eirikol1 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Halloen, er ikkje heilt sikker på om det her er rett forum men, men. vell eg skal lage ein ny pc, men problemet er at eg.ville gjerne hatt ein nettside der eg kan skrive inn komponent-namna og deretter få ALL informasjon om det. Då kunne eg td. finne ut om alle komponentane mine er støtta av hovudkortet. - Eirik. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Kan du ikke bruke prisguide.no til dette da tro? Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 (endret) takk Sputnik, dette hjalp meg mykje, spesielt med å få bilegare delar men det var ikkje mykje meir info der enn på komplett... Endret 21. november 2009 av .*'Eirik'*. Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Skal du ha "all informasjon" om en del blir du nødt til å benytte deg av produsentens hjemmesider. Disse finner du linker til via Prisguide.no. Men man trenger ikke gå så vanvittig grundig til verks. Komponenten du trenger informasjon om for å få vite hva som passer er stort sett hovedkortet. Hovedkortet er som kjent der alle andre komponenter skal plasseres på. Brikkesett og prosessor Tar du f.eks Asus P5Q Deluxe ser du at dette hovedkortet har sokkel LGA 775 fra Intel, hvilket vil si at prosessorer som er bygget på samme sokkel passer. Videre ser du at det er P45 brikkesett. Det brikkesettet støtter så og si alle prosessorer som er produsert på samme sokkel som hovedkortet. Skjermkort Videre har hovedkortet to PCI-Express x16-spor, hvilket vil si at dette hovedkortet støtter bruk av flere skjermkort samtidig, men siden dette hovedkortet har et P45 brikkesett, vil det si at det her er snakk om Crossfire fra ATI. Altså må ATI skjermkort benyttes hvis du skal ha fler enn ett skjermkort. Skal du kun ha ett, er ikke utvikleren så nøye (både ATI og Nvidia passer). Minne Deretter ser man at hovedkortet støtter DDR2 minne/RAM. Dvs at du kan kjøpe minnebrikker fra og med 800MHz frekvens og oppover. 800MHz (med spenning på 1.8v og tilgangstider 5-5-5-18) er det som er standard frekvens på DDR2, og støttes av alle dagens hovedkort uten at du må inn i BIOS for å velge riktig tilgangstider, spenning og frekvens. Dog, kjøper du minnebrikker som ikke følger standarden blir du nødt til å stille dette manuelt. Antallet minnebrikker bør alltid være to eller fire på dem fleste PCer (eller partall). På dette viset får du utnyttet dual channel mellom to brikker, som øker båndbredden en del (tilsvarer en ytelsesøkning på 10-15% mot single channel). Kjøper du Intel Core i7 på sokkel 1366 bør du handle pakker med tre brikker i, da i7 støtter triple channel. Kabinett Hovedkort følger alltid standardstørrelser, og man har stortsett tre størrelser og velge mellom. Disse er mATX (micro-ATX), ATX og E-ATX, fra minst til størst. Dette er det du må se etter når du skal velge kabinett. Størrelsene er også bakoverkompatible, så det vil si at om du velger et kabinett med støtte for E-ATX , vil det i tillegg støtte ATX og mATX. I tillegg må du tenke på at de råeste skjermkortene er lange, slik at du bør være sikker på at det er plass i kabinettet. Samt at om du skal ha en annen prosessorkjøler enn originalt, må du passe på at den ikke blir for høy for kabinettet. Ser du på hovedkortet i mitt eksempel, så har det størrelsen ATX. Dvs at kabinettet du velger må minst støtte denne størrelsen. Annet Harddisker, optiske drev og strømforsyninger følger alle en ISO-størrelse, slik at så og si alle kabinett skal støtte dem. Harddiskene til stasjonære PCer bør være 3,5" (tommer) stor, og optiske drev 5.25". Tilleggskort slik som lydkort, nettverkskort, RAID-kontrollere osv benytter enten PCI eller PCI-Express-spor, så disse vil garantert passe på hvilket som helst hovedkort så fremt det har nok slike spor. Oppsummering Dette er stortsett det man trenger å vite for å sette sammen deler til en PC (mulig jeg har glemt noe). Ellers, om man vil vite mer utover dette må man stikke på produsenten av komponentens hjemmesider for å lese om funksjonalitet o.l.. Slike linker finner du via prisguide.no også. Det lønner seg også å lese tester av delene for å vite om det er noe å bruke penger på. Søker du via google vil du garantert finne flere kilder med tester som kan hjelpe deg å finne ut om det er noe å satse på. Eksempel på søk. For å være 100% sikker på at alle deler passer sammen kan du ramse opp delene du har valgt ut her, så kommer noen og tar en titt for deg. Opprett gjerne en handlevogn på prisguide.no for å finne ut hvilken butikk som kan gi deg lavest pris også. EDIT: Sneket seg inn litt småfeil her og der, ja.. *fiksepå* Endret 23. november 2009 av KongKlykken Lenke til kommentar
krazeh Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Bør legge noe som det der i en sticky KongKlykken. (Ser forresten at du har gått litt fra itpro ) Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Har ikke stukket fra ITpro, nei. Bare utvider horisonten litt. Lenke til kommentar
krazeh Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Har ikke stukket fra ITpro, nei. Bare utvider horisonten litt. Like så greit det Men, tror vi skulle fått sammen et skriv med tips og div. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Skal du ha "all informasjon" om en del blir du nødt til å benytte deg av produsentens hjemmesider. Disse finner du linker til via Prisguide.no. Men man trenger ikke gå så vanvittig grundig til verks. Komponenten du trenger informasjon om for å få vite hva som passer er stort sett hovedkortet. Hovedkortet er som kjent der alle andre komponenter skal plasseres på. Brikkesett og prosessor Tar du f.eks Asus P5Q Deluxe ser du at dette hovedkortet har sokkel LGA 775 fra Intel, hvilket vil si at prosessorer som er bygget på samme sokkel passer. Videre ser du at det er P45 brikkesett. Det brikkesettet støtter så og si alle prosessorer som er produsert på samme sokkel som hovedkortet. Skjermkort Videre har hovedkortet to PCI-Express x16-spor, hvilket vil si at dette hovedkortet støtter bruk av flere skjermkort samtidig, men siden dette hovedkortet har et P45 brikkesett, vil det si at det her er snakk om Crossfire fra ATI. Altså må ATI skjermkort benyttes hvis du skal ha fler enn ett skjermkort. Skal du kun ha ett, er ikke utvikleren så nøye (både ATI og Nvidia passer). Minne Deretter ser man at hovedkortet støtter DDR2 minne/RAM. Dvs at du kan kjøpe minnebrikker fra og med 800MHz frekvens og oppover. 800MHz (med spenning på 1.8v og tilgangstider 5-5-5-18) er det som er standard frekvens på DDR2, og støttes av alle dagens hovedkort uten at du må inn i BIOS for å velge riktig tilgangstider, spenning og frekvens. Dog, kjøper du minnebrikker som ikke følger standarden blir du nødt til å stille dette manuelt. Antallet minnebrikker bør alltid være to eller fire på dem fleste PCer (eller partall). På dette viset får du utnyttet dual channel mellom to brikker, som øker båndbredden en del (tilsvarer en ytelsesøkning på 10-15% mot single channel). Kjøper du Intel Core i7 på sokkel 1366 bør du handle pakker med tre brikker i, da i7 støtter triple channel. Kabinett Hovedkort følger alltid standardstørrelser, og man har stortsett tre størrelser og velge mellom. Disse er mATX (micro-ATX), ATX og E-ATX, fra minst til størst. Dette er det du må se etter når du skal velge kabinett. Størrelsene er også bakoverkompatible, så det vil si at om du velger et kabinett med støtte for E-ATX , vil det i tillegg støtte ATX og mATX. I tillegg må du tenke på at de råeste skjermkortene er lange, slik at du bør være sikker på at det er plass i kabinettet. Samt at om du skal ha en annen prosessorkjøler enn originalt, må du passe på at den ikke blir for høy for kabinettet. Ser du på hovedkortet i mitt eksempel, så har det størrelsen ATX. Dvs at kabinettet du velger må minst støtte denne størrelsen. Annet Harddisker, optiske drev og strømforsyninger følger alle en ISO-størrelse, slik at så og si alle kabinett skal støtte dem. Harddiskene til stasjonære PCer bør være 3,5" (tommer) stor, og optiske drev 5.25". Tilleggskort slik som lydkort, nettverkskort, RAID-kontrollere osv benytter enten PCI eller PCI-Express-spor, så disse vil garantert passe på hvilket som helst hovedkort så fremt det har nok slike spor. Oppsummering Dette er stortsett det man trenger å vite for å sette sammen deler til en PC (mulig jeg har glemt noe). Ellers, om man vil vite mer utover dette må man stikke på produsenten av komponentens hjemmesider for å lese om funksjonalitet o.l.. Slike linker finner du via prisguide.no også. Det lønner seg også å lese tester av delene for å vite om det er noe å bruke penger på. Søker du via google vil du garantert finne flere kilder med tester som kan hjelpe deg å finne ut om det er noe å satse på. Eksempel på søk. For å være 100% sikker på at alle deler passer sammen kan du ramse opp delene du har valgt ut her, så kommer noen og tar en titt for deg. Opprett gjerne en handlevogn på prisguide.no for å finne ut hvilken butikk som kan gi deg lavest pris også. EDIT: Sneket seg inn litt småfeil her og der, ja.. *fiksepå* okay, men når eg fant delene så gjekk eg ut frå hovudkortet på komplett og såg kva andre hadde kjøpt med dette produktet, så la eg inn eit midtower kabinet som skal vere stort nokk, er dette smart eller burde eg gjere det på ein anna måte, etter det så gjekk eg på prisguide.no og søkte opp alle delane og fant dei billiegaste forhandlarane og la sammen prisen og lagde ein kjøpe-plan, eg tok og dei stillaste delane, og såg på produktannmeldane, og kor mange "stjerner" den har. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Flott måte å gjøre det på. Du får masse informasjon gjennom å ikke bare lese det produsentene og selgere skriver, og derfor er brukeranmeldelser osv noe av det viktigste du kan lese. Gjennom prisguiden får du også de delene du vil ha til en av de laveste prisene, som du selv nevner, og det er jo gull verdt i seg selv. Lenke til kommentar
KongKlykken_InnleggNO Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Hva andre kjøper i trenger ikke alltid å være "det beste" for å si det slik. Det er litt vanskelig å vite hva som er det beste man kan skaffe til "den og den" prisen, da det krever at man er litt oppegående med tanke på hva som er nytt og hvordan det yter. Og om det holder mål til den bruken PCen vil være beregnet på (en gamer-pc trenger f.eks et godt skjermkort). Det som er kjedlig når man har satt sammen en PC, og f.eks har brukt penger i bøtter og spann er at man kan ende opp med mange flaskehalser hvis man ikke har tenkt gjennom valgene godt nok. F.eks at man har nedprioritert prosessoren skikkelig og heller prioritert skjermkortet. Det kan føre til at skjermkortet går på tomgang i krevende spill og vil yte dårligere enn det du har lest på tester. Samspillet mellom komponentene er altså viktig, og det bør være en viss balanse der. Og "stjernene" folk setter for hver og en komponent blir jo værende fra den dagen den er satt, så for alt du vet er komponenten fra 2005, men var "top notch" da. Kan du ramse opp hva du har satt sammen, så kan jeg (eller noen andre) ta en titt for deg? Du kan også si litt om hva du har tenkt å bruke PCen til. EDIT: Er det denne? Der har du valgt DDR2-minne på et hovedkort som kun støtter DDR3. Og du må huske å ta med optisk stasjon (DVD-brenner). Ville også vurdert en Phenom II X3 eller X4. Ellers en flott balansert PC. Endret 23. november 2009 av KongKlykken Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hva andre kjøper i trenger ikke alltid å være "det beste" for å si det slik ... da det krever at man er litt oppegående med tanke på hva som er nytt og hvordan det yter ... Og om det holder mål til den bruken PCen vil være beregnet på (en gamer-pc trenger f.eks et godt skjermkort) ... Og "stjernene" folk setter for hver og en komponent blir jo værende fra den dagen den er satt, så for alt du vet er komponenten fra 2005, men var "top notch" da. Det er jo nettopp derfor man har leseranmeldelser/vurderinger for slike produkter; for å se hvilke som yter hva. Dette med stjerner og dato er jo ikke verre enn å sjekke når vurderingen ble skrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå