Gå til innhold

Mass Effect 2 - Utforsk og diskuter Sci-Fi kjempen


Anbefalte innlegg

Sist jeg sjekket var det en ganske episk historie i forgjengeren, med like mange dialoger (flere blant lagkameratene) og mer fokus på rollespill-elementet - det å utvikle karakteren sin. Nå er egenskapene kvalitet fremfor kvantitet; i forgjengeren var det himla mange flere krefter, våpen, rustninger og ammoklasser å velge i mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utstyrsdelen av ME2 er vel en av spillets svake sider. Det å kunne skreddersy N7 rustninga er en god tanke, men den kunne vært mye bedre og med langt flere muligheter. Hadde også foretrukket muligheten til å modde våpen framfor modellen med oppgraderinger som benyttes.

 

Antallet våpen man får tak i er ikke så ille, men det skulle vært mulig å skreddersy de litt

Lenke til kommentar

Med mindre utvalg og styring med utstyr og karakterens krefter er det jo definitivt blitt strømlinjeformet med mer fokus på action fremfor rollespillelementer. Dialogene og fortellingen er jo den samme som det forrige spillet. Det føles egentlig ikke som noe særlig rollespill, men heller et actionspill med fokus på spillerens valg.

Lenke til kommentar

Joda, men mer dialog i seg selv gjør ikke at spillet blir noe mer rollespill. Er nok bare en liten del av all dialogen man vil kunne høre i hver gjennomspilling også, da spillet varierer rimelig greit mellom forskjellige valg og spillestiler.

 

Mass Effect hadde for eksempel flere våpen enn Mass Effect 2, men det er ikke noe mer et skytespill av den grunn.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dialog er mye viktigere enn loot for et rpg

 

Samme her, fatter ikke helt logikken med at mindre tid brukt på loot og inventory og mer fokus på historie og interaksjon mellom karakter er strømlinje fokus på action fremfor RPG. Om ikke annet er det motsatt...

Lenke til kommentar

Nå er det jo også et veldig fokus på kampene så det går opp i opp der også.

 

Alt i alt er det jo ikke vanskelig å se at de har slanket rollespillelementene for å skape et mer actionorientert spill, noe de selv har sagt siden dag èn. Det er alt jeg vil frem til da det er noe jeg faktisk la merke til og er også grunnen til at jeg ikke vil sette Mass Effect 2 over originalen.

Lenke til kommentar

Inventory: Borte

Loot: Borte

XP: Borte (Kind of. Man får XP etter fulførte oppdrag fremfor handlinger)

Utforsking av planeter: Borte (A probe og lande midt i actionsonen synes jeg ikke kvalifiserer)

 

Dialogen er like god som i det første spillet, men jeg føler ikke på noen måte at det er noe spesielt mer av den. Man kan snakke med alle man møter, greit nok, men det forventer jeg strengt tatt også når spillet sender deg til å møte en hel mengde folk. Og der ligger et av de største problemene jeg har med spillet: Det er kort! Selve "main-questet" er jo faktisk ikke mer enn 4-5 oppdrag. Resten er å møte lagmedlemmer. I det første spillet hadde jeg hele tiden en følelse av å løse mysterier, komme meg nærmere Saren og å faktisk oppnå noe. Her var det over med en gang laget mitt var fullt.

 

Slutten av spillet var awesome, det er ikke det, men den var veldig brå. Jeg har brukte 42 timer på å samle alle lagmedlemmene mine som skulle hjelpe meg i jakten på the collectors, men når de alle er samlet er det allerede over. Når jeg hadde runnet det sto telleren på 44 timer og 20 minutter. Wtf.

 

Spillet er polert herifra og til månen, det føles godt og det engasjerer meg, men jeg klarer likevel ikke å unngå og synes det er mye mer actionfokusert enn det forrige. Det trenger ikke å være en negativ ting, men jeg foretrekker mer rollespillelementer.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Utforskning av planeter var knapt til stede i det første, da alt bortsett fra mineraler allerede var merket av på kartet. Ikke var oppdragene noe særlig heller. Hele poenget med planetene var uansett å skaffe loot og XP, og når man så har kuttet ut de to blir det vanskelig å finne en grunn til å ha det inne.

 

Hammerhead DLC skal snart komme uansett, blir spennende å se hvordan den brukes.

 

Om vi dropper tutorial som mainquest hadde vel ikke ME1 mer enn 6 oppdrag heller. Bevis mot Saren, Feros, Noveria, Therum, Virmire, Ilos/Citadel. Sidequests er blitt bedre i toeren også.

Lenke til kommentar

Men hvert hovedoppdrag i det første gav meg en mye større følelse av fremgang og at jeg kom nærmere et mål enn det jeg opplevde med dette. Som sagt følte jeg at hele spillet var det å samle gjengen. Resten var bare en unnskyldning for å gjøre dette (satt på spissen).

Lenke til kommentar

Men hvert hovedoppdrag i det første gav meg en mye større følelse av fremgang og at jeg kom nærmere et mål enn det jeg opplevde med dette. Som sagt følte jeg at hele spillet var det å samle gjengen. Resten var bare en unnskyldning for å gjøre dette (satt på spissen).

 

Ikke at jeg vet helt hva dere diskuterer. Men akkurat det du sier der er så spot on som det er mulig. Mass effect 2 er herlig, men ikke som det første benet i serien. Det mangler det å være engasjert i og faktisk ville ta ned fienden din. Jeg er helt enig med lakus.

Lenke til kommentar

Storslagenheten her og i det originale kommer fra forskjellige virkemidler, det er sikkert. Nå som vi må rapportere til The Illusive Man, og til tider blir tvunget fremover i historien, så føler man ikke at man er sjef. Og hvor ofte ser man alle kompanjongene sine sammen? Siste oppdraget? I det første satt alle og snakket sammen etter hvert oppdrag, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...