Gå til innhold

Unngå snarveien til toppformen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er for mange motstridende meninger blant ekspertene her. Og hvem er egentlig mest ekspert, deg selv eller de som forfatter sine svar her på forumet?

Etter å ha trent en del år har erfart meg frem til hvordan jeg skal trene.

Å bare trene det ene eller det andre blir for meg helt feil. Min erfaring er at dersom det er en stund til kokurranse kan man slakke litt ned på intensiteten til sone 3 på intervallene, eller en ca 7-10 slag under terskel som gjennomsnittspuls og øke dragtiden bolk for bolk. Jeg definerer min terskel på en veldig enkel måte, den pulsen jeg har i snitt på et ritt som varer ca 1 time. Det er jo her jeg skal konkurrere og da er det her jeg må trene tenker jeg. I god tid før konkurranser dvs. 4-5 måneder begynner jeg med å kjøre utviklingsbolker der intensiteten er en del slag over konkurransepulsen og dragene ca 4 minutter. I tillegg er jeg helt nødt til å trene f.eks. 4x12 min. i sone 3 for å klare å utnytte den farten jeg får ved å trene i sone 4 og 5. Kjører da 9-10 dager med utvikling, 7-10 dager sone 3 (f.eks. 3 økter a 4x12 min i sone 3) og en uke med rolig trening og restitusjon. På slutten av denne uka kan det være lurt å legge inn en test for å vurdere opplegget. Jeg er helt enig i Linda Larsen at progresjon er viktig. Ikke litt viktig men essensielt, fordi trener du fra feil utgangspunkt risikerer du at du trener for hardt og kroppen vil ikke nyttiggjøre seg treningen like godt. Og hvis du trener for å bli bedre er det jo greit at du faktisk blir bedre. Progresjon er også svært viktig på intervallene slik at du klarer å gjennomføre med stigende puls på f.eks. samme fart/watt. Hvis farten/watten faller er du egentlig ferdig med økta.

Lenke til kommentar

På kort sikt vil man kunne få en fantastisk utvikling hvis man tar snarveien og satser kun på korte intensive økter. Men er målet med treningen å komme i så god form som mulig på lengre sikt er skikkelig grunntrening avgjørende.

Les saken her

Hei, Ola Bustad,

Et spørsmål det sikkert ikke finnes fasitsvar til, men likevel: hvor lenge varer en formtopp? Det vil si: du skriver at det tar fra 2-3 til 6 uker fra man øker intensiteten på intervallene fra sone 3 til sone 4 og 5 til formen løses ut. Hvor lenge kan man da regne med / håpe at den gode formen varer?

Videre skriver du at det er morsomt med en "kjøre-seg-i-kjelleren-økt" innimellom, og før man egentlig har tenkt å løse ut formen. Hvilken betydning har det for en 41 år gammel mosjonistsyklist å ta seg noen sånne harde økter gjennom vinteren?

Hilsen Lars

Lenke til kommentar

På kort sikt vil man kunne få en fantastisk utvikling hvis man tar snarveien og satser kun på korte intensive økter. Men er målet med treningen å komme i så god form som mulig på lengre sikt er skikkelig grunntrening avgjørende.

Les saken her

Hei, Ola Bustad,

Et spørsmål det sikkert ikke finnes fasitsvar til, men likevel: hvor lenge varer en formtopp? Det vil si: du skriver at det tar fra 2-3 til 6 uker fra man øker intensiteten på intervallene fra sone 3 til sone 4 og 5 til formen løses ut. Hvor lenge kan man da regne med / håpe at den gode formen varer?

Videre skriver du at det er morsomt med en "kjøre-seg-i-kjelleren-økt" innimellom, og før man egentlig har tenkt å løse ut formen. Hvilken betydning har det for en 41 år gammel mosjonistsyklist å ta seg noen sånne harde økter gjennom vinteren?

Hilsen Lars

Hei Lars,

Formutløsningen kommer som en følge av at man etter en tøff treningsperiode går ned i mengde i kombinasjon med at man kjører noen litt kortere intensive økter.

Jo bedre grunnlag man har (jo mer man trener) dess lengre kan man få en formtopp til å holde.

Selv blant eliteløpere, er det ikke alle som klarer å holde på formen gjennom et helt mesterskap. Det er en balansekunst å ligge med mye overskudd og samtidig ikke dippe ned igjen.

De fleste eliteutøvere må legge inn det de kaller "treningsperioder" i løpet av sesongen, mellom det de har plukket ut som de viktigste konkurransene.

For oss vanlige supermosjonister med 8-12 timer i uka må vi være flinkere til å treffe en kortere topp, enn de som har mer mengde i treningsarbeidet.

Men som sagt dette er svært individuelt, og både på toppidrettsnivå og mosjonistnivå kjøres det tildels ulike opplegg.

Grunnprinsippet for formtopping er som sagt at en mengdeperiode med mye trøkk erstattes av en periode der man går ned på mengde kombinert med at man kjører noen intensive intervaller eller konkurranser med god restitusjon mellom. Disse intensive øktene kan gjerne kjøres i stor fart, og lettere terreng. Høy fart i lett terreng er det optimale for å finne "godfølelsen". Kortere langturer mellom disse øktene bidrar blant annet til god restitusjon, og at alt slagg fraktes ut av kroppen.

