eirikol1 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 haloen, eg skal bygge meg ein ny pc, men OS er jo så dryrt, og på den gamle så hadde eg XP, og eg lurer på om eg kan bruke den samme disken og koden på den nye maskina, skal seffølgeleg kjøpe Win7(håper på at eg får til jul) men menst eg venter på at det skal sjå så har eg jo ingen andre OS borset frå Linux då, og den gamle XP disken, også lurer eg og på om XP Home Edittion x32 kan ha 4GB RAM? Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Hvis du har en OEM-lisens kan du egentlig ikke bruke den på andre maskiner, og egentlig ikke om du bytter ut komponenter i maskinen heller. Men akkurat det burde gå greit uansett. Angående 32-bit så støtter ikke den mer enn 2^32 minneadresser, dvs litt over 4GB. Men det som man må huske at disse adressene er i bruk av annet minne også, så i praksis vil du ikke få mer enn 3-3,5GB RAM. Det finnes alltids muligheter som fysisk adresseutvidelse, men det er vel mer for avanserte brukere og må støttes av HK og kunne aktiveres i BIOS (uten at jeg har noen erfaringer med det). Endret 23. november 2009 av Sputnik Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Hvis du har en OEM-lisens kan du egentlig ikke bruke den på andre maskiner, og egentlig ikke om du bytter ut komponenter i maskinen heller. Men akkurat det burde gå greit uansett. Angående 32-bit så støtter ikke den mer enn 2^32 minneadresser, dvs litt over 4GB. Men det som man må huske at disse adressene er i bruk av annet minne også, så i praksis vil du ikke få mer enn 3-3,5GB RAM. Det finnes alltids muligheter som fysisk adresseutvidelse, men det er vel mer for avanserte brukere og må støttes av HK og kunne aktiveres i BIOS (uten at jeg har noen erfaringer med det). okay, men koran finner eg ut om det er ein OEM-lisens, lapper henger på pckassa, eg får den nye harddisken i morgon, den gamle streika i forge veke og det er jo litt teit om vist harddisken bryter ned så må du kjøpe nytt OS! men eg satster på at eg får Win7 til jul, så det er jo berre i ein månad det er snakk om. har jo og ein.. erm... priatkopi av Win7 og Vista ... og vist eg skal bruke vista eller Win7 så vill pc'n lagge fordi eg får ikkje RAM-en, prossesoren og hovudkoret før ein gong i desember. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hvis du har en lapp med lisenskoden klistret på kabinettet er det nok en OEM-lisens. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Hvis du har en lapp med lisenskoden klistret på kabinettet er det nok en OEM-lisens. Det var som pokker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå