Gå til innhold

Periodisering og mengde

Anbefalte innlegg

Jeg leste artikkelen om å kjøre intervallene i sone 3 i vinterhalvåret for oss syklister med stor iver, og jeg synes Linda Larsens svar vekker tillit. Det fordi jeg selv har erfart at sone 4 intervaller i skisesongen topper formen for tidlig ift sykkel. Som en oppfølger til denne artikkelen, kunne jeg tenke meg å vite noe mer om hvordan jeg som mosjonist bør legge opp vinterhalvåret mhp mengde og periodisering. Trener i snitt 5 dager i uken, og ligger på alt fra 7-10 timer/uke i vinterhalvåret. Disse timene fordeles mellom ski, løp, rulle, og utesykling med pigg. Kjører ukentlige økter med rolige langturer, styrketråkk og intervall(er). Hvordan bør mengdefordelingen (timetall trening totalt, og timetall trening rolig) være fra november til mai, med utgangspunktet i ovennevnte. Som syklist synes jeg det er vanskelig å få like mye mengde i vinterhalvåret som i sommerhalvåret, da timeantallet på langturer blir kortere på ski og løp, enn sykkel. Skal jeg vektlegge timetallet eller timetallet ift aktivitet. Og når bør mengdetoppen(e) være - januar/februar?

- Hilsen K40

Les saken her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke at det anbefales mosjonister å IKKE trene VO2 Max utvikling i "off-season" perioden. Å begynne med å trene utvikling i mars gjør jo bare at man får kortere tid på å utvikle seg før rittene. Hvorfor ikke kjøre en uke med sone 4-5 for utvikling og neste uka med sone 3 for stabilisering. Og når rittsesongen kommer må man passe på å være uthvilt til rittene og man er i god form allerede på de første. Grunnmuren kan du bygge på høsten, med sone 3 og rolige langturer.

Hva er FORMTOPP for en mosjonist som trener 7-10 timer i uka? Trener du selv kun sone 3 på vinteren, Ola Bustad?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...