Primo Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hei alle sammen. På samtlige PC'er jeg har hatt, har lyden vært et irritasjonsmoment og mange jeg kjenner sier det samme. På denne jeg har nå, har jeg et problem jeg også har hatt tidligere på et helt annet oppsett: Støy! Hvis jeg skrur lyden opp, kan jeg høre en jevn spraking, omtrent som på en gammel radio når du befinner deg mellom stasjonene. Med normalt volum, kan jeg høre ekstra støy hvis jeg beveger musa over feks linker i nettleseren. Hvis jeg scroller med mushjulet, hører jeg en slags syk knirkelyd i tillegg, akkompagnert av endel piping. Grovt sett kan man si at alt jeg gjør og alt som skjer i maskinen forplanter seg over i lyden i form av støy. Hva i allverden kommer dette av? Jeg har onboard sound (soundMAX) på et Asus P5b hovedkort. Jeg er klar over at dette ikke akkurat er state of the art lydteknologi, men jeg har som sagt opplevd problemet flere ganger tidligere på helt andre maskiner og med helt andre komponenter, så jeg er egentlig mest ute etter en generell forklaring. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Såvidt jeg vet, så er det harddisken som lager den lyden. Det er data som ikke er lastet inn i ramen som hentes frem (hvis du holder musen over et ikon så den må laste info, høyreklikker for å få opp en meny, blar i en nettside også så videre). Det er bare harddisken, vifter og optiske drev som er mekaniske i PC'r i dag, så med en SSD er problemet ute av verden. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Så harddisken har kombinert volumkontrollen sin med maskinens software? Stilig. Sarkasme aside så vet jeg dessverre ikke om noe som kan hjelpe. Lenke til kommentar
Primo Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Såvidt jeg vet, så er det harddisken som lager den lyden. Det er data som ikke er lastet inn i ramen som hentes frem (hvis du holder musen over et ikon så den må laste info, høyreklikker for å få opp en meny, blar i en nettside også så videre). Det er bare harddisken, vifter og optiske drev som er mekaniske i PC'r i dag, så med en SSD er problemet ute av verden. Takk for svar. Jeg vet ikke om jeg forstår deg.. Det er mulig beskrivelsen min er litt dårlig. HDD'en laster selvfølgelig fra tid til annen, men det hører jeg i kabinettet som den kjente 'knatringen' fra den. Støyen jeg snakker om er konstant i lydkanalen (høytalerene eller hodetelefonene) og den øker hvis jeg feks. Scroller (en cm opp; knirk, en cm ned; knirk) enten HDD'en laster eller ikke. Det minner mest om en statisk elektrisk forstyrrelse på en krets, men jeg aner ikke om det funker sånn i en pc. Det er mulig du snakker om HDD lasting som ikke er hørbar fra kabinettet eller noe annet, jeg vet ikke. Kan det vere at HDD'en skaper en konstant interference? Er dette i så fall normalt? Jeg har som sagt hatt dette på flere forskjellige systemer, så det kan ikke være noe ukjent fenomen. Lydinteresserte bør ha peiling på dette, så ømfintlige de er for støy. EDIT: "Artig" tilleggsopplysning: I et browser vindu er det en liten realtime klokke (eller nedtellingstidtager for å vere helt eksakt) Og for hvert sekund den teller ned, så piper det i lydkanalen ^^ Endret 1. desember 2009 av Primo Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Om trådstarter fortsatt lurer på hvorfor han har dette problemet, så kan jeg være til hjelp. Asus' onboard lydkort har en tendens til å være av det dårlige slaget. Noen teknisk forklaring har jeg ikke, men jeg vet at omtrent alle hovedkort fra Asus har dette problemet, og det er ingenting å gjøre med det. Dette er en av grunnene til at jeg gikk til innkjøp av et ordentlig lydkort. Mitt tips: Kjøp deg et dedikert lydkort! Jeg anbefaler Asus Xonar D1/DX. Endret 12. desember 2009 av Peder Lenke til kommentar
Primo Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Om trådstarter fortsatt lurer på hvorfor han har dette problemet, så kan jeg være til hjelp. Asus' onboard lydkort har en tendens til å være av det dårlige slaget. Noen teknisk forklaring har jeg ikke, men jeg vet at omtrent alle hovedkort fra Asus har dette problemet, og det er ingenting å gjøre med det. Dette er en av grunnene til at jeg gikk til innkjøp av et ordentlig lydkort. Mitt tips: Kjøp deg et dedikert lydkort! Jeg anbefaler Asus Xonar D1/DX. Flott! Jada jeg lurer fortsatt på hvorfor Takk for svar. Jeg skal definitivt ta anbefalingen din til etterretning. Jeg er litt engstelig for at det skal bli flere problemer. Jeg har personlig dårlige erfaringer (og andre sier det samme) at når man skal sette et lydkort på et hovedkort med onboard sound, kan det oppstå konflikter og tullball. Er det noen spesielle kvaliteter ved det Xonar kortet kontra hovedkortet mitt som gjør at du anbefaler akkurat det? MVH, Lenke til kommentar
Ragequit Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Det jeg kan si om Asus Xonar-en er at klarheten i lyden, spesielt diskanten, er helt utrolig. Hele lydbildet kommer tydelig fram, og det er rett og slett en helt ny opplevelse å høre på musikk med den. Prisen er jo noget stiv i forhold til mange av Creativ sine lydkort, så du får lese anmeldelser av forskjellige lydkort, så vil du finne det som passer deg best. Unnskyld for at jeg ikke svarte. Jeg hadde helt glemt denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå