Gå til innhold

Mass Effect 2 - Utforsk og diskuter Sci-Fi kjempen


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp rundet spillet, og lurte på om det er mulig å "redde" alle lagmedlemmene? Vet ikke om dette burde være i en spoiler, men men.. (hvordan lager man spoiler btw? finner det ingen steder)

Det vil jeg ikke kalle en spoiler (lenger), og det er som sagt fullt mulig. Du må ha fullt oppgradert skip og velge riktig (lojale) person til de ulike rollene. Vi kan alltids oppgi hva som funker, men det blir mindre spennende slik (helt sikker er man uansett ikke, da det sies å være "sjanse for" dødsfall blant de som holder tilbake Collectors basert på hvor sterke defensivt sett de du ikke tar med deg videre er)... Men les beskrivelsene av personene og velg en som ser fornuftig ut for tech-spesialist, fire team-ledere (obs!

Zaeed skulle man kanskje ut fra beskrivelsen tro ville funke som leder, men han er ikke et bra valg.

) og biotic-spesialist. Det er omtrent umulig å vite den ideale kandidaten til barnevaktstjenesten, så her:

Mordin. Han er ikke så god på "holding the line", og det er visstnok en stor sjanse for at han kan dø i den situasjonen (men spilleren kan naturligvis velge ta ham med seg videre).

Ha også med lojale folk i squaden din, dette er ihvertfall essensielt for de siste to man velger før bosskampen.

 

 

Spoiler-tags er rett og slett [ spoiler ]tekst[ /spoiler ], naturligvis uten mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som er forbedret med gameplayet er muligheten for å avbryte i samtaler, research-opplegget og selve skytemekanikken. Alt annet er ett eller flere steg tilbake fra ME1. Dekningssystemet er dummet ned og har blitt tilbakestående over natten - i ME1 fikk du dekning der kroppen din faktisk var fysisk dekket av det du gjemte deg bak, og du kunne ikke bare ignorere svære eksplosjoner fordi du tilfeldigvis lå henslengt bak et rør. I ME2 er du udødelig (med mindre du blir flanket) i det øyeblikket du presser deg mot dekningen.

 

Systemet med shields og armour på fiender virker også som en lat løsning på noe som tidligere var gjort langt mer elegant. Armour burde, som i ME1, tilsvare en prosentvis redusering av skade per skudd, som så kunne ignoreres om man brukte AP-ammo, eller selve armour-faktoren kunne forsvinne en stund dersom man fikk en Warp i trynet. Å bare gjøre armour og shields om til et par ekstra health bars er så lazy at det nesten gjør vondt å se på. Det samme gjelder de økte vanskelighetsgradene - jeg holder på med gjennomspilling nummer to/tre nå, på hardcore, og alt de har gjort er å gi skjold/armour til alt som går på to bein, samt å firedoble helsen deres eller noe. Det gjør ikke kampene vanskeligere, det gjør bare at de tar lengre tid. Det er ikke evnene mine i ME2 som utfordres, det er tålmodigheten min.

 

Planetscanningen er nokså vanedannende, men jeg går ikke med på at det skal være mer spennende enn å suse rundt i Makoen. Samtidig som Makoen forsvant, forsvant også alt som kunne minne om store, åpne områder og sømløse overganger. Nå er det bare korridorer adskilt av rektangulære arenaer (hvor kasser og annen dekning tilfeldigvis ligger strategisk spredt rundt), enten man er i en faktisk korridor eller midt i svarteste jungelen på en eller annen backwater-planet. Man burde ikke ta inspirasjon fra det originale FEAR sitt leveldesign (firkant-korridor-firkant-korridor-firkant-korridor, etc.) når man slipper spill i 2010.

 

Selve rollespillelementene er også veldig i baksetet, et definitivt steg i feil retning, og noe ME1 gjorde mye bedre. Det er jo kos å kunne skifte farge på rustningen sin, men jeg hadde gladelig byttet bort muligheten for det for å få tilbake hele loot-systemet fra ME1. Det er så utrolig, smertefullt forutsigbart og kjedelig når man alltid får samme oppgraderinger på samme tid og sted i spillet, uansett hvor mange ganger man spiller gjennom det. Det samme gjelder experience-systemet. Greit nok at regien skal være stram, men å alltid få 40 exp for sidequests og 1000 for "missions" er, igjen, kjedelig og forutsigbart. At man ikke får exp for å drepe folk, samtidig som de har adoptert mekanikken med at fiendene bare kommer og kommer til de plutselig ikke gidder mer, gjør også at kampene - som kunne vært strålende på grunn av den nye og bedre mekanikken - føles som tanketomme hindringer heller enn en vesentlig del av spillet. Og det er jo litt uheldig, når det øyensynlig er skytingen som står i høysetet.

 

At skytingen er viktig kommer også til syne gjennom det latterlig Thermal Clip-konseptet. For å sitere meg selv i anmeldelsestråden: Hele Thermal Clip-opplegget er så tilbakestående at det nesten ikke lar seg beskrive - jeg har vanskelig for å fatte hvordan det liksom skal være et teknologisk framskritt at våpnene dine nå er avhengig av noen små pinner for å fungere overhodet, når de tidligere ikke var det. Overheating var aldri et reelt problem, med mindre man holdt avtrekkeren inne i 30 sekunder om gangen. Greit nok at de ville Gears of War-ifisere Mass Effect, men forsøket deres på en rasjonell forklaring for at alle tilgjengelige våpen plutselig opererer med det som i praksis er ammunisjon lik i et hvilket som helst annet skytespill, er så ufattelig dårlig at de like gjerne bare kunne ha implementert det uten å forsøke å gi en in-universe forklaring på det. Fra et "in-universe"-synspunkt, er det litt vanskelig å se for seg at ikke iallefall én av alle de supersmarte ingeniørene som farter rundt i galaksen kom på idéen om å gjøre thermal clips til et modulært alternativ - altså at alle nyere våpen er kompatible med dem, men at man ikke er fullstendig avhengig av dem for at våpenet skal virke. Slik ville man kunne bruke clips så lenge man hadde dem, men fremdeles kunne skyte i en situasjon der man var tom. Da ville man igjen være nødt til å tenke på faren for overheating, naturlig nok. Eller at man rett og slett selv kunne velge om man skulle skyte med thermal clips eller ikke, slik at man kan spare dem til mer intense trefninger (det kunne man gjort tilgjengelig for spilleren ved å ha en "fire mode"-knapp eller toggle, whatever). Det irriterer meg virkelig at de ikke arbeider for å opprettholde en viss intern logikk når de først har kostet på seg et såpass omfattende fiktivt univers som det de har i ME-serien.

 

I løpet av de to årene som har gått er det tydeligvis ikke bare våpen som har blitt merkbart dårligere over hele galaksen, omni-tools og implants eller amps må også ha fått en eller annen form for teknologisk "avansement" som gjør dem dårligere enn de var - når hele greien med biotics er at de kan manipulere dark energy når som helst og hvor som helst for å skape kontrollerte mass fields, blir det igjen veldig ulogisk at alle abilities nå kommer i form av et prosjektil som må kastes på folk. Greit nok at det oppfordrer til sikting og sånn, men det er jo igjen et eksempel på noe som ikke gir mening i forhold til universets interne logikk slik den ble etablert i ME1. En trent biotic vil kunne smekke opp f.eks. en singularity hvor han vil, uten å måtte kaste en blå ball på folk først - slik det var i ME1.

 

I tillegg er PC-utgaven av ME2 et langt svakere PC-spill enn det ME1 var. Manglende hotkeys, ingen muligheter for å styre grafikkdetaljer (annet enn oppløsning), og et menysystem som åpenbart er beregnet på konsoller og aldri ble tilpasset PC gjør opplevelsen mye dårligere enn den kunne ha vært. Jeg hadde gladelig ventet noe måneder ekstra for å få en skikkelig PC-versjon, som forrige gang.

 

Totalt sett er det som egentlig plager meg at ME2 har en distinkt smak av venstrehåndsarbeid, med en del enkle og late løsninger for å gjøre spillet mer shooter-aktig, samtidig som nye elementer som skal forsterke shooteriseringen introduseres til universet med en like lat og dårlig forklaring (eller ingen forklaring overhodet). Jeg liker ME2, men det er langt i fra feilfritt - særlig dersom man i utgangspunktet foretrekker Mass Effect framfor Gears of War. Mass Effect 3 er selvsagt et sikkert kjøp, men jeg håper inderlig at de reverserer trenden heller enn å fortsette den.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig, ble mange døde, har nok spillt litt for fort igjenom.. Men tenkte å starte på andre gjennsomspilling noe jeg sjeldent gjør.. Var Man Soldier, hvilken annet type er det som er mest lik soldier? Sånn at det ikke blir for mye biotec osv som jeg ikke er så veldig glad i å være selv..

 

Et annet problem jeg hadde var det å flørte osv med crewet? prøvde ofte å snakke med dem med de hadde som regel ikke så mye å si..

 

Hvis jeg velger jente i neste gang, går det da ann å skjekke opp miranda, jack osv? eller hvordan er dette?

Lenke til kommentar

Kvinnelige Shepards kan få et nærere forhold til

 

Kelly (ingen egen scene før selvmordsoppdraget, men etterpå kan hun - om hun overlever og du ikke har satset på en annen - danse for deg, som en Omega-danser), Garrus, Thane og Jacob. Du kan koseprate med enkelte andre, men det vil ikke føre til noe særlig. Jack vil f.eks. til slutt si noe som tilsvarer at hun ikke liker jenter så godt, og Mordin vil forklare at han ikke er interessert. Samara sier også neitakk og Morinth... vel, det er en stor hake ved å (etter selvmordsoppdraget) prøve å bli intim med henne.

 

 

Alle andre enn Soldier vil vel basere seg en del på på biotic/tech, fordi de ikke har samme adgang på våpen og ammo-typer. Den mest "rene" biotic er vel Adept.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

Bør jeg spille ME1 før ME2?

 

Helt klart.

 

 

Jeg også har tenkt litt på det der...siden jeg ikke har spilt ME1 enda og liker mer stilen dem har gått for i ME2...litt vekk ifra tung rpg og tweeking av våpen osv osv...

 

Slik historie messig så er det vel beste å spille ME1 først....men er bare redd jeg blir så lei all rpg biten at når jeg endelig kan starte på ME2 så er jeg alt for lei.

Lenke til kommentar

hvor mange her slo av film grain?

Fra og med karakter nr. 2, slik jeg gjorde for ME1.

 

 

Jeg også har tenkt litt på det der...siden jeg ikke har spilt ME1 enda og liker mer stilen dem har gått for i ME2...litt vekk ifra tung rpg og tweeking av våpen osv osv...

 

Slik historie messig så er det vel beste å spille ME1 først....men er bare redd jeg blir så lei all rpg biten at når jeg endelig kan starte på ME2 så er jeg alt for lei.

ME1 var "mer RPG", men aldri en "tung RPG" etter mitt syn. Det er rett og slett ikke like morsomt eller meningsfylt å starte en fersk ME2-karakter; ting vil gi mindre mening, da du hverken helt skjønner den store sammenhengen eller selv har påvirket ting som skjedde tidligere. Og gjensyn med enkelte viktige karakterer fra det første spillet vil ganske sikkert vekke følelser på en helt annen måte om man har spilt det.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

Bør jeg spille ME1 før ME2?

 

Helt klart.

 

 

Jeg også har tenkt litt på det der...siden jeg ikke har spilt ME1 enda og liker mer stilen dem har gått for i ME2...litt vekk ifra tung rpg og tweeking av våpen osv osv...

 

Slik historie messig så er det vel beste å spille ME1 først....men er bare redd jeg blir så lei all rpg biten at når jeg endelig kan starte på ME2 så er jeg alt for lei.

 

Mass Effect er på ingen som helst måte et tungt rollespill, og knapt mer komplisert på den fronten enn toeren. Disse spillene er ment å være skytespill med rollespillelementer, og det er ikke noe unikt for oppfølgeren. Rent historiemessig og konsekvensmessig er det en helt annen opplevelse å spille begge to, men det er jo selvsagt ingen vits om man ikke tror at man liker det første spillet :)

Lenke til kommentar

At skytingen er viktig kommer også til syne gjennom det latterlig Thermal Clip-konseptet. For å sitere meg selv i anmeldelsestråden: Hele Thermal Clip-opplegget er så tilbakestående at det nesten ikke lar seg beskrive - jeg har vanskelig for å fatte hvordan det liksom skal være et teknologisk framskritt at våpnene dine nå er avhengig av noen små pinner for å fungere overhodet, når de tidligere ikke var det. Overheating var aldri et reelt problem, med mindre man holdt avtrekkeren inne i 30 sekunder om gangen. Greit nok at de ville Gears of War-ifisere Mass Effect, men forsøket deres på en rasjonell forklaring for at alle tilgjengelige våpen plutselig opererer med det som i praksis er ammunisjon lik i et hvilket som helst annet skytespill, er så ufattelig dårlig at de like gjerne bare kunne ha implementert det uten å forsøke å gi en in-universe forklaring på det. Fra et "in-universe"-synspunkt, er det litt vanskelig å se for seg at ikke iallefall én av alle de supersmarte ingeniørene som farter rundt i galaksen kom på idéen om å gjøre thermal clips til et modulært alternativ - altså at alle nyere våpen er kompatible med dem, men at man ikke er fullstendig avhengig av dem for at våpenet skal virke. Slik ville man kunne bruke clips så lenge man hadde dem, men fremdeles kunne skyte i en situasjon der man var tom. Da ville man igjen være nødt til å tenke på faren for overheating, naturlig nok. Eller at man rett og slett selv kunne velge om man skulle skyte med thermal clips eller ikke, slik at man kan spare dem til mer intense trefninger (det kunne man gjort tilgjengelig for spilleren ved å ha en "fire mode"-knapp eller toggle, whatever). Det irriterer meg virkelig at de ikke arbeider for å opprettholde en viss intern logikk når de først har kostet på seg et såpass omfattende fiktivt univers som det de har i ME-serien.

 

Innlegget er forkortet...

 

Haha, fantastisk bra sagt. Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Er enig med alt du sier i innlegget.

 

Det største problemet mitt med ME2 er at ting ikke lenger er troverdige. All informasjonen i Calactic Codec bygde opp ME-universet på en troverdig sci-fi måte. At de nå plutselig snur masse av dette på hodet og kommer med lite overbevisende bortforklaringer er ekstremt ødeleggende.

 

Man kan også si hva man vil om heisturene i ME1, men de ødela i alle fall ikke flyten i spillet like mye som de nye lasteskjermene. En av de store punktene ved half-life var at spilleren aldri forlot hodet til Godron Freeman, og dette ble man heller ikke i ME1 (enkelte cut-scenes, ja). I ME2 er dette ikke tilfellet, man styrer jo til og med en annen/andre karakter(er) på flere tidspunkt! Shepard har vel ingenting med å navigere skipet rundt om i galaksen og å scanne planeter, det har han/hun strengt tatt et meget kompetent crew til å gjøre for seg.

 

Det er også lagt til mange flere billige hollywood-triks for å gjøre spillet/cut-scenes mer episk, men for min del blir det bare teit. ME1 var generelt naturlig episk, mens ME2 lider av tvungen epicness.

 

Konsekvensene av ting man gjorde i ME1 var også veldig små, og var mer som en billig gimmic enn noe givende.

 

En siste ting er at historien de kokte opp for ME2 var under all forventning, og ikke som jeg kunne tenkt meg ut fra enern i det hele tatt, men det er kanskje mer individuelt.

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...