Gå til innhold

Dual peltier

Anbefalte innlegg

lurer på om det kunne være en ide å prøve å lage en trekant eller en "T" av kobber for å bruke to tec på en cpu for å slippe "stacking".

f.eks. å ha et tec på hvær side av foten til "T"en, og cpu mot øversiden av den(håper dere skjøner hva jeg mener).

||||||| CPU |||||||

peltier T peltier

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal gå bra, og virkningsgraden blir mye høyere enn ved bruk av 1 peltier. Tror jeg ville foretrukket trekant-designen på kobberklossen.

(Du er sikkert klar over at du må levere ganske mye strøm til peltierene, og må ha tilsvarende grom vannkjøling på den varme siden av peltierene.)

Lenke til kommentar

men hvor mye større blir egentlig virkningsgraden hvis man gjør det slik?

tror også at en trekant fungerer bedre kjølemessig, men hva vil den veie? et kilo kansje, og så kommer kjøleblokkene også.

to 226w tec hørtes skøy ut ikke sandt?

Lenke til kommentar

Hvis vi sier CPU'en er overklokket til 100W effekt og Peltierene i realiteten har en kjøleeffekt på 150W ved 12V så vil en stk peltier gi en virkningsgrad på ca 33% ((150-100)/150) mens to stk vil gi en virkningsgrad på ca 66% ((300-100)/300).

Med 33% virkningsgrad, en vannblokk som holder 30'C og en DTmax på peltieren på 70'C vil tempen på CPU bli ca 30-(0,33*70)=7'C.

Med 66% virkningsgrad, to vannblokker som holder 30'C og en DTmax på peltieren på 70'C vil tempen på CPU bli ca 30-(0,66*70)= -16'C.

Jeg har gjort noen forenklinger og antagelser her, men det skal i hvertfall være en god ledetråd.

PS. En slik trekant trenger ikke å veie så alt for mye. Feks. en trekant med sider på 5x5cm til hver peltier og 5x5cm til CPU'en vil veie (kalkulator..) 560 gram.

PPS. Det er mye enklere å få tak i 1cm tykke kobberskinner. Fest en 10x5x1cm bit flatt oppå CPU'en og fest peltierene ved siden av hverandre. Denne kobberbiten vil veie (kalkis igjen) 448 gram.

Lenke til kommentar

Praktisk sett så hørtes det lurt ut å lage en trekant, men vil det ikke være en ulempe å ha flere cm mellom cpu-core og peltierelementene? Jeg ser for meg at noe av effekten forsvinner da...

En annen ting er jo at det vil bli mye og isolere med tanke på kondens. Vil kanskje ikke se så pent ut heller.

Hva er ulempene med stacking?

DrErling

Lenke til kommentar

Det er ingen ulempe med noen cm mellom CPU og peltieren. Selve kobberet leder såpass bra at tempen ikke stiger med mer enn rundt en grad med 1cm tykkere kobber. (Lett å estimere egentlig med litt regning)

[Edit:] Regnet på en kjøler med 5x5cm overflate og som overfører 100W varme: Om man legger til 1 cm med kobber (5x5cm) øker tempen med nøyaktig 1'C på den varme siden. (kCu = 400W/(m*'C))

Ulempene med stacking er at du må må kjøpe både CPU OG den første peltieren med den andre. F.eks 100W CPU og 150W peitier: Da trenger du 250W kjøleeffekt på den neste peiltieren... Regn med at peltier nr 2 har 50% virkningsgrad og det er lett å regne ut at du trenger en 500W peltier på plass nr. 2 for å til dette. Du kan selvfølgelig bruke 3 stk 150W paralellt på plass nr 2 da. Mao. dette blir enten _veldig_ dyrt og eller du kommer til å svi noe.

Lenke til kommentar
Praktisk sett så hørtes det lurt ut å lage en trekant, men vil det ikke være en ulempe å ha flere cm mellom cpu-core og peltierelementene? Jeg ser for meg at noe av effekten forsvinner da...

DrErling

Utseende er du vel ikke opptatt av, men effekten?

Når det gjelder kobberblokken er vi opptatt av at den skal være ett kaldt(est mulig) legme som vekselvirker med et varmt(cpu). Meterialegenskapene til Cu er gunstige nok til at trekantformen ikke ødelegger misjonen til peltier-elementene i så henseende - bare du isolerer godt (Man kan optimalisere blokkens overflate/form i forhold til volum - men det blir i dette tilfellet en sub-optimalisering - men det er jo kanskje også en margin å kikke på :D).

Lenke til kommentar

Dette har blitt gjort med godt resultat hos swiftech MCW 4000. Det har også blitt utprøvd av ymse private. Undertegnede driver også med et slikt prosjekt as we speak. Dog har det vært litt stillstand nå... :roll:

Fordelen med dual peltier, er for det første at man teoretisk fordobler kjøleffekten. Men en stor fordel er at hver vannblokk som skal kjøle ned sin peltier, får ca 50 watt mindre heatload og ta seg av, dermed blir også den delen av kjølinga mer effektiv. Ulempen er jo den samlede heatload fordobles, men det er radiatoren sin jobb :wink:

Når det gjelder utførelsen av "coldplate" har jeg gått vekk fra trekantformen jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Jeg tror ikke det har noe for seg. Med mindre dere klarer og overbevise med at det har det? Swiftech sin utgave betstår også av en rett coldplate, dog formet som en T. Men jeg satser på en enkel 15 mm massiv kobberskinne. Den vil dekke alle vanlige typer CPU. Man har rett og slett ikke bruk for en ekstra fot i form av T'en.

Lenke til kommentar

BM-Volvo: Sjekk sidene hos overklokking.no der kan du lese litt om peltier prosjektet vi hadde. Er også en peltierguide der.

Utfallet av ditt prosjekt er ikke godt å forutse da det er avh. av mange konstruksjonsmessige faktorer. Det er bare å prøve igrunn.. Simen ga deg en god analyse.

Største problemet jeg ser er ikke evne til å kjøle ned, men faren for kondens. Skal være tett, isolere godt og være konstruert slik at driftssikkerheten er god. Det synes jeg er viktig iallfall :)

For å tenke litt praktisk så vil bygget ditt veie en god del og ta relativt stor plass på et hk. En stacking vil sannsynligvis veie mindre og ta mindre plass.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Regnet på en kjøler med 5x5cm overflate og som overfører 100W varme: Om man legger til 1 cm med kobber (5x5cm) øker tempen med nøyaktig 1'C på den varme siden. (kCu = 400W/(m*'C))

Jeg er hos en kompis nå. Leste om dT=1C og synes at det så litt lite ut, så jeg tok en sjapp regning...

Med A=25cm2 og tykkelse=1cm har jeg kommet fram til dT=1C

Med A=25cm2 og tykkelse=2cm har jeg kommet fram til dT=2C

Men husk at varmeoverføringen i prosessor er arealet mye mindre, 92mm2.

med A=92mm2 og tykkelse=1cm har jeg kommet fram til dT=27.17C

Men i virkeligheten er denne nok mye lavere siden arealet blir større jo lengre vi flytter oss vekk fra coren. Så en dT=15-20C tror jeg ligger nærmere virkeligheten...:-)

Lenke til kommentar
Men i virkeligheten er denne nok mye lavere siden arealet blir større jo lengre vi flytter oss vekk fra coren. Så en dT=15-20C tror jeg ligger nærmere virkeligheten...:-)

Selvfølgelig er varmetettheten mye større rundt selve kjernen.

Jeg tenkte nå mest på hvor stor temp differansen ble på en 1cm tykk kobberbunn og en 2 cm tykk kobber bunn. For å gjøre regningen lett antok jeg at den første cm av kobberbunnen spredte varmen utover til et 25cm^2 areal og at varmen gikk normalt (90') på den neste cm med kobber. Forskjellen i eksemplet ville vært 1'C. Den første plata på 1cm er litt vætte å beregnemed hoderegning, men jeg tror det er snakk om 7-10'C i stedet for 15-20'C. Dette er et tall man enkelt kan komme frem til. Sjekk litt rundt på nettet etter vannblokk-karakteristikker, og følg kurven i det vannstrømmen "går mot uendelig". Der ser du at temperaturen flater ut på rundt 7-10'C over vanntempen.

Lenke til kommentar

Simen1 & ddd-king; noen formening om hvor mye varme en totalt må fjerne hvis man; la oss si; kjørte 2 pelt'er på ca 170W ved 12V ?

Noe forslag til en prisgunstig radiator som kan greie såpass?

Må jeg ty til en med plass til 2x 120mm, eller ville en kraftig enkel med en delta 120 være nok ?

støy er ikke noe issue her, bare for å ha sagt det :o)

Lenke til kommentar

Mengden varme som må fjernes er:

fra CPU (max load, overklokket): ca 100W

fra 2 stk peltierer 170W@12V (~226W@15,5V): 2x170W

Totalt: ca 440W.

Mao. Du trenger en ganske grom radiator for å få fjernet all denne varmen. (Tenk deg størrelsen på en 2000W frittstående elektrisk varmeovn (olje-radiator typen) og del på 4.)

En løsning er f.eks å skaffe deg en passe stor bilradiator (veldig billige hos høgger'n) og sette på f.eks 4 stk 120mm vifter eller det som passer.

Lenke til kommentar

En løsning er f.eks å skaffe deg en passe stor bilradiator (veldig billige hos høgger'n) og sette på f.eks 4 stk 120mm vifter eller det som passer.

Eller ta kontakt med www.radiatorservice.no i stavanger/oslo/trondheim. De fører "nissens" radiatorer produsert i danmark (tror jeg) som skal være av høy kvalitet.

Har prøvd å skrive en mail til dem for et år siden eller noe sånnt, der jeg spurte om de hadde en radiator på sånne og sånne mål, men jeg skrev gjerne litt for mye om overklokking til at de gadd ta meg seriøst/svare...

Vel, uansett gir jeg dem benefit of doubt og anbefaler dem videre. Jeg vet hvertfall at de har mye rart innenfor radiatorer.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...