Konklusjonen er:

Hva som fungerer optimalt for deg, må du på mange måter erfare og teste deg fram til selv. Hvor lenge du klarer å holde på en slik topp, er også noe du må erfare.

I treningsverden kan man ikke blindt følge en oppskrift, og være sikker på at den fungerer. Den som er flink til å lytte på kroppen, skaffe erfaring og gjøre tilpasninger underveis, vil treffe oftere.

Bonusen er at man aldri blir utlært, noe som gir deg en god grunn til å trene jevnt over mange år, og ha flere treningsmål gjennom sesongen...:-)

Endret av Sputnik
Lenke til kommentar

Synes det er for mange motstridende meninger blant ekspertene her. Og hvem er egentlig mest ekspert, deg selv eller de som forfatter sine svar her på forumet?

Etter å ha trent en del år har erfart meg frem til hvordan jeg skal trene.

Å bare trene det ene eller det andre blir for meg helt feil. Min erfaring er at dersom det er en stund til kokurranse kan man slakke litt ned på intensiteten til sone 3 på intervallene, eller en ca 7-10 slag under terskel som gjennomsnittspuls og øke dragtiden bolk for bolk. Jeg definerer min terskel på en veldig enkel måte, den pulsen jeg har i snitt på et ritt som varer ca 1 time. Det er jo her jeg skal konkurrere og da er det her jeg må trene tenker jeg. I god tid før konkurranser dvs. 4-5 måneder begynner jeg med å kjøre utviklingsbolker der intensiteten er en del slag over konkurransepulsen og dragene ca 4 minutter. I tillegg er jeg helt nødt til å trene f.eks. 4x12 min. i sone 3 for å klare å utnytte den farten jeg får ved å trene i sone 4 og 5. Kjører da 9-10 dager med utvikling, 7-10 dager sone 3 (f.eks. 3 økter a 4x12 min i sone 3) og en uke med rolig trening og restitusjon. På slutten av denne uka kan det være lurt å legge inn en test for å vurdere opplegget. Jeg er helt enig i Linda Larsen at progresjon er viktig. Ikke litt viktig men essensielt, fordi trener du fra feil utgangspunkt risikerer du at du trener for hardt og kroppen vil ikke nyttiggjøre seg treningen like godt. Og hvis du trener for å bli bedre er det jo greit at du faktisk blir bedre. Progresjon er også svært viktig på intervallene slik at du klarer å gjennomføre med stigende puls på f.eks. samme fart/watt. Hvis farten/watten faller er du egentlig ferdig med økta.

Godt spørsmål!

I et område der det ikke finnes noen fasiter eller absolutte sannheter kan kanskje ingen kalle seg ekspert. Hver enkelt er ekspert på hvordan ens egen kropp responderer på trening.

Det finnes noen grunnprinsipper som bør være en del av oppskriften. I tillegg vil de som har holdt på med trening og aktivitet i noen tiår forhåpentlig kunne bidra med noen tips til de som har kortere fartstid.

Men etter mitt syn har du helt rett: De som kjenner etter hvordan kroppen responderer på ulik trening og evaluerer hva som fungerer for egen kropp, vil være den eneste skikkelige eksperten når det gjelder sin egen trening!

Høres ut som om du har funnet

Lenke til kommentar

hei! går det an å kjøre en intervall økt i uka som beveger seg inn i sone 4 på draga. denne økta løper jeg,men det er sykelist jeg er. og er det viktigere å kjøre denne økta på sykkel i denne perioden eller er det fint å kjøre den løpende?? noen meninger?

Som jeg stadig kommer tilbake til: Det finnes ingen fasiter.

Ikke noe problem om man går inn i sone 4. Men kjører man f.eks 3x10 minutter vil det være en svært tøff økt å holde seg i sone fire. Så lange drag med høy intensitet vil dessuten kreve lang restitusjonstid. kjører man to slike økter i uka blir det tøft...

Når det gjelder hvilken disiplin, er det ingen tvil om at man blir best hvis man trener på det som man vil bli best i.

Personlig er jeg for glad til å gå på ski om vinteren til at jeg kjører alle harde økter på sykkel. Men i forhold til hjertetrening og bygging av O2-opptak, er det ikke så viktig hvilken disiplin du kjører intervallene i.

Skal jeg svare ut fra hva jeg mener gir best prestasjon for en syklist, må det bli at de kjører minimum en styrketråkk-økt og en intervall-økt på sykkel. For syklingen vil det bare være positivt om du sykler enda mer.

Men for sinn og sjel anbefaler jeg mye langrenn (eller eventuelt løp) om vinteren. I alle fall hvis du ikke sykler ute.

Trening er jo tross alt mer enn påfyll av endorfiner og oppbygging av muskelmasse og O2-opptak. For oss som driver utholdenhetsidrett er naturopplevelsen en viktig del av totalen... :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • Opprett ny...