Gå til innhold

Mass Effect 2 - Utforsk og diskuter Sci-Fi kjempen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er Overlord du tenker på Thomas kommer du ikke til å bli skuffet :)

Jeg fant frem ME1 her om dagen igjen, ble aldri ferdig med det da jeg holdt på med litt sideoppdrag som ble litt kjedelig i lengden, så jeg la spillet til side en stund. Helt idiotisk, jeg hadde bare noen få igjen før jeg tok fatt på Virmire og de siste plot oppdragene og det var jo dritbra. Spilte gjennom resten av spillet og kjøpte ME2 pluss alt av DLC minus hjelmene og kostymene og har holdt på med det et par dager nå.

Har ikke gjort så mye story ting ennå men kjørte akkurat gjennom Overlord. Vet ikke hvor bra DLC'en er sammenlignet med resten av spillet men det var BRA.

Og det er mest fristende å slutte i Cerberus på flekken etter å ha sett hva de gjorde med stakkars David ! FY !

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, et lite kjapt spørsmål til de som har rundet det..

Jeg driver nå på Legion -oppdraget, har gjort alle de andre.. etter det, så er det å gå løs på Mass Relay 4 (eller hva den nå heter igjen)

Men, jeg har sett litt rundt på nettsteder at man har ETT oppdrag igjen, etter å ha hentet IFF, og i påvente av IFF skal bli klargjort.. det jeg lurer på, er det å sanke MINERALER inkludert i "oppdrag", eller kan jeg sanke flere mineraler før jeg går løs på siste brett, eller går det utover crewet mitt (når det eventuelt går til helvete med dem!?)

Takk, takk :)

Lenke til kommentar

hmm.. Må "dobbeltsjekke" her.. Er det ikke kun på "uncharted" planeter man driver og samler inn mineraler da?

Og en annen ting.. jeg er nå ferdig med IFF-missionet, og jeg har tatt Legion-missionet rett etterpå .. men, uansett hva jeg svarer, eller gjør, så vil spillet ha meg til å styre Jeff/Joker mens de andre går ombord i den Shuttelen.. og da dør jo alle!? Men, har jo bare gjort Legion -missionet, og ikke noe annet (bortsett fra å bryte opp mellom Tali og Geth).. trodde jeg skulle være safe, og kunne ha mulighet til å dra rett til Mass Relay 4 jeg nå!?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Å sanke mineraler er trygt, du lander jo aldri (glem å gjøre oppdrag bare for mineralenes skyld, det er en dråpe i havet). Jeg mener også det er helt trygt å lande for å bedrive shopping, men enkelte påstår noe annet. Så lenge du ikke gjør nok til å få en "mission complete"-skjerm så skal det gå fint.

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du egentlig har gjort. Har du gjort alle lojalitetsoppdrag (det er ikke strengt nødvendig for alles overlevelse, men anbefales likevel for førstegangsspillere) med suksess? Har du fullt oppgradert skip (ekstra fuel og probes er ikke nødvendig)? Da ligger du svært godt an.

Etter at du henter IFF så vil Joker-oppdraget starte etter ett eller kanskje to fullførte missions (dvs. er du ikke klar for sisteoppdraget, så vent gjerne med å hente IFF. Ikke helt lett å vite første gang man spiller - det hjelper å være kjent med hvordan BioWare gjerne strukturerer sine spill). At Joker-oppdraget dukker opp er altså en normal del av spillets gang.

Lenke til kommentar

Akkurat begynt på ME2 selv, spilt rundt 20 timer og er snart ferdig med alle lojalitetsoppdragene.

Spillet er vært en positivt overraskelse så langt. Jeg har rundet eneren og synes det var et godt spill som ble forhindret i å nå helt til topps. Først og fremst av de utrolig tungvine menyene, Gud vet hvor mange timer jeg brukte der, men også av en slapp vehicle-del - følte meg mer utrygg når jeg satt i et pansret kjøretøy enn til fots - og kjedelige sidequests som gjorde at jeg mest bare spolte i gjennom hovedhistorien og sa meg ferdig med det.

I toeren virker det som om Bioware har lyttet til kritikken og fjernet alt som trakk ned i eneren, og da er det jammen ikke mye å klage over lenger. I tillegg har de klart å lage en historie som - i det minste så langt - ikke er så klisjefylt at den blir forutsigbar, og til og med sideoppdragene er varierte nok til at de aldri føles repetive, noe som må sies å være en sjeldenhet. Det hjelper også mye at de kan bygge videre på historien og karakterene fra eneren, det får hele ME-universet til å virke større, mer komplekst og dermed lettere å bli oppslukt av. Noen mener alle forandringene har gjort så ME2 ikke lenger kan kalles et rollespill; jeg er ikke helt enig med den kritikken iom du har såpass stor innflytelse på hvordan karakteren din skal oppføre seg - større enn i de fleste andre spill - og på hva slags personligheter og egenskaper du vil ha i laget ditt. ME bøyer riktignok sjangerkonvensjonene en del ved at det meste av gameplayet minner mer om et FPS, men i så fall demonstrerer det bare at dette er den rette veien å gå for serien, og de beste og mest kreative spillene er gjerne de som befinner seg i gråsonen mellom forskjellige sjangere.

Alt i alt er ME2 et av disse sjeldne spillene jeg bare må spille ved hver anledning og som jeg blir skikkelig grinete for at jeg må slå av når klokken begynner å bli vel mye. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk ME2 var en skuffelse - spesielt sammenlignet me ME. 1'ern var et fantastisk spill. Satt klistret til skjermen nesten døgnet rundt fra jeg startet til jeg sluttet. Og etter siste cutscene satt jeg med nesten tårer i øynene - som om jeg nettopp hadde sett en fantastisk film. ME2 er ikke et dårlig spill, for all del, men du vet veldig tldlig hvordan spillet vil utvikle seg, og det er få overraskelser på veien. For å være litt brutal så er ME2 en skyter med dialog, mens ME bar sterkere preg av å være et rollespill med skyting. Synes ikke dette var en god utvikling, og dessverre ser det ut som BioWare vil fortsette med denne trenden fra det vi hører om DA2 og ME3. Hadde det ikke vært for den fantastiske historien fra ME1-universet, vil jeg påstå ME2 hadde vært et ganske middelmådig spill. Jeg gav det derfor en 4er.

Lenke til kommentar

ME var et fantastisk spill, det eneste problemet var et par elementer i det - og det tror jeg alle kan være enige om - som ikke var så fantastiske. For meg ble det litt sånn at selv om jeg hele tiden hadde lyst til å oppleve mer av historien, universet og gameplayet, så kviet jeg meg i blant for å starte spillet fordi jeg visste jeg kom til å måtte bruke masse tid på inventory management og det føltes bare som arbeid. Den eneste grunnen til at jeg vurderer toeren høyere er at den videreførerer alt som var bra med eneren og fjerner alle irritasjonsmomentene. Kanskje ble det skrelt bort litt mye, kanskje er ikke hovedhistorien på samme nivå (skal ikke felle noen dom der før jeg er ferdig), men for meg er det verdt det bare for å bli kvitt inventory management og kjøretøy-delen.

Lenke til kommentar

Digger både ME1 og ME2. Savner et par ting fra 1'ern i nr 2 og omvendt, men alt i alt har jeg brukt maaange timer på de to spilla, og jeg kommer nok til å bruke maange timer til før ME3 kommer. Har spilt begge to både på PC og X360, og det som gledet størst i ME2 var muligheten til å mappe opp flere knapper (på konsoll) + å slippe Mako-råning (gjelder PC også). Liker Normandy SR-2 bedre, etter en DLC eller to har den bar B)

Savner litt muligheten til å knote med utstyr og våpen på alle folka, men det var også så mye utstyr og drit som droppa over alt at det lett tok en del tid å gå igjennom haugen hele tiden for å se om det var noe som var et hakk bedre. Endte stort sett opp med å selge det meste, og dermed ende opp med uendelig med spenn. Liker muligheten man har i ME2 med squad-ammo, som til en viss grad veier opp at man ikke kan velge våpenoppgraderinger.

Historiemessig var kanskje ME1 ett lite hakk foran, er jo der man ble introdusert for dette fantastiske universet, og hvor haka traff bordplata igjen og igjen. Når det er sagt er det fantastisk mye bra dialog og mange detaljer i ME2 også. Pluss at man får kjempet litt mot Reapers, og lærer/forstår litt mer om hva alt faktisk handler om, og hvordan det henger sammen. Og at man fortsatt ikke helt har fått tatt tak i de virkelig store problemene i galaksen (et hav av reapers, noen?)

Mass Effect 3 er det spillet jeg gleder meg mest til av alle. Joda, Portal 2 blir sikkert morro, og mye annet også, men nei... ME3 er det jeg virkelig ser fram til. (men vi må sannsynligvis vente til 2012!? urk!!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...