Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva er DSLAM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skrev ned spørsmålet ditt ordrett i www.google.com og fant det ut med en gang. Prøv selv, mer hjelp får du ikke. :wink:

Edit: Ja, den "smellen med å skrive no i stedenfor .com tror mange har gjort før meg. Det blir helt sikker ikke siste gangen jeg gjør det. :shrug:

Lenke til kommentar

Hviss eg husker rett, så er DSLAM = Digital Subscriver Line Acces multiplexer.

Hvis du forenkler virkemåten ekstremt, så kan du sjå på dslam'en som ein swich. (det er ikkje heil riktig, p.g.a. at ein multiplexer konsentrerer linjane istaden for å rute pakker)

'Gå å søk etter multiplexere/demultiplexere (mux/demux) på google.

Lenke til kommentar

Har noen av dere sett en DSLAM i virkeligheten ?

"In action" mener jeg.

Fy f*** de bråker :yes:

Snakker da om de store DSLAM'ene.

De på størrelse med store klesskap (gjerne flere av dem på store telefonsentraler)

Når man kommer i en telefonsentral som har xDSL og en som ikke har det, er det som natt og dag :yes:

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar
Jeg skrev ned spørsmålet ditt ordrett i www.google.com og fant det ut med en gang. Prøv selv, mer hjelp får du ikke. :wink:

Edit: Ja, den "smellen med å skrive no i stedenfor .com tror mange har gjort før meg. Det blir helt sikker ikke siste gangen jeg gjør det. :shrug:

Det der er en innstilling du droppe her på forumet. På google kan man få svar på stort sett alt og da trenger man strengt tatt ikke noe forum. Ved at man stiller spørsmål her og få svar betyr at enda fler får vite hva forkortelsen betyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
På google kan man få svar på stort sett alt og da trenger man strengt tatt ikke noe forum. Ved at man stiller spørsmål her og få svar betyr at enda fler får vite hva forkortelsen betyr.

Enig. Fy på deg, Predecessor, det er juks å bruke Google. Vi kan jo risikere at folk begynner å forsøke å finne ut av de enkleste tingene selv før de spør.

Lenke til kommentar
På google kan man få svar på stort sett alt og da trenger man strengt tatt ikke noe forum. Ved at man stiller spørsmål her og få svar betyr at enda fler får vite hva forkortelsen betyr.

Enig. Fy på deg, Predecessor, det er juks å bruke Google. Vi kan jo risikere at folk begynner å forsøke å finne ut av de enkleste tingene selv før de spør.

Vet ikke om du prøver å være morsom, men i så fall bommer du. Poenget er at man enten kan svare på tråder eller glemme det. Alle vet at man kan finne alle svar på Google, men hvis man skal bruke det argumentet trenger man ikke noe forum.

Google er uten tvil et glimrende verktøy på nettet, men "Søk på google" er ikke noe fullgodt svar på et spørsmål på et forum.

Lenke til kommentar
Alle vet at man kan finne alle svar på Google, men hvis man skal bruke det argumentet trenger man ikke noe forum.

Det finnes en mengde gode spørsmål på dette forumet som spørsmålsstilleren ikke enkelt kunne ha funnet svaret på ved å gjøre et søk på Google. Enten fordi det krever en veiing av argumenter mot hverandre, eller fordi brukeren utfra sin kunnskap ville hatt problemer med å finne ut hva han skulle søke etter. Nivået her er lavt nok fra før, og jo lavere nivået er, jo mindre interessant er det for folk som faktisk har kunnskap, å delta. Når folk i tillegg blir kjeftet på for å fortelle hvordan andre kan finne svarene på de enkleste spørsmålene sine selv, ender dere opp med å jage bort de som kan noe.

Lenke til kommentar
Alle vet at man kan finne alle svar på Google, men hvis man skal bruke det argumentet trenger man ikke noe forum.

Det finnes en mengde gode spørsmål på dette forumet som spørsmålsstilleren ikke enkelt kunne ha funnet svaret på ved å gjøre et søk på Google. Enten fordi det krever en veiing av argumenter mot hverandre, eller fordi brukeren utfra sin kunnskap ville hatt problemer med å finne ut hva han skulle søke etter. Nivået her er lavt nok fra før, og jo lavere nivået er, jo mindre interessant er det for folk som faktisk har kunnskap, å delta. Når folk i tillegg blir kjeftet på for å fortelle hvordan andre kan finne svarene på de enkleste spørsmålene sine selv, ender dere opp med å jage bort de som kan noe.

Greit nok å komme med info om hvor man kan finne info om ting og tang, men enten får man komme med et fornuftig svar eller ikke si noe. F.eks: "Jeg søkte på Google (som forresten er veldig bra - du bør prøve det) og da fant jeg denne linken som forklarer det du spør om"

Måten å få opp nivået på folk på forumet er ikke å be de om å ikke bruke forumet, men å komme med informative svar.

Lenke til kommentar

De dumme "Søk på google.com" svarene forsøpler forumet langt mer en "enkle" spørsmål. Si meg en j*vla ting du ikke kan få svar på enten ved hjelp av google.com, andre søk på nettet eller andre forum for den saksskyld. Dette forumet er til for og brukes, og er det et spørsmål du kan svare på, svar eller gi F. Og bruke plass til meningsløs og selvoppnevnt "oppdragelse" er bare j*vlig provoserende, ufint og teit.

Synes ihvertfall jeg...

Edit: Manglet et ord, "andre".

Lenke til kommentar
Si meg en j*vla ting du ikke kan få svar på enten ved hjelp av google.com, søk på nettet eller andre forum for den saksskyld.

Jeg er usikker på hva som er forskjellen på Google og søk på nettet, og om man bruker dette forumet eller et annet blir jo det samme, men bortsett fra det er det jo bare å kikke på overskriftene i dette forumet. Av de ti første trådene på forumet akkurat nå ville et enkelt søk på Google ville bare i et tilfelle (dette) gitt noe godt svar på spørsmålet i forhold til kriteriene jeg nevnte i forrige melding. Trådene jeg kikket på var disse:

Spam og annet tull!

3G MobNett og bredbånd?

flaskemafia

internett trøbbel

NEXTGENTEL HVA SYNS DU

WLAN, HVOR I OSLO KAN JEG KOBLE MEG TIL GRATIS

Hjemmeside

Får ikke åpnet porter i Netopia router

hva er DSLAM

Lenke til kommentar
Si meg en j*vla ting du ikke kan få svar på enten ved hjelp av google.com, søk på nettet eller andre forum for den saksskyld.

Jeg er usikker på hva som er forskjellen på Google og søk på nettet, og om man bruker dette forumet eller et annet blir jo det samme, men bortsett fra det er det jo bare å kikke på overskriftene i dette forumet. Av de ti første trådene på forumet akkurat nå ville et enkelt søk på Google ville bare i et tilfelle (dette) gitt noe godt svar på spørsmålet i forhold til kriteriene jeg nevnte i forrige melding. Trådene jeg kikket på var disse:

Spam og annet tull!

3G MobNett og bredbånd?

flaskemafia

internett trøbbel

NEXTGENTEL HVA SYNS DU

WLAN, HVOR I OSLO KAN JEG KOBLE MEG TIL GRATIS

Hjemmeside

Får ikke åpnet porter i Netopia router

hva er DSLAM

Hadde du lest innholdet i mange av de i steden for overskriften ville du sett at man kunne fått mange svar fra google.

Et svar av typen "Søk på google" er ikke et godt svar, og hvis folk synes det er god bruk av tid å sitte på forumet å skrive det til folk som stiller spørsmål som man kan få svaret på ved hjelp av et google-søk foreslår jeg at man leser en bok eller lignende.

Btw: Googlesøk gir også svært mange treff i forum og ikke minst på Usenet hvor man kan få andre personers meninger om alt mulig rart.

Lenke til kommentar
Nivået her er lavt nok fra før, og jo lavere nivået er, jo mindre interessant er det for folk som faktisk har kunnskap, å delta. Når folk i tillegg blir kjeftet på for å fortelle hvordan andre kan finne svarene på de enkleste spørsmålene sine selv, ender dere opp med å jage bort de som kan noe.

Come on... Nivået her er veldig skiftende, både når det gjelder kunskap, oppførsel, rettskriving og vilje til å hjelpe andre. Det skal ikke være opptil enkeltpersoner her å bestemme hva som er et godt spørsmål eller om spørsmålet har "høy nok kvalitet". I det minste overlat det til moderatorer å bestemme det. "Back-seat" moderering er en uting, og i andre forum (f.eks. phpBB) så blir man utestengt hvis man holder på sånn. Dette forumet er til og med til tider befengt med folk som retter på skrivefeil(!)

Dessuten, på engelsk kalles slike forum ofte for Communities. Det ligger i ordet at dette også er en samlingsplass for "interesserte" sjeler. Det er gjennomsnittet av spørsmål og svar som sier noe om nivået, ikke hva enkelt personer kan eller ikke kan.

Svar som "Søk på google.com" er søple-svar og drar ned kvaliteten her betraktelig i mine øyne. Satt på spissen, hva hjelper det å søke på "DSLAM" på google.com når alle svarene man får likevel er henvisninger tilbake til google.com. Heldigvis er det noen andre som faktisk har svart på det eller lagt ut info. Tenk hvis hele nettet var et eneste stort: "None of your f**** business!"

Når du faktisk bruker tid på å fortelle en person hva han ikke kan og hvor "dumme" spørsmålene er istedet for å hjelpe, så er du enten j*vlig dum/ondskapsfull eller du mangler et og annet sosialt gen. Sorry.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde du lest innholdet i mange av de i steden for overskriften ville du sett at man kunne fått mange svar fra google.

Jeg sier ikke slike ting uten å sjekke innholdet først, og utfra kriteriene jeg gav, ville det vært vanskelig eller umulig for spørsmålsstillerene å vite hva de skulle lete etter, eller de ville måtte brukt veldig lang tid. Det er sjelden tilfellet om man lurer på hva et ord betyr. At du kanskje vet hva de burde søkt etter er en annen sak.

"Søk på google" er ikke noe fullgodt svar på et spørsmål på et forum.
og
Satt på spissen, hva hjelper det å søke på "DSLAM" på google.com når alle svarene man får likevel er henvisninger tilbake til google.com

Ingen av svarene som er gitt direkte i denne tråden er like utfyllende som den første lenken som kommer opp om man søker etter dslam på Google.

Uansett, det er for frustrerende å delta i et forum der nivået bevisst skal holdes nede, så jeg trekker meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...