Mr. Merry Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Heisann Bakgrunnshistorie i spill kan være kjempedyp som i elder scrolls-serien eller ikke-eksisterende som i visse action spill. Personlig finner jeg ofte lore veldig spennende å sette seg ned i. F. eks vil jeg gjerne vite hvorfor jeg skal drepe alle disse forskjellige personene i spillene. Så jeg håper dere vil bruke denne tråden til å diskutere alt som har med bakgrunnshistorie i spill. Kom med favoritter eller også dårlige eksempler Lenke til kommentar
Haunts Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Sitter her og spiller AC2 nå. Og må si at historien tok en kjempevending så og si med engang spillet startet. Assassins Creed 1 var på en måte bare en liten innledning til noe mye større! Lenke til kommentar
Mr. Merry Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Tja, hadde en kompis som hadde det med innom en tur og prøvde det her :rolleyes: Kom kanskje ikke lengre enn rett etter en viss henrettelse, men fikk inntrykket av at førstespillet nesten bare var prologen. (ikke klag på spoiler, ettersom den delen har vært på video lenge) Tror ikke jeg har kommet til den kjempevendingen du snakket om dog. Lenke til kommentar
Haunts Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Er nok et godt stykke på vei i historien jeg, mener mest historien som foregår Utenfor Animus'n jeg da, altså med Desmond. Selvom vi får vite masse via secrets etc når man spiller som Ezio. Men ja, prolog er vel en god måte å forklare AC1. Og kan gjette ganske godt når 3'rn kommer til å befinne seg, så skal bli spennende å se hvordan det utarter seg Lenke til kommentar
Joakim vas Normandy Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Synes selv at BioWare har gjort en fantastisk jobb med "loren" i både Dragon Age og Mass Effect universene. Det har nok gått med mange timer på å lage alt det der! Lenke til kommentar
Breathe Fresh Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Er mektig imponert over lesestoffet og historien man finner i Dragon Age: Origins som Joakim nevner over meg her. Ellers syns jeg World of Warcraft har en del intressant, mange bøker man kan finne der og RuneScape faktisk. Lenke til kommentar
Sesseth Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Er mektig imponert over lesestoffet og historien man finner i Dragon Age: Origins som Joakim nevner over meg her. Ellers syns jeg World of Warcraft har en del intressant, mange bøker man kan finne der og RuneScape faktisk. World of Warcrafts lore kommer etter mange års oppbygging, (Warcraft-serien -> World of Warcraft) de reproduserer det bare i WoW. Tar den gamle smørja og lager det om til MMO. Ikke det at loren er bra For den har fakisk utrolig mange gode historier! Biowares gamle Baldur's Gate har også et allerede godt etablert univers (Forgotten Realms), men bygger videre på det på en fantastisk måte (de som liker Baldur's Gate - les en bok eller to fra Forgotten Realms og du blir hekta!) Måten Bioware har bygget Dragon Age universet fra bunn av oser det respekt av. Cudos! Vil også trekke frem God of War-serien da de har en fantastisk lore, især det første spillet. Sist men ikke minst; Fable! Et storslagent og fantastisk univers! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Elder Scrolls spillene er for meg de som absolutt seter seg på toppen av kransekaka når det kommer til bakgrunnshistorier og innhold. Her finnes det informasjon om hvilke land som har forskjellige styreformer, når de fikk disse og om når landets revolusjoner osv har funnet sted om de har hatt noen. Det er rett og slett utrolig mye som ligger i bakgrunnen for spillene, for ikke å nevne de mangfoldige bøkene man kan lese om man føler for det. Mange hundre av bøkene du kan finne i spillene er direkte koblet til universets grunnhistorie. Selvfølgelig er en del av dem bare eventyr, men til og med de sier noe om hvordan kulturen er i de landene historiene kommer fra. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 ^ Elder Scrolls spillene er helt utrolige. Når jeg fikk Oblivion som mitt første spill i serien ble jeg helt tatt på senga av hvor gjennomtenkt alt sammen var. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Og Oblivion er ikke i nærheten av innholdsrikheten de andre spillene i serien har hatt engang. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Det vet ikke jeg noe om siden jeg ikke har spilt noe av de andre. Lenke til kommentar
peasandpeace Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Historien i Fallout-universet, synes jeg er veldig god. Måten de har lagd alle faksjonene, enkeltmenneskene, og hendelsene siden bombene falt. *Veldig* spennende å høre på lydopptak og lese datatekster fra forskjellige personer, rundt om i Fallout 3 Og, som jeg kom på: Bioshock, selvfølgelig. Bedre lore skal man se lenge etter Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Bioware lager altid bra spill med bra historie. Warcraft er jo ripoff av Warhammer, Warcraft er "snilere" en warhammer. Men warcraft 1.3 var bra spill. Lenke til kommentar
Miles Teg Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (de som liker Baldur's Gate - les en bok eller to fra Forgotten Realms og du blir hekta!) Nå er det vel Salvatore som er mest pop når det gjelder "Forgotten Realms"... og han er en elendig forfatter IMHO. Elder Scrolls spillene er for meg de som absolutt seter seg på toppen av kransekaka når det kommer til bakgrunnshistorier og innhold... Problemet er når du setter deg ned med Oblivion... og hele verden er befolket med ca 20 personer (med 5 forskjellige stemmer). Du har en bred bakgrunnshistore, men hovedstaden har ikke mer en 15 forskjellige personer, selv om alle bygningene og infrastrukturen tyder på at det må være tusenvis av arbeidere et sted (noe som ikke er like åpenlyst i Morrowind hvor du i alle fall har tjenere og slaver). Bioware lager altid bra spill med bra historie.Warcraft er jo ripoff av Warhammer, Warcraft er "snilere" en warhammer. Men warcraft 1.3 var bra spill. Warhammer 40K har ganske vittig lore synes jeg. Selvsagt hjelper det at flesteparten av forfatterne tilknyttet til the Black Library kan å skrive (selv om det er snakk om B-litteratur, så er det i det fleste tilfeller god B-litteratur). Spesielt Dan Abnett er en av de beste. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Nå er meningen min om Oblivion at det aldri burde vært slik det ble, men heller mye mer likt Morrowind og sine tidligere forgjengere, men man kan ikke få alt man vil ha har jeg lært. Synd er det, for hovedstaden er, som du nevner, alt for underbefolket, og man får ikke noen særlig følelse av å være i noen storby. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Mass Effect. Det er det første sci-fi spillet jeg har spilt der jeg synes at universet er på samme nivå som de i Star Wars/Star Trek/Stargate. Jeg må også nevne Oblivion og World of Warcraft. Det er utrolig mange flotte historier i begge spillene. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Bioware lager altid bra spill med bra historie. Warcraft er jo ripoff av Warhammer, Warcraft er "snilere" en warhammer. Men warcraft 1.3 var bra spill. Og Warhammer er ripoff av Tolkiens Ringenes Herre-univers, også videre, også videre. Bare fordi ting inneholder alver, orker, mennesker og dverger betyr ikke at det er ripoff. Det blir som å si at alle spill som omhandler andre verdenskrig er ripoff til det første spillet med handling satt i andre verdenskrig. Personlig foretrekker jeg historie som fremstår som spennende, catchy og troverdig. Eksempler er Bioshock, CoD MW, Halo, Drømmefall og lignende. Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang. Lenke til kommentar
PantZman_InnleggNO Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang. Wow er et kiddie mmo. Er en skam å kalle disse spillene RPG. MMO Action Adventure burde passet bedre. Når jeg tenker RPG ser jeg frihet, noe fleste eller alle mmorpg mangler. Savner et MMO som ikke bare handler om levels, items og hjernedøde vesen som venter på å bli eid om og om igjen. Et spill der mye av regler og lore ble formet av spilleren(e) tror jeg kunne blitt stas. Nesten ingen NPCer og meningsløse quests fra dem. Vil se noen prøver å lage det slik at spillere kan lage oppdrag/quests til andre spillere - jobbe for andre spillere. Er lei av spill der det kreves at du dreper alle pixler som beveger seg på skjermen. Håper virkelig noen greier å føre MMORPG bort fra dagens suppe. Lenke til kommentar
Joakim vas Normandy Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang. Synes det fungerer fint jeg, hadde vært synd om alle spill skulle fokusert på folk med mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Dumrian Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang. Wow er et kiddie mmo. Er en skam å kalle disse spillene RPG. MMO Action Adventure burde passet bedre. Når jeg tenker RPG ser jeg frihet, noe fleste eller alle mmorpg mangler. Savner et MMO som ikke bare handler om levels, items og hjernedøde vesen som venter på å bli eid om og om igjen. Et spill der mye av regler og lore ble formet av spilleren(e) tror jeg kunne blitt stas. Nesten ingen NPCer og meningsløse quests fra dem. Vil se noen prøver å lage det slik at spillere kan lage oppdrag/quests til andre spillere - jobbe for andre spillere. Er lei av spill der det kreves at du dreper alle pixler som beveger seg på skjermen. Håper virkelig noen greier å føre MMORPG bort fra dagens suppe. Jeg er helt enig i mye du sier, og spillet du leter etter heter "Tibia". Her står spillerne nesten fritt i å gjøre hvasomhelst, og spillerne lager så og si alle regler selv ettersom dette er hovedsaklig et FFA MMO. Likevel er det ganske patetisk å kalle WoW et kiddie-MMO. Hvorfor er dette et barne-MMO? Nå var ikke heller eksemplet som jeg ga i mitt forrige innlegg bare ment til WoW, det finnes bøker og lignende i andre spill, i alt fra Risen til F.E.A.R, der spilleren må opphente informasjon på eget initiativ. Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang. Synes det fungerer fint jeg, hadde vært synd om alle spill skulle fokusert på folk med mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet. Jeg synes dette også er helt greit. Selv er jeg ikke ute etter dype historier når jeg spiller, det viktigste er at en historie er spennende og holder spilleren interessert. Men hvem er det du mener har mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet? De som liker dype historier, eller de som foretrekker overfladiske spillhistorier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå