasjonen ikke er i NVidia hardware så er det NVidia som er "synderen". Punktum! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Valve kunne da umulig tatt hensyn til at NVidia kom til å rote 5 år frem i tid. Det er like umulig for dem som alle andre. De har, såvidt jeg har forstått, holdt seg til de spesifikasjoner som er gitt i DX9 slik de skulle. Dersom disse spesifikasjonen ikke er i NVidia hardware så er det NVidia som er "synderen". Punktum! Ah, det var et poeng som jeg ikke fikk med meg. Da er det veldig merkelig at nVidia ikke fulgte DX9 når de lagde kort med innebygd støtte for DX9 da. Det jeg leste på sidene der er at det finnes flere metoder for å få til FSAA. nVidia bruker den ene metoden som ikke fungerer i HL2. Men men, er dere heldige så klarer de kanskje å fikse det allikevel, enda Valve sier at dette er absolutt umulig :/ Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Blilb: NÅ GJØR DU MEG FORBANNET HER! sammen med en del andre. Jeg har en følelse av at du har fått de fleste postene i ATi VS. nVidia tråder (?) The developers of the legendary Half-Life game said that drivers are not likely to solve the problem, however, it still can be solved for graphics cards based on VPUs from ATI Technologies, such as RADEON 9500-, 9600-, 9700- and 9800-series. As for NVIDIA GeForce and GeForce FX-series, there are practically no chances to find a workaround, according to Valve. Der står det jo svart på hvitt at det er det samme problemet med ATi kortene, men at de tror at det kan bli løst med en "workaround" (dvs. å arbeide seg rundt - omvei etc.). Når det gjelder GeForce kortene tror en som taler for valve på valve forumet at det praktisk ikke er noen sjanser for å finne en omvei. _________________ For det andre står det: Some industry sources indicated that the problem with such FSAA is a known one and is to be addressed in DirectX 9.1 and next-generation graphics processors with Pixel Shaders 3.0 and Vertex Shaders 3.0, such as ATI Technologies?s code-named R420 and NVIDIA?s code-named NV40 VPUs and derivatives. Both next-generation products will come later than the Half-Life 2 that is expected to be available by October. Dvs. at feilen faktisk ligger i pixel shaderene og DX9.0 - altså: feilen må jo ligge hos microsoft og ikke hos verken nvidia og ATi. Til slutt vil jeg bare legge til at når man bruker ordet "workaround" betyr det at det ikke er noen fullgod løsning, men en måte å unngå problemet. Hadde det derimot vært snakk om en "fix" eller en "patch" så ville det ikke vært noe problem............ Hvor lei jeg er av slike totalt USAKLIGE tråder fullt av USAKLIGE innlegg og DRITTSLENGING UTEN GRUNNLAG fra begge leirer. For det meste har jeg inntrykk av at det kommer fra folk med "fjortiss-mentalitet" / "råne-mentalitet" (og til de som ikke skjønner det: det var ikke ment som et kompliment) Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Har Nvidia konsentrert seg så mye om syntetiske benchmarks at de lager kort som ikke fungerer i praksis? Glad jeg har brukt ATI de siste årene. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg eier et ATI 9700 pro kort selv, men må si jeg blir flau over alle disse tåpelige postene som kun går på å kritisere Nvidia. Virker som folk bare er mer opptatt av å slenge dritt enn å lese det som faktisk står i artikkelen. Tresprit har helt rett, "feilen" ligger i måten pixel og vertex shadere er implementert i DX 9.0. There are problems with the way that current hardware implements FSAA. If you enable it, you will see a lot of artifacts on polygon boundaries due to the way that they sample texture subrects with FSAA enabled. We are working with the harware companies and the DirectX team to make sure that future hardware doesn't have this problem. Som man ser av dette sitatet, kan feilen kun rettes i fremtidige DirectX versjoner, eller i hardware som er laget for å ta høyde for dette problemet. Både ATI og Nvidia bruker idag multi-sampling eller hybrid multi-sampling + super-sampling metoder for FSAA, og selv om det står at det kan finnes en løsning/workaround for Radeon kortene, er det slett ikke sikkert at de faktisk finner en! Lenke til kommentar
Blib Skrevet 21. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2003 Uhm, jeg har nå faktisk prøvd meg på å ikke slenge noenting mot noen, jeg bare sa det jeg trodde at det stod, og siden det står veldig mye veldig mange forskjellige sider greide altså jeg å tolke meg frem til at feilen ligger hos Valve. Så fikk jeg bevist at den ikke gjorde det, og av det jeg husket av de forskjellige tekstene jeg leste så fantes ikke dette problemet hos Ati. Men det var altså det at det kunne bli fikset hos Ati. Og, hvis det var meg du siktet til, hadde det vært fint å få pekt meg til der hvor jeg slengte dritt mot noen... Greit nok, jeg tok ganske feil da jeg kommenterte MrLee sitt innlegg, men dette har jeg forstått og beklaget meg for i det neste... Blib (Som er ganske lei av at hver eneste jævla gang han poster et innlegg i en Ati vs nVidia tråd så blir den lagt merke til pga avataren. da er liksom alle hans meninger tomme og ubrukelige, og det samme argumentet blir brukt mot han neste gang han åpner kjeften. Hva om jeg rett og slett bare liker avataren og ikke finner meg noe bedre? ) Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Hva om jeg rett og slett bare liker avataren og ikke finner meg noe bedre? da bør du nok prøve å bli litt mer objektiv og reflektert da :wink: og les over ting to ganger kanskje? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg eier et ATI 9700 pro kort selv, men må si jeg blir flau over alle disse tåpelige postene som kun går på å kritisere Nvidia. Virker som folk bare er mer opptatt av å slenge dritt enn å lese det som faktisk står i artikkelen. My thoughts exactly. Tresprit har helt rett, "feilen" ligger i måten pixel og vertex shadere er implementert i DX 9.0. Med det mener du at centroid sampling (som visnok er det som skal til for å løse dette problemet) ikke er "tilgjengelig" under DX9.0 for PS2.0 hardware? Det gjelder isåfall kun for R9500-9800. Centroid sampling er grunnen til at AA i Half-Life2 kan virke på ATI kort, de har hardware til det. There are problems with the way that current hardware implements FSAA. If you enable it, you will see a lot of artifacts on polygon boundaries due to the way that they sample texture subrects with FSAA enabled. We are working with the harware companies and the DirectX team to make sure that future hardware doesn't have this problem. Som man ser av dette sitatet, kan feilen kun rettes i fremtidige DirectX versjoner, eller i hardware som er laget for å ta høyde for dette problemet. Både ATI og Nvidia bruker idag multi-sampling eller hybrid multi-sampling + super-sampling metoder for FSAA, og selv om det står at det kan finnes en løsning/workaround for Radeon kortene, er det slett ikke sikkert at de faktisk finner en! Om fremtidig DX versjon løser problemet gjelder kun for Radeon 9500-9800 (etter det jeg kan skjønne).. Etter det jeg vet er DX9.0 "PS/VS 3.0 ready". Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 22. juli 2003 Del Skrevet 22. juli 2003 Har Nvidia konsentrert seg så mye om syntetiske benchmarks at de lager kort som ikke fungerer i praksis? Glad jeg har brukt ATI de siste årene. Ja, de konsentrer seg så mye om syntetiske benchmarks at kortetene er bra i praksis.. Hadde du sett litt etter så kanskje du kunne sett at nvidia gjør det bra i praksis... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå