Gå til innhold

Dual peltier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

...neppe noe man kan putte i vannet nei..

Jeg var inne på tanken med å bruke superfint alu-støv for å muligens kunne flytte mer varme, men slo det raskt fra meg, ville neppe fungert.

I følge noen sjapper skal destillert vann lede varme bedre enn kranvann, jeg har mine tvil om dette har noen å si for ytelsen reellt sett...

Lenke til kommentar
I følge noen sjapper skal destillert vann lede varme bedre enn kranvann, jeg har mine tvil om dette har noen å si for ytelsen reellt sett...

Skjønner ikke hvor de skulle ha det fra. Vannets evne til å transportere bort varme avhenger av følgende egenskaper: Varmekapasitet, viskositet, hastighet over den varme flata (veggene i vannblokka), hvor mye trubulens det er inni vannblokka og det innvendige arealet av kjøleblokka.

Vann fra krana er ca 99,9% vann, resten er mineraler, salt, bakterier og luft. Ved å bruke destillert vann (100%) vil man kun påvirke følgende faktorer i et kjølesystem: Varmekapasitet og viskositet. Hvis vi antar at alle ulumskhetene i kran-vannet har værst tenkelige egenskaper: 0 varmekapasitet og elendig viskositet så vil forbedringen ved å bruke destillert vann være på omentrent 0,1% på varmekapasiteten og viskositeten. Siden denne 0,1% forbedringen kun gjelder enkelte av vannets kjølende egenskaper (varmekapasitet og viskositet) og er et "værst tenkelig utfall" så kan vi trygt konkludere med at det har 0 og niks å si i praksis å bruke destillert vann.

Håper jeg fikk avlivet en gammel myte og et dårlig "kjærringråd" nå.

Lenke til kommentar
Eller ta kontakt med www.radiatorservice.no i stavanger/oslo/trondheim. De fører "nissens" radiatorer produsert i danmark (tror jeg) som skal være av høy kvalitet.

Har de utsalgsted i Oslo? Eller er det som står på siden deres bare et lite kontor hvor de tar imot bestillinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...