Gå til innhold

Harddisk forsvinner

Greetz

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en PC som jeg bygde selv fra komplett.no for lenge siden.

Etter hvert som jeg bruker pcen forsvinner den sekundære harddisken sitt ikon fra "Datamaskin" og jeg må starte maskinen på nytt for å få ikonet tilbake.

Pcen bruker også å komme til full stopp, det kommer en høy susende lyd som om det er en vifte eller noe som starter opp. så stopper alt i noen sekunder så er det tilbake igjen, utrolig irriterende mens man spiller.

Noen som har noen forslag til hva det kan være?

Sekundær harddisk: Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være to grunner slik som jeg kan se det.

1. Harddisken kan være på vei til å dø ut

2. En driver til disk-kontrolleren er korrupt

Den lyden når du starter maskinen er lyden av spindelen på harddiskene som starter opp. Burde ikke være noe å bry seg opp sånn sett. At det skjer av og til er grunnet at strømstyringen i Windows slår av disken(e) for å spare strøm. Nå vet jeg ikke hvilket OS du bruker, men Vista og Windows 7 har satt disse som standard til 20 min.

Om problemet virkelig en driver på kontrolleren kan du prøve å fjerne den og laste den på nytt igjen. Få til enhetsbehandlingen (høyreklikk på min datamaskin og velg behandle og så finn enhetsbehandlingen der).

Let opp IDE ATA/ATAPI-controllers og finn diskkanalene der. Som regel en primær og sekundær, om du da ikke har en SATA-kontroller. Hvilket vil vise som ATA-kanaler istedet. Høyreklikk og velg avinstaller på alle kanalene du har der. Når du har gjort det starter du maskinen på nytt. Driverne vil laste seg inn igjen ved oppstarten av Windows. 

Om det ikke har noe påvirking bør du ta backup av innholdet på disken og overføre det til en ny disk.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...