dude80 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Har en ganske ny dekoder som jeg brukte til parabol-anlegget mitt. Nå skal jeg flytte til en blokk der det er kabel-tv. Kan jeg bruke dekoderen min der som vanlig? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 shit...hvorfor ikke? Hvor kan jeg kjøpe dekoder til kabel-tv? Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Fordi at mottaket du har på parabol er på Ku bånd, som er rundt 11-12GHz, og det hele er modulert med QPSK (Quad Phase Shift Keying). Disse frekvensene blir nedkonvertert til L-bånd frekvenser (950MHz - 1750 MHz tror jeg de fleste mener det er) som altså er mottaksfekvensene på demodulatoren på selve boksen. Mottaket på kabelnettet er helt annerledes. Går ut ifra at de benytter seg av frekvensene til UHF og VHF som strekker seg fra 30 MHz til 3000MHz tilsammen. KabelTV benytter seg av frekvensene mellom 100 og 470 MHz etter hva jeg har forstått. Det blir også benyttet en helt annen type modulasjon. Det skal være 16QAM, som i forhold til QPSK (overfører to bit per symbol) overfører dobbelt så mye data på samme båndbredde. Med unntak av selve demodulatoren så er det ingen forskjell på en parabol-mottager og en kabel-mottager. Det vil si at du kan bytte demodulatoren, og bruke den på kabel-tv. Jeg tror nok det ville være billigere å kjøpe seg en kabel mottager.... -Ko_deZ- Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 20. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2003 hvor kan jeg kjøpe en billig kabel-tv mottaker? Den må være ny. Tenker å gjøre det såre enkelt, vil gjerne bruke piratkortet jeg har Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 vil gjerne bruke piratkortet jeg har Slike ting må du finne svar på en annen plass. Du kan bli utestengt fra dette forumet hvis du kommer med slike spørsmål. Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Finn ut hvem som leverer kabelsignalene der du bor, og finn så ut hvem det er som leier ut dekodere for den leverandøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå