Toman18 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Spill for min del har aldri vært billigere!! Når man betaler denne summen så ser du hva du får, og hos meg med UC2 og Killzone 2 var det lett å betale 500kr, fikk så mye tilbake!!! Husker jeg betalte 800kr for Pokemon Stadium 1 og så kom toeren og måtte ut med 800kr igjen Et Supernintendo spill ga jeg også 750kr for Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg syntes at flere norske spillbutikker og andre elektronikkforretninger har blitt mye flinkere på prisen på spill de siste årene. At butikker som spaceworld og elkjøp/lefdal setter ned prisen på nye spill til 499 ser jeg på som en stor forbedring. Flere norske nettbutikker selger også spill billig/billigere enn tidligere hvor prisen på et nytt spill var 599, i verste fall 649. Grunnen til at prisene har falt på spill hos f.eks elkjøp er at butikker ser hvor mye spill faktisk selger og hvor stort markedet faktisk er! Det er ikke tvil om at spill er noe av det som omsettes for mest hos butikkene og det er flott å se at flere norske butikker tar spill mer seriøst og priser etter dette. Jeg er helt klart enig at det er en gangske stiv pris å skulle betale 599 for et nytt spill, men heldigvis (?) skjer ikke dette mange ganger og stort sett holder jeg meg unner 500 for et spill. Det er ikke tvil om at det er billigere i utlandet og det er virkelig synd at vi har en slik idiotisk tollgrense som hindrer oss fra å importere spill fra utlandet. Både i England og Amerika selges spill billig og fra kjente og sikre aktører. Virkelig synd vi ikke kan dra nytte av alle de gode tilbudene og mulighetene det er å handle fra disse landene. (takk gud for play.om som har fått mesteparten av mine spill i det siste). Allikevell er det fint å se at prisene på spill synker sakte men sikkert i de norske butikkene, og jeg merker at jeg i det siste har brukt mer penger på spill fra norske nettbutikker enn play.com o.l. Håper norske butikker tar oss på alvor og setter ned prisen enda mer og at politikerne fjerner den forferdelige og lattelige grensen! Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Jeg syntes spill i Norge var dyrt også frem til jeg tenkte på følgende punkter: 1. Norge er et av landene i verden som betaler minst både for bensin, spill og underholdning hvis man tenker på hvor mye mer vi tjener generelt enn andre land (Tenk dere at et land som U.S.A. ikke hadde en minstelønns-ordning før et par-tre år siden). 2. Med tanke på hvor mange timer underholdning man får, og hvor lenge man har spillene hvis man faktisk orker å ta ordentlig vare på de forsvarer prisen. Folk betaler jo gledelig 50 kroner for en Donald Pocket. 3. Vi har uhyre mange tilbud på nylanserte spill i Norge (Elkjøp har til dels mange 399 tilbud, mens Spaceworld har sin nye "nye spill for 499.90 den første uken). Dumt er det at dette bidrar til at man får mindre spill-spesialiserte butikker i Norge, men det er en annen sak. 4. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe nyere (mindre enn et år gamle) spill i Norske butikker, jeg kjøpte 3-4 spill fra Play.com for latterlige 250 kroner. 5. I motsetning til vanlig tro, er faktisk spill BILLIGERE i dagens marked enn det var tidligere. Street Fighter 2 sier jeg bare, huttetu. Det eneste jeg har av kritikk i skrivende stund er at det tar såpass latterlig lang tid før prisen på spill faller. Man må jo vente helt til oppfølgeren (om ikke lengre) før man får en noenlunde fornuftig pris. Endret 19. november 2009 av Snurreleif Lenke til kommentar
Joakim vas Normandy Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hadde gjerne betalt 800 for Dragon Age. Andre spill derimot er ofte så korte at kroner/timer fordelingen er så tullete at jeg ikke kan forsvare å kjøpe dem. Lenke til kommentar
Mcloyd Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg syntes spill i Norge var dyrt også frem til jeg tenkte på følgende punkter: 1. Norge er et av landene i verden som betaler minst både for bensin, spill og underholdning hvis man tenker på hvor mye mer vi tjener generelt enn andre land (Tenk dere at et land som U.S.A. ikke hadde en minstelønns-ordning før et par-tre år siden). Tenk deg at et land som Norge ikke har en minstelønnsordning i hele tatt. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Ikke etter lov nei, men vi har iallefall en tariff-ordning som jeg fortsatt har til gode å se et arbeidssted der man lønner de under tariffen. Eller vil du sammenligne en timelønn på 40/50 kroner for folk over 18 i U.S.A, med en lønns-snitt på over 100 kroner timen i Norge? De eneste jobbene jeg vet om som er under 100 er telefon-selger stillinger, men der har de som regel klekkelige bonuser for de som selger mye. Lenke til kommentar
krgjingflknuewrhbflgauhe Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Min mening: Spill er bare en kopi av et spill på en disk, noe som koster utvikleren kanskje et par kroner per cd+cover (skyt meg hvis jeg tar feil). Bare se på MW2, det kostet 40-50 millioner dollar å lage, men hva tjente de på det? _3 milliarder_, de kunne solgt spillet til halv pris og allikevel tjent sjitmye, de hadde sikkert også fått flere kjøp pga den lave prisen. Hadde det derimot vært en fysisk ting med komponenter og den slags som koster nevneverdig å produsere så hadde jeg skjønt det Det jeg sier gir kanskje ikke mye mening og virker dumt, men håper dere skjønner hva jeg mener. For min del er ikke spill så dyrt at jeg ikke kjøper de, men prisen idag er akkurat på grensa til for mye Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hvorfor er spill i Norge så mye dyrere enn andre land? England selger spill for 3-400 kr som i Norge hadde kostet 500, og på enkelte butikker 600. Dyrt? Tja, i USA tjener mange rundt 30,000 dollar i året, altså ca det jeg tjener på en halv stilling som lagermedarbeider. Så spillene der borte er ikke billigere, det bare virker slik om man ikke ser helheten. Spill er billigere nå enn før, bensin og (har hørt mye "fint" om bensin prisen før i tiden). Om spill skulle bli for dyre vil jeg se på det som ett luksus problem som jeg enten tar overtid for å betale eller smører meg med tålmodighet. Har det såpass bra her i landet at å klage på spill pris blir å dra det litt langt. Kan forsåvidt høre med noen gamer kamerater fra hva de jobber som og tjener Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Min mening: Spill er bare en kopi av et spill på en disk, noe som koster utvikleren kanskje et par kroner per cd+cover (skyt meg hvis jeg tar feil). Bare se på MW2, det kostet 40-50 millioner dollar å lage, men hva tjente de på det? _3 milliarder_, de kunne solgt spillet til halv pris og allikevel tjent sjitmye, de hadde sikkert også fått flere kjøp pga den lave prisen. Hadde det derimot vært en fysisk ting med komponenter og den slags som koster nevneverdig å produsere så hadde jeg skjønt det Det jeg sier gir kanskje ikke mye mening og virker dumt, men håper dere skjønner hva jeg mener. For min del er ikke spill så dyrt at jeg ikke kjøper de, men prisen idag er akkurat på grensa til for mye For meg så er det stikk motsatt. Jeg føler spillkjøp er et godt kjøp, da dem har brukt flere millioner på å lage et spill, som jeg betaler en brøkdel av for å kunne nyte. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Spill er bare en kopi av et spill på en disk, noe som koster utvikleren kanskje et par kroner per cd+cover (skyt meg hvis jeg tar feil). Bare se på MW2, det kostet 40-50 millioner dollar å lage, men hva tjente de på det? _3 milliarder_, de kunne solgt spillet til halv pris og allikevel tjent sjitmye, de hadde sikkert også fått flere kjøp pga den lave prisen. Hadde det derimot vært en fysisk ting med komponenter og den slags som koster nevneverdig å produsere så hadde jeg skjønt det Men nå er ikke MW2 som alle andre spill, MW2 er et av de spillene som har tjent mest gjennom historien. Mange andre spillutviklere, derimot, tjener ofte inn veldig lite av det de brukte for å utvikle spillet, til og med mindre. De hadde kanskje ikke overlevd om de hadde solgt det til halve prisen. Lenke til kommentar
Borgen Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Synes prisingen på spill i norge er helt kurrant, selv har jeg ikke noe problemer med å gå til innkjøp av de spillene jeg ønsker. Er det noe jeg skal klage på så er det dollar/euro driten på steam men det er ikke akkuratt norge sin feil Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Hovedproblemet er at "folk flest" (political pun!) kun tenker på tallene som står på et produkt, men ikke orker å tenke på helheten av situasjonen. Jeg vil tro det er relativt få personer som da ville ha ment at vi i Norge har dyre spill, dyr bensin, dyr alkohol osv osv. Så klart kunne ting ALLTID ha vært billigere, men nå skal jo faktisk de som fôrer oss med underholdning kunne leve av dette. Endret 20. november 2009 av Snurreleif Lenke til kommentar
Anonymbruker321 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Har ikke noe problem med prisen på spill i norge. Om du leter på de rette stedene kan du alltid finne spill under 500,-, som oftest nærmere 450,-, og så lenge disse alternativene er tilgjengelige gjør det meg ingenting at det finnes butikker som selger de samme spillene til 600,-. Men, om det var noe jeg er sjalu på england og amerika for angående spill, så er det ikke prisen på produktene, men muligheten til å leie spill istedenfor å kjøpe de. Lenke til kommentar
Daffy4141 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Ja. Jeg kjøper så og si aldri spill i Norge på grunn av prisen. Dragon Age: Origins, for eksempel, kjøpte jeg for kr 160 inkludert frakt fra utlandet. Jeg har spart masse penger på å importere spill. Endret 20. november 2009 av Zarunil Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ikke kjøp spillene når de er nye, hvis du klarer. Det er meningsløst å kjøpe storspillene til 599 på release når de senere vil bli utgitt på nytt til rundt 200-lappen. De eneste spillene jeg betaler nypris for er de som er såpass obskure at jeg ikke forventer å se noen billigversjon og som med tiden kan bli sjeldne. Dragon Age, Arkham Asylum, Uncharted 2, Modern Warfare 2 osv. vil snart bli solgt til under halve prisen. Selvfølgelig kan man bryte regelen i blant hvis det er noe man ikke klarer å vente så lenge på, som jeg kommer til å gjøre med FFXIII, men det er ingen grunn til å hamstre spill til nypris. Lenke til kommentar
head_hunter Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Alt i norge er for dyrt... Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Ser man det i sammenheng med lønn, er spill i Norge kjempe billige i forhold til de fleste andre land. Husker endel fra Wow tida mi, som virklig betalte mye for å spille det i forhold til hva de tjente, ble kvalm når jeg såg folk klage på at det kosta 100lappen å spille i måneden. Lenke til kommentar
Misteltein Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Betaler sjelden over 200 kroner for et spel, men det er jo fordi eg venter til play, zavvi eller andre har dei på tilbud under importgrensa. Gamestop har jo gode tilbud også, hvis man gidder å importere femtilapp-spel til å bytte inn. Men betale 600 kroner for et nytt spel? Nei, for dyrt. Bruker ein del meir pengar på spel etter at eg gjekk over til konsoll, men det sparer eg jo inn på at eg slepper å bytte ut hardware heile tida. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 I 2007 var gjennomsnittslønna til nordmenn på 223.000 kroner årlig. Det vil si sånn røft rundt 18.500 kroner i måneden. Om du så kjøper et spill for 600 kroner vil det være 3% av månedslønna di. I 2007 var gjennomsnittslønna til amerikanere på 28.500 dollar årlig. Det vil si sånn røft rundt 2.300 dollar i måneden. Om du så kjøper et spill for 60 dollar vil det være 2,6% av månedslønna di. I 2005 var gjennomsnittslønna til engelskmenn på 26.000 pund årlig. Det vil si sånn røft rundt 2.100 pund i måneden. Om du så kjøper et spill for 45 pund vil det være 2,1% av månedslønna di. Om du ikke kjøper spill her i Norge hos de dyreste butikkene på kjøpesenteret, men heller bruker noen minutter ekstra på å sjekke i flere butikker for og få det til 500 kroner (som strengt tatt er normalen her jeg bor for de fleste spill) ender du opp med 2,7% av månedslønna. Det er jo faktisk rimelig likt iallefall Amerika. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Hadde folk sluttet med konsoller hadde alt blitt bedre. Tross alt de som holder prisene så høye som de er. Ukritiske 16 år gamle konsumenter. Jeg generaliserer i overkant, men poenget burde stå. Dessuten har vi mye mer kjøpekraft i snitt i Norge enn andre land... Derfor er prisene høye. Hadde folk sluttet med konsoller hadde spillmarkedet slik vi kjenner det idag gått i den retningen det har gått i flere år for pc markedet ang salg av spill..nemmelig rett i dass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